topNotif

حساسیت به نیش زنبور و روش های درمانش

2705 بازدید
10 تیر 97
سمانه

با حساسیت به نیش زنبور و روش های درمانش آشنا شوید.

زنبور عسل و زنبور معمولی از خانواده حشرات می باشند. زنبور عسل را در سراسر جهان بخاطر عسل و کمک به گرده افشانی میوه درخت ها پرورش می دهند. کندوهای عسل در فصل زمستان به بقای خود ادامه می دهند و این امکان وجود دارد که در یک روز نسبتا گرم زمستان توسط یک زنبور عسل گزیده شوید اما این امر در فصل های بهار تا پاییز بیشتر امکان دارد. زنبورهای عسل پشمالو خیلی تهاجمی نیستند و به ندرت کسی را نیش می زنند. زنبورهای معمولی دارای بدنی به رنگ های سیاه و زرد بود و کمر باریکی دارند. آن ها در کنار انسان ها زندگی می کنند و در اطراف میوه ها و غذاهای شیرین پرواز می کنند.

طبیعت تهاجمی آن ها باعث شده که شایع ترین علت آلرژی به نیش حشرات را آن ها تشکیل دهند. فقط ملکه آن ها می تواند در طول زمستان زنده بماند، بنابراین گزش زنبورهای معمولی فقط در تابستان و اوایل پاییز احتمال وقوع دارد. زنبور معمولی می تواند بعد از نیش زدن نیش خود را از پوست بیرون بکشد اما زنبور عسل بعد از نیش زدن نیشش را در پوست باقی می گذارد. زهری که به داخل بدن تزریق می گردد در زنبور عسل حاوی ماده حساسیت زای ملیتین و…. در هر زنبور می باشد.

حساسیت به نیش زنبور و روش های درمانش

حساسیت به نیش زنبور و روش های درمانش

زنبورداران و خانواده هایشان، افرادی که در دهکده ها زندگی می کنند و کشاورزان و باغداران در خطر زیادی برای گزیده شدن هستند اما هر کسی و در هر جایی می تواند مورد حمله زنبورها قرار بگیرد و آلرژی می تواند خیلی آسان در کسانی که هیچ گونه سابقه آلرژی دیگری ندارند ایجاد شود.

گرچه نیش زدن زنبور عسل و زنبور معمولی بسیار شایع می باشد، واکنش های موضعی بزرگ در محل نیش زدن تنها در 10 درصد افراد جامعه دیده می شود. واکنش های آلرژیک گسترده شامل کهیر، آسم و سقوط فشار خون فقط در کمتر از نیم درصد افراد جامعه دیده می شود.

تشخیص وجود آلرژی نسبت به نیش زنبور معمولی و زنبور عسل را می توان با آزمایش خراش پوست تایید نمود. اگر شما تاکنون دچار یک واکنش موضعی پوستی بزرگ همراه با قرمزی و تورم شده اید که بزرگی آن از 10 سانتیمتر بیشتر بوده یا این که هرگونه واکنش گسترده ای داشته اید باید این آزمایش را انجام دهید تا مشخص شود که آیا به نیش زنبور حساسیت و آلرژی دارید یا خیر؟

 

همچنین بخوانید: سیر و هضم غذا در طب آیورودا

 

درمان فوری زنبور گزیدگی

با دقت نیش را در بیاورید. ناخن خود را زیر کیشه زهر قرار داده و نیش را بیرون بیاورید. واکنش های موضعی بزرگ به آنتی هیستامین هایی مثل هیدروکسی زین پاسخ خوبی می دهند. واکنش های گسترده و سراسری نیاز به درمان فوری با آدرنالین دارند. اگر در تنفس کردن اشکال دارید یا سرتان گیج می رود و در جایی غیر از محل گزیدگی قرمزی مشاهده می کنید از اپی پن استفاده نمایید. اگر شما به زنبور آلرژی دارید همیشه دو عدد اپی پن (Epipen) همراه خود داشته باشید.

حساسیت زدایی (تزریق مواد آلرژی زا خاص به بدن) بهترین راه برای پیشگیری از واکنش های شدید و گسترده نسبت به زنبور معمولی و زنبور عسل می باشد. با تزریق مقادیر کم زهر زنبور و افزایش تدریجی آن به زیر پوست به طور هفتگی و به مدت 15 هفته عمل حساسیت زدایی انجام می شود. سپس برای چندین سال هر ماه یک تزریق صورت می گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی و ناب را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، بدون شکر، اسانس و مواد شیمیایی از عطارک تهیه کنید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0