حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي

1808 بازدید
21 اسفند 97
بهاره
,

حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي

محدوده ها و حريم خصوصي بين زوجين موضوعي بسيار پيچيده و حساس است. بسیاری از زوجین کنترل کردن همسر را تجاوز به حریم شخصی همسر خود نداسته و آن را حق خود اطلاق می کنند. اما برخی از افراد این رفتارها را سوءظن و بی اعتمادی برداشت می کنند. آيا اساسا بايستي حد و مرزي بين زن و شوهر وجود داشته باشد؟ آيا كنجكاوي و سر زدن به وسايل شخصي همسر (نظير كيف، تلفن همراه و غيره) كار درستي است؟ آیا حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي باید تعیین شود؟

 

حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي

حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي

 

حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي

محدوده ها و حريم خصوصي بين زوجين موضوعي بسيار پيچيده و حساس است. از يك طرف ما موضوع آزادي فردي را داريم، از طرف ديگر موضوع صميميت و عشق و از طرف ديگر مسائل حرمت نفس، راز، اعتماد و تعهد و وفاداري. براي مشخص كردن مرزها و حريم خصوصي بايستي موضوعات فوق براي هر دو نفر واضح و روشن باشند و به يك تفاهم و اتفاق نظر كلي رسيده باشند.

اصل صمیمیت در زندگی زناشویی

همچنانكه قبلا ذكر شد، يكي از اجزا اصلي عشق واقعي و ازدواج خوب، صميميت است و هر چه صميميت بين زوجين بيشتر باشد، درجه عشق آن ها نيز بيشتر خواهد شد. براي ايجاد صميميت، زوجين بايستي صداقت داشته باشند. يعني احساسات و افكار خود را با يكديگر در ميان بگذارند و هر چه ميزان رازها بين زوجين كمتر باشد صميمت آن ها افزايش خواهد يافت ولي رسيدن به اين مرحله از جريان فكري رواني كار بسيار دشواري بوده و نياز به حد كمال رسيدن زوجين دارد كه در واقع امر بسيار كم رخ مي دهد.

در واقع، صداقت در زندگي زناشويي يك شمشير دو لبه است. به همين دليل توصيه مي شود، زوجين بايستي بر حسب ارزش ها و اهدافشان در زندگي و شناخت از همسرشان افكار و احساسات مناسب و كافي را با همسر خود درميان بگذارند. به عبارت ديگر، هر فرد در زندگي خود داراي افكار، احساسات و يا خاطراتي است كه دوست ندارد بجز خدا با هيچ كس در ميان بگذارد. اين حق هر فردي است كه اين رازهاي شخصي را براي خود حفظ كند. به عنوان يك اصل كلي هرگاه فرد احساس كند كه در زندگي اشتراكي همچنان آزادي و حريم خصوص خود را دارد (با كمي تعديل)، از زندگي اشتراكي خود خشنودي بيشتري داشته و همسرش احساس نزديكي بيشتري پيدا مي كند.

 

همچنین بخوانید:  عادت های مخرب در رابطه زناشویی

 

شرایط آزادي و حريم خصوصي در زندگی زناشویی

همان طور که در بالا اشاره شد، زمانی که به احساسات و رازهای شریک زندگیتان احترام بگذارید، احساس رضایت مندی بیشتری خواهید داشت. اما اين آزادي و حريم خصوصي بايستي سه شرط با خود به همراه داشته باشد:

  • مخالف تعهد و وفاداري نباشد (از ديگر اجزا عشق و زندگي خوب).
  • به حريم و حق و حقوق ديگري تجاوز نشود.
  • اعتماد وجود داشته باشد.

زماني كه زوجين به اين مرحله برسند ديگر نه فرد به خود اجازه مي دهد كه به حريم خصوصي همسرش وارد شود و نه همسر فرد از بروز چنين مسئله اي كه ممكن است بر اساس حس كنجكاوي رخ دهد،به هم ريخته و ناراحت مي شود و آن را حمل تجاوز به حريم خصوصي خود تلقي نخواهد كرد.

آيا كنجكاوي و سر زدن به وسايل شخصي همسر (نظير كيف، تلفن همراه و غيره) كار درستي است؟

 بهترین کار این است که اگر راز و کاری پنهانی و یا شخص سومی در کار نیست، تمهیدی به خرج دهید که اگر حس کنجکاوی در ذهن همسرتان هست، اغنا شود. برای مثال، زمانی که مشغول کاری هستید و تلفن همراهتان به صدا در آمد، از همسر خود بخواهید که او پاسخگو تلفن همراه شما باشد و یا اینکه رمز عبور تلفن همراه خود را به همسرتان داده و از او بخواهید که کنترل کند که آیا پیام مهمی از دوستان یا اقوام دارید یا نه؟

سعی کنید زمان بیشتری با همسر خود بگذرانید. از برخی کارهای غیر ضروری دست بکشید و به همسرتان بگویید که به خاطر او و بودن در کنارش از کار خود دست کشیده اید. این کارها کنجکاوی و سوءظن به وجود آمده از سوی همسرتان را تا حد زیادی بر طرف می کند. زن و شوهرهایی که به همدیگر اعتماد دارند، حد و مرز حریم خصوصی مشخصی دارند و درباره این موضوع با همسر خود صحبت می کنند و نیازی به مچ گیری و سر زدن به وسایل شخصی همسر خود را ندارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جاوی قرمز را با خواص دفع انرژی های منفی، خوشبو کننده هوا، ازدیاد روزی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0