حافظه دیداری کودک را تقویت کنید

1415 بازدید
23 تیر 97
سمانه

چگونه می توانید حافظه دیداری کودک را تقویت کنید؟!

یک چیز جابه جا شده است.

این فعالیت کودک را برای پرورش حافظه دیداری به تلاش وا می دارد. از کودک بخواهید با دقت به اطراف خود نگاه کند، سپس شما در حالی که او خارج از اتاق است، محل پنج چیز را در اتاق تغییر دهید برای مثل جا به جا کردن تقویم، وارونه کردن یک تابلو، جابه جا کردن ظرف ماهی، آویزان کردن یک کتاب در قفسه کتاب ها و … پس از وارد شدن کودک به اتاق از او بخواهید دوباره به اطراف خود نگاه کرده و پنج شی جا به جا شده را پیدا کند. در صورت برنده شدن، می توانید برای جایزه از او بخواهید محل چند چیز را عوض کند و شما آن ها را پیدا کنید. با این کار توانسته اید با کودک تان بازی کرده و هم فعالیت ورزشی برای کمک به تقویت حافظه کودک کرذه باشید.

نقش کارآگاه

در این فعالیت از کودک خواسته می شود که نقش یک کاراگاه را بازی کرده و یک تغییر را جست و جو کند. با یک فاصله مناسب، مقابل کودک بایستید و به او بگویید تو یک کاراگاه هستی، با دقت به لباس، مو، کفش و … من نگاه کن. سپس از او بخواهید پشت به شما بایستد در این فاصله شما نیز یک تغییر در خود ایجاد کنید، برای مثال عینک خود را بردارید، یک دکمه از پیراهن خود را باز کنید و … دوباره از او بخواهید به طرف شما برگردد و با دقت به شما نگاه کند و بگوید چه تغییری در شما رخ داده است. او باید طی 30 ثانیه آن تغییر را پیدا کند. این فعالیت را چند بار انجام دهید و هر بار به کودک یا دانش آموز امتیاز بدهید. برای تنوع می توانید شما نیز نقش کارآگاه را بازی کنید.

حافظه دیداری کودک را تقویت کنید

حافظه دیداری کودک را تقویت کنید

بره کوچک گمشده

با این فعالیت حافظه و تشخیص دیداری کودک را پرورش می دهید. از میان وسایل یا افرادی که در اطراف او وجود دارند یک فرد یا یک چیز را انتخاب کنید و از کودک این چنین سوال کنید برای مثال از او بپرسید آن بره کوچک گمشده مرا دیده ای؟ و خواهد پرسید چه بره ای؟ و شما مشخصات شی یا فرد مورد نظرتان را شرح می دهید. آنگاه کودک باید نام آن شی یا فرد را از روی مشخصات گفته شده حدس بزند و بگوید.

به یاد آوردن کلمه

برای انجام این فعالیت دو دسته کارت از کلماتی که تشخیص آن ها از یکدیگر قدری مشکل است یا کودک در یادگیری آن ها اشکال دارد تهیه کنید. کلماتی مانند اشتباه، استثنا، دبستان، استان و … یک دسته از کارت ها را روی میز قرار دهید و دسته دیگر را در دست داشته باشید. سپس یکی از کارت ها را یک لحظه به کودک نشان دهید و از او بخواهید آن کارت را از میان کارت های روی میز پیدا کند. این فعالیت را بارها تکرار کنید، می توانید به تعداد جواب های درست به او امتیاز یا جایزه دهید.

 

همچنین بخوانید: خلق و خوی نوزاد خود را بشناسید

 

بررسی هنری

حافظه دیداری کودک را ضمن آشنا کردن وی با یک اثر هنری بزرگ پرورش دهید. پوستری از یک نقاش مشهور یا نقاشی ای که جزئیات کمتری دارد به کودک نشان دهید. از او بخواهید با دقت نقاشی را بررسی کند و تا جایی که می تواند آن را به خاطر بسپارد. پس از آن که با فرصت کافی نقاشی را بررسی کرد آن را از دید او خارج کنید. سپس در مورد جزییات مختلف نقاشی از کودک سوال کنید و بخواهید جواب های خود را روی کاغذ بنویسد. دوباره نقاشی را به او نشان دهید و بگویید جواب های خود را بازبینی کرده و مشخص کند که چقدر از جزییات را به خاطر داشته است. آنگاه فعالیت را تکرار کنید، با این فعالیت دانش آموز یاد می گیرد با دقت بیشتری به جزییات توجه کند.

رنگین کمان

روش دیگر برای کار با رنگ و افزایش حافظه دیداری ساختن طرح رنگین کمان است. کودکان هنگام تمرین کلمات و املای آنها از ساختن رنگین کمان لذت زیادی خواهند برد. از کودک بخواهید کلمه را بنویسد و دور آن با مداد یا ماژیک رنگی، خط بسته ای هم آهنگ با شکل حروف بکشد. سپس کشیدن این خط را مانند رنگین کمان با دو یا سه رنگ مختلف دیگر نیز تکرار کند. کودک را تشویق کنید که ضمن کشیدن خط ها، حروف کلمه را هم بگوید. نوشتن و تکرار حروف و کلمه ها به یاد آوری عینی کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0