topNotif

حب القلقل و خواصش را بشناسیم

3054 بازدید
09 شهریور 97
سمانه

با حب القلقل و خواصش آشنا شویم

دانه گیاهی است که به فارسی در برخی کتب انار دانه دشتی نوشته شده و در کتب طب سنتی با نام های حب القلقل و حب القلاقل آمده است. گیاه آن را در کتب طب سنتی مض و قلقل و رمان بری ذکر می کنند.

مشخصات حب القلقل

گیاهی است یک ساله علفی که بلندی آن کمتر از یک متر است و بویی نامطبوع دارد. برگ های آن مرکب دارای سه جفت برگچه تخم مرغی شکل است. گل های آن به رنگ مایل به سفید یا زرد خیلی کم رنگ شبیه گل انار است. میوه آن غلافی به طول 10 – 20 سانتیمتر و قطر 4 – 5 میلیمتر که 25 – 30 دانه در آن قرار دارد. دانه های آن که بیشتر در طب سنتی مستعمل است گرد و سیاه در ابعاد دانه فلفل و دارای چسبندگی و شیرین می باشد. این گیاه در سرتاسر هند به طور وحشی می روید و در قسمت های حاره چین و ژاپن و سایر مناطق حاره خاور دور نیز انتشار دارد.

حب القلقل و خواصش را بشناسیم

حب القلقل و خواصش را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی حب القلقل

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه امودین گلوکوزید و در حدود 5 درصد نوعی روغن ثابت خوشبو وجود دارد. در گزارش بررسی های دیگری آمده است که در برگ های خشک آن یک فلونول گلوکوزید یافت می شود. در دانه های آن یک ماده عامل اوکسی توسیک وجود دارد. ماده عامل اوکسی توسیک موجب انقباض رحم و تسهیل ولادت نوزاد و وضع حمل می شود.

خواص و کاربرد حب القلقل

در چین و ژاپن سابقا از تخم و دانه های گیاه یعنی از حب القلقل به عنوان تونیک و داروی تقویتی چشم استفاده می کرده اند. سابقا از این دارو برای معالجه بیماری های چشم و ریه و آرتروز به کار می رفته ولی در حال حاضر به عنوان یک ملین مزاج و مسهل معتدل مورد توجه است. از این دارو برای کنترل بیماری هرپس و زخم های بدخیم نیز استفاده می شود. در داروخانه های چین اغلب دانه های حب القلقل مخلوط با دانه های گل حلوا به فروش می رسد و برای معالجه بیماری های پوست و بیماری های لنف مصرف می شود.

 

همچنین بخوانید:  داروهای گیاهی محرک قوای جنسی

 

برای چشم های ضعیف و مواردی که آب مروارید آغاز شده است به کار می رود. در هند و چین و شبه جزیره مالایا و فیلیپین از تخم قلاقل به عنوان مسهل استفاده می شود و معتقدند که کرم کش می باشد. در اندونزی گرد برگ های ساییده آن را روی سر می مالند برای رفع ناراحتی و بی خوابی بچه ها و آرام کردن آن ها مفید است. از جوشانده برگ های آن به عنوان مسهل و برای فرونشاندن آشفتگی، تهوع و دل درد و از جوشانده ریشه آن برای رفع ناراحتی های پس از زایمان مصرف می شود.

شلیمر در یادداشت هایش می نویسد که استعمال خارجی دانه های حب القلقل به عنوان مسکن در موارد ضرب خوردگی اعضا و همچنین برای تسکین دردهای روماتیسمی و درد مفاصل مفید است. حب القلقل از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و تر می باشد و معتقدند برای تقویت نیروی جنسی خصوصا اگر با کنجد و عسل مصرف شود بسیار موثر است و برای کلیه و مثانه نافع است. مقدار خوراک آن پس از این که سرخ شد و بو داده شد تا 30 گرم و کوبیده آن تا 15 گرم است. اسراف در خوردن آن موجب سردرد می شود و مضر معده است و برای احتراز از آن لازم است که قبل از خوردن تفت داده شود و سرخ شود و با عسل و سکنجبین یا قند خورده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه موصیلی سفید را با خواص تقویت میل جنسی، بهبود ضعف جنسی، درمان اختلال نعوظ، کاهش استرس و اضطراب ذهنی، آنتی اکسیدان و درمان عفونت، افزایش شیر مادر، افزایش وزن و افزایش حجم عضلات، تقویت ایمنی بدن، کنترل دیابت، تسکین درد و التهاب ناشی از آرتروز، درمان اختلالات ادراری مانند بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. کریمی
    1 بهمن 1402

    سلام ، تو یه کتاب خوندم میگن این انار دانه دشتی یا حب قلقل بسیار برای ورم غدد لنفاوی مفیده! فقط نوشته بود باید بصورت ضماد استفاده شود. شما میدونید چطور و با چی باید ترکیب کنید که ضماد کنیم؟

    • عطارک
      3 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      در این خصوص اطلاعاتی نداریم.

      شاد و سلامت باشید.

0