جینسینگ چیست و چه خواصی دارد

4167 بازدید
25 آذر 96
سمانه

آیا می دانید گیاه جینسینگ چیست و چه خواصی دارد ؟

جینسینگ (Ginseng) گیاهی است چند ساله، برگ های آن دارای 5 تا 7 برگچه که به طور گروهی با دم برگ های خود از یک نقطه خارج می شوند و تشکیل یک برگ مرکب را می دهند. هر برگچه، بیضی و با کناره ی دانه دار منظم، نوک تیز و با گلبرگ های مشخص می باشد. ریشه گیاه که در قسمت مستعل آن است دراز، ضخیم، یک شاخه یا منشعب و دو شاخه می باشد، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا ده سانتی متر می رسد. این گیاه در کوهستان های چین و منچوری می روید و از دارو های شفا بخش معروف چینی است.

انواع جنسینگ :

جینسینگ کره ای یا چینی (پاناکس) :

این گیاه یکی از نادرترین و گرانترین گیاهان است و در برخی مناطق چین و هند کاشته می شود و از نظر ریشه غده ای زیر زمینی آن، مورد توجه می باشد که دم کرده آن برای نرم کردن سینه و به عنوان مقوی معده و تب بر استفاده می شود. در هند و چین جوشانده ساقه ضخیم زیر زمینی، به عنوان تقویت قوا در دوره نقاهت بیماران و زنان پس از وضع حمل به آن ها داده می شود و به عنوان نوشدارو برای انواع بیماری ها تجویز می شود و اختصاص به یک بیماری خاص ندارد.

جینسینگ چیست و چه خواصی دارد

جینسینگ چیست و چه خواصی دارد

این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خستگی، درمان آسم و سرفه مزمن، درمان اسهال ناشی از ضعف دستگاه گوارش می شود.

عموما بی خطر است اما عوارض جانبی دارد، در دوران بارداری یا در صورت بالا بودن فشار خون از مصرف مقدار زیاد یا به مدت طولانی باید پرهیز کرد و از مصرف همزمان چای، قهوه، نوشابه های کولا دار با پاناکس جینسینگ پرهیز شود.

دارای ساقه زیر زمینی ضخیم است

ضد درد و برای تقویت، جلوگیری از خونریزی، بند آوری خونریزی های داخلی و خارجی، رفع خونریزی بیش از حد متعارف بینی و عادات ماهانه و وجود خون در ادرار یا مدفوع، جوش دادن زخم ها، با خاصیت قابض آن، کاربرد دارد. در دوران جنگ ویتنام، سربازان از این گیاه برای افزایش سرعت بهبودی زخم های حاصل از گلوله استفاده می کردند. قسمت های ریشه آن را به صورت پودر در آورده و داخل کپسول ریخته و به عنوان درمان زخم و خونریزی و درد استفاده کنید.

تذکر، در دوران بارداری مصرف آن ممکن است روی جنین اثرات بدی به جای بگذارد.

پاناکس کوئینکوفولیوس :

در عده ای از مدارک علمی نیز این گونه که اصولا بومی آمریکای شمالی می باشد و سابقا از آنجا به چین برده و کاشته می شده، نام برده می شود، که در حال حاضر در بازار معروفیتی ندارد. در چین برای درمان تب و خستگی ناشی از بیماری های مزمن لاغر کننده مانند سل، سرفه های ناشی از ضعف ریه، کمبود انرژی، به صورت کپسول در دوزهای یک گرمی استفاده می شود.

جینسینگ سیبری :

از ریشه این گیاه به عنوان داروی ضد اسپاسم و ضد روماتویید استفاده می شود. توان انسان را در برابر استرس افزایش می دهد و هیجان زایی آن کمتر از نوع 1 می باشد و برای کسانی که به دنبال تحریک کننده قوی تری هستند به صورت قرص های دارویی و کپسول پانصد میلی گرم پودر، مصرف دارد.

 

همچنین بخوانید:  داروهای خانگی برای درمان ناتوانی و ضعف عمومی

 

خواص دارویی جینسینگ :

به عنوان افزایش دهنده انرژی، منبع انرژی تولید مثل و زاد و ولد، محرک، باز ساز و مقوی، تحریک مرکز سیستم اعصاب و تنفس، ترکیب در داروهای جوانی، مقاومت عضلات در برابر بی نظمی ها و ناراحتی ها، اصلاح متابولیسم و سیستم عروقی مصرف دارد.

جنسینگ برای بیماری قند، بی نظمی های عصبی، درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سو هاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع استفاده می شود و خوراک آن نیرو و توانایی ایجاد می کند و برای آرام کردن افرادی که بیماری روانی دارند بسیار مفید و به عنوان یک مسکن مغز کاربرد دارد.

مضرات جینسینگ :

  • مصرف آن بستگی به طبع اشخاص داشته و بخش کنترل احساسات در مغز را تحریک می کند، پس از مصرف آن احساس نشاط و رضایت به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می آید.
  • مصرف 7 تا 12 گرم دانه های این گیاه موجب مسمومیت می شود و خطرناک است.
  • مصرف بی رویه اسانس موسکاد، ایجاد رخوت و خواب عمیق همراه با کاهش عمل رفلکس ها می کند.
  • باید همواره این نکات مورد دقت قرار گیرد، اگر مصرف آن بی رویه و بیشتر از مقادیر درمانی نباشد و ادامه دار مصرف نشود، بی خطر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0