topNotif

حافظه چگونه کار می کند؟

1456 بازدید
01 آبان 97
سمانه

حافظه چگونه کار می کند؟!

مغز انسان دستگاه بسیار پیچیده ای است که هنوز به طور کامل قابلیت های آن کشف نشده است. چیزی که ما می دانیم آن است که ارتباط بسیار قوی بین سلول های مغزی عامل حیاتی در عملکرد حافظه است. وزن مغز تقریبا یک کیلو و سیصد گرم است و بافت آن مانند تخم مرغ آب پز سفت می باشد.

  • قسمت پایین آن یعنی مخچه حرکت ها را کنترل می کند.
  • قسمت میانی مغز شامل تالاموس و هیپوتالاموس اطلاعات حسی را فرمان می دهد و سیستم های بدن را تنظیم می کند.
  • قسمت بالایی مغز یعنی مخ عملکردهای پیچیده را کنترل می کند که شامل حافظه است.

سلول های عصبی در مغز

سلول های عصبی واحد اصلی سیستم عصبی هستند. سلول های عصبی در مغز علاوه بر مسئولیت هایی که دارند مسئول خلق و ذخیره خاطرات نیز هستند. قشر مغز که قسمت برآمده و تا خورده لایه بیرونی مغز می باشد بزرگترین قسمت متمرکز سلول های عصبی است. قسمت بالا و بزرگ مغز یعنی مخ اطلاعات پیچیده را پردازش می کند و قسمت های مختلف آن عملکردهای خاص خود را دارند. حافظه شما از چندین ناحیه مغز استفاده می کند، این قسمت ها می توانند با تکنیک های تقویت حافظه گسترش یابند.

دریافت اطلاعات حسی

حافظه حسی شامل قطعات اطلاعاتی است که از حس های بویایی، شنوایی، بینایی، لامسه یا چشایی دریافت می کند. اطلاعات هر یک از این حس ها به قسمت های مختلف مغز فرستاده می شود. هر قطعه از اطلاعات حداکثر به مدت یک دهم ثانیه ذخیره می شود تا اطلاعات بعدی برسد. وقتی قطعات اطلاعات با سرعت و موفقیت به مغز رسیدند مغز آن ها را به صورت یک حس پیوسته و بی وقفه ثبت می کند. اطلاعات حسی آزمایش و تصفیه می شوند و فقط اگر دارای اهمیت خاصی باشند به حافظه تبدیل می شوند.

حافظه چگونه کار می کند؟

حافظه چگونه کار می کند؟

به یاد آوردن در حافظه کوتاه مدت

به حافظه کوتاه مدت حافظه کار کننده یا فعال نیز می گویند. این حافظه اطلاعات را بین 10 تا 20 ثانیه نگه می دارد و معمولا بیشتر از هفت قطعه از اطلاعات را یک مرتبه نگه می دارد. وقتی  شما در حال خواندن جمله ای هستید حافظه شما قسمت اول جمله را در حالی که مشغول خواندن بقیه آن هستید ذخیره می کند، به این ترتیب شما تمام جمله را متوجه می شوید.

آشنا پنداری یا دژاوو چیست!؟

آشنا پنداری یا قبلا دیده شده که به آن اصطلاحا دژاوو گفته می شود. پدیده ایست که ممکن است این نشانه را به ما بدهد که حافظه چگونه کار می کند. دژاوو کلمه ای فرانسوی است که به معنی قبلا دیده شده می باشد و حس عجیبی است که شخص با موقعیتی رو به رو می شود که برای او آشنا است و قبلا چنین چیزی را دیده است ولی بر اساس واقعیات می داند که هرگز در گذشته آن را تجربه نکرده است. حدود 70 درصد مردم ادعا می کنند دژاوو را تجربه کرده اند.

عدم هماهنگی علایم مغز را به عامل این پدیده نسبت داده اند که باعث اشتباه زمان حال با گذشته می شود. برخی از روانکاوان عقیده دارند دژاوو مربوط به تجربه زندگی در گذشته است، بعضی دیگر نیز آن را خیال پردازی یا تحقق آرزو می دانند.

 

همچنین بخوانید: روش های کلیدی تقویت حافظه

 

چرا حافظه تان را تقویت می کنید!؟

پرورش حافظه بدون داشتن هدف مانند رفتن به سفر بدون دانستن مقصد است. قسمت هایی از زندگی تان را که می خواهید با قدرتمند کردن حافظه از آن سود ببرید مشخص کنید. تمرکز روی آن ها انگیزه یادگیری را به شما خواهد داد. حافظه شما مانند تمام قسمت های دیگر بدن قابل پرورش است. با استفاده از تکنیک های صحیح شما می توانید به حافظه خودتان یاد بدهید تا آنچه را که می خواهید انجام دهد. شما می توانید دقیقا به همان روشی که آلات موسیقی یا صحبت کردن به زبان خارجی را یاد می گیرید حافظه تان را با آموزش و تمرین تقویت کنید. تکنیک های پرورش حافظه عملی و آسان هستند چون قابلیت های طبیعی مغز شما را گسترش می دهند.

ایجاد حلقه مثبت، استفاده کردن از حافظه آن را قوی تر می کند، وقتی به حافظه خود اطمینان داشته باشید از آن بیشتر استفاده می کنید.

افزایش اعتماد به حافظه

اطمینان نداشتن به حافظه آن را فلج می کند و اطلاعات داخل آن را قفل می کند. با آموزش به توانایی خود در فراخوانی اطلاعات با سرعت و دقت اطمینان پیدا می کنید. پیشرفت خود به خود حاصل می شود، هر چه بیشتر از حافظه خود به طور صحیح استفاده کنید عملکرد آن بهتر می شود. در آینده شما متوجه می شوید نه تنها اعتماد بلکه مهارت های اجتماعی شما هم بهتر شده است چون در می یابید اسامی افراد و جزئیات زندگی آن ها را به شکل صحیح و آسان به یاد می آورید.

تقویت مهارت مطالعه کردن

آموزش حافظه نمی تواند کمکی به شما در فهمیدن بهتر اطلاعات جدید کند اما شما را قادر می سازد تا اطلاعات را حفظ کنید و به طور صحیح آن را فراخوانی کنید. بنابراین شانس فراخوانی سریع و دقیق اطلاعات شما را در هنگام امتحان افزایش می دهد. در واقع شما از تست مهارت های خود در امتحان و همچنین هنگام مطالعه به جای خسته کننده و زجر آور بودن آن لذت می برید و با گرفتن نتیجه بهتر تشویق می شوید. تقویت حافظه بازدهی شما را در سرکار افزایش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0