topNotif

آشنایی با حس شنوایی و نحوه عملکرد آن در انسان

2134 بازدید
13 آبان 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با حس شنوایی و نحوه عملکرد آن در انسان آشنا شوید

حس شنوایی (auditory perception) که یکی از حواس پنجگانه انسان محسوب می شود، مانند بینایی برای دریافت اطلاعات محیطی بسیار ضروری است. شنوایی به دلیل تغییرات کوچک در فشار صوت اتفاق می افتد که می تواند منجر به جلو و عقب رفتن پرده ای در گوش داخلی شود. در شنوایی، گوش انسان نسبت به صداها با بسامد متوسط حساس تر از صداهایی است که در دو سمت انتهای طیف بسامد شنوایی قرار دارند، در حالی که این در سایر حیوانات متفاوت است. حال در ادامه این مقاله با حس شنوایی و نحوه عملکرد آن در انسان آشنا شوید.

 

آشنایی با حس شنوایی و نحوه عملکرد آن در انسان

آشنایی با حس شنوایی و نحوه عملکرد آن در انسان

 

امواج صوتی چیست؟

صدا از حرکت یا ارتعاش شی تولید می شود، مثل وقتی که باد از لابه لای شاخه های درختان عبور می کند. وقتی چیزی حرکت می کند، مولکول های هوای جلویش به یکدیگر فشرده می شوند. این مولکول ها، مولکول های دیگر را به هم می فشرند و بعد به وضعیت اصلی خودشان برمی گردند. به این ترتیب موجی از تغییرات فشار موج صوتی در هوا منتقل می شود، ولو هیچ یک از مولکول های هوا از جای خود چندان دور نشده باشند. این موج شبیه امواج آب حوضچه ای است که با انداختن ریگی در آن ایجاد می شود.

دستگاه شنوایی

دستگاه شنوایی شامل گوش ها، قسمت هایی از مغز و راه های عصبی رابط مختلف است. اولین موضوع مورد توجه ما گوش ها هستند که تنها شامل ن اندام هایی که در دو طرف سر قرار گرفته اند نیست، بلکه کل عضو شنوایی است که قسمت اعظم آن ها در داخل جمجمه دارد. گوش دو دستگاه را در خود جای داده است. یک دستگاه صوت را تقویت کرده و به گیرنده ها منتقل می کند، دستگاه دیگر صوت را گرفته، به تکانه های عصبی تغییر شکل می دهد.

دستگاه انتقالی شامل گوش خارجی و گوش میانی است. گوش خارجی خود شامل لاله گوش و مجرای شنوایی است و گوش میانی از پرده صماخ و زنجیره ای شامل سه استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی تشکیل شده است. دستگاه تبدیلی در قسمتی از گوش داخلی به نام حلزون قرار گرفته که گیرنده های صدا در آن قرار دارند.

 

همچنین بخوانید:  بیماری های گوش خارجی و میانی

 

نحوه عملکرد گوش خارجی و گوش میانی در دستگاه شنوایی

گوش خارجی در جمع آوری صدا و هدایت آن از طریق مجرای شنوایی به سمت پرده ای کشیده و سفت، به نام پرده صماخ کمک می کند. پرده صماخ، خارجی ترین بخش گوش میانی، توسط امواج صوتی که از طریق مجرای شنوایی به آن می رسد به ارتعاش در می آید. کار گوش میانی انتقال این ارتعاشات از پرده صماخ و از طریق حفره ای پر از هوا است. این انتقال توسط پلی مکانیکی انجام می شود که خود از سه استخوان کوچک به نام های چکشی، رکابی و سندانی تشکیل شده است. ارتعاشات پرده صماخ ابتدا اولین استخوان را حرکت می دهد، سپس حرکت استخوان دوم و بالاخره استخوان سوم به حرکت در آمده و منجر به ارتعاشات دریچه بیضی می شود. این آرایش مکانیکی نه تنها منجر به انتقال امواج صوتی می گردد، بلکه به خوبی آن ها را تقویت هم می کند.

حس شنوایی و دریافت صدا

حال دستگاه تبدیلی را در نظر بگیرید. قسمت حلزون، لوله استخوانی پیخ خورده ای است. مایع درون حلزون غشاهایی را از هم جدا می کند. یکی از این غشاها یعنی غشا پایه از گیرنده های شنوایی محافظت می کند. از این رو گیرنده ها را سلول هایی مویی شکل می نامند که ساختاری مویی شکل دارند که به داخل مایع گوش کشیده شده اند. فشار به دریچه بیضی (که گوش میانی را به گوش داخلی مرتبط می کند) منجر به تغییرات فشار در مایع حلزون می شود و این خود ارتعاش غشا پایه را در پی دارد، نتیجه این که سلول های مویی شکل، خم شده و به این ترتیب تکانه الکتریکی ایجاد می شود. بالاخره در طی این فرایند پیچیده یک موج صوتی به تکانه الکتریکی تغییر شکل می دهد.

سلول های عصبی که با سلول های مویی شکل سیناپس برقرار می کنند، آکسون های طویلی دارند که قسمتی از عصب شنوایی را تشکیل می دهند. اکثر این نورون های شنوایی به سلول مویی شکل منفرد متصل اند. در عصب شنوایی حدود ۳۱ هزار نورون شنوایی وجود دارد که خیلی کمتر از یک میلیون نورونی است که در عصب بینایی است. راه شنوایی هر یک از گوش ها به هر دو نیمکره مغز رفته و قبل از رسیدن به ناحیه شنوایی قشر مخ، در چندین هسته سیناپس برقرار می کند و در نهایت صدا دریافت می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سداب را با خواص  درمان کم شنوایی، رفع گوش درد و عفونت گوش، رفع سرگیجه ناشی از مایع گوش، زیاد شدن عقل، درمان ام اس، صرع، کاهش تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0