topNotif

حفاظت از محیط زیست با صرفه جویی در مصرف بنزین

2843 بازدید
16 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

حفاظت از محیط زیست با صرفه جویی در مصرف بنزین

همه ما می دانیم که اتومبیل ها اثرات سو شدیدی بر روی محیط زیست می گذارند ولی چون ما در زندگی روزمره متکی به آن ها هستیم، پیشنهاد کردن اینکه مردم رانندگی را کلا کنار بگذارند غیر حقیقی به نظر می رسد. مایوس نشوید حتی اگر شما هر روز رانندگی می کنید هنوز هم کار کوچکی هست که می توانید به نفع کره زمین انجام دهید، سعی کنید موتور اتومبیل خود را به بهترین وجهی تنظیم کنید. کم مصرف بودن ماشین فقط جنبه اقتصادی نداشته بلکه یک خودرو کم مصرف اثر تخریبی کمتری به خاطر غول بنزین بر سیاره ما دارد.

بنزین سرب دار از نظر زیست محیطی خطرناک است، سرب موجود در هوا که ناشی از موتور خودروهاست موجب بروز سرطان های کلیه و کبد و آسیب بر مغز انسان ها می شود. دانشمندان همچنین عقیده دارند که زیان هایی هم بر روی محصولات کشاورزی وارد می شود. بر اساس برآوردی بیش از نیمی از 450 هزار تن سرب رها شده به هوا در هر سال مربوط به اتومبیل ها می باشد.

پس چه کسانی بنزین سرب را مصرف می کنند؟

بر طبق گزارش های سازمان محیط زیست در حدود 20 درصد  افرادی که موتور اتومبیل آن ها برای استفاده از بنزین بدون سرب طراحی شده است، از بنزین سرب دار استفاده می کنند. این کار نه تنها دستگاه های ضد دود مه را از کار انداخته و موجب ورود آلاینده های بیشتری به هوا می گردد بلکه اتومبیل های خود آن ها را نیز از بین می برد.

 

آیا می دانید که :

اتومبیل ها و وانت ها 20 درصد دی اکسید کربن سوخت فسیلی کشور که عنصر کلیدی اثر گلخانه ایست را تولید می کنند. مقدار دی اکسید کربن خارج شده از یک اتومبیل ارتباط مستقیم با مقدار سوخت مصرفی دارد. اتومبیل ها به ازاری هر لیتر بنزین 4/2 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کنند. بنابراین ماشینی که هر 8 کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف می کند، در یک سفر 2900 یک تن دی اکسید کربن تولید می کند. در مقایسه ماشینی که به ازای هر لیتر بنزین 11/5 کیلومتر طی کند، 2/3 تن دی اکسید کربن 33 درصد کمتر در طول همان سفر 2900 کیلومتری تولید می کند.

اتومبیل ها همچنان با انتشار 34 درصد اکسید نیتروژن وارده به اتمسفر باران های اسیدی تولید می کنند. مقدار آن بالغ بر 7 میلیون تن در سال می شود که می توان این رقم را با کاهش مصرف بنزین پایین آورد. اتومبیل ها 27 درصد هیدروکربن هایی که موجب از بین رفتن درختان و دود مه افزونی مضر برای ریه ها می باشند، تولید می کنند. باز هم مقدار این رابطه مستقیم با مقدار سوخت مصرفی دارد.

حفاظت از محیط زیست با صرفه جویی در مصرف بنزین

حفاظت از محیط زیست با صرفه جویی در مصرف بنزین

چه کار باید کرد؟

  • ماشین خود را در حالت تنظیم کامل نگه دارید. این آسان ترین راه برای به حداقل رساندن مصرف سوخت موتور است. ماشینی که خوب تنظیم شده باشد تا 9 درصد کمتر بنزین مصرف خواهد کرد و این به معنای انتشار سم به میزان 9 درصد کمتر می باشد.
  • مقدار مصرف ماشین خود را پیوسته کنترل کنید تا اگر مصرف بنزین به طور ناگهانی بالا رود بتوانید سریع متوجه موضوع شده و اشکالات احتمالی را رفع کنید.

راه های ساده برای صرفه جویی در بنزین

    • اتومبیل خود را بدون دلیل روشن نگذارید. روشن کردن مجدد موتور از روشن نگه داشتن آن ها برای مدت های کوتاه کمتر بنزین مصرف می کند. بعد از مدت یک دقیقه روشن کردن مجدد با صرفه تر از روشن گذاشتن موتور است.
    • فیلترهای سوخت را تمیز نگه دارید، فیلترهای کثیف بنزین بیشتری مصرف می کنند. ماشین را حتی الامکان سبک نگه دارید. از حمل وسایل سنگین غیر ضرور در ماشین خودداری کنید. با کمال تعجب به ازای هر 45 کیلوگرم بار اضافی در ماشین مصرف بنزین 1 درصد بالا می رود.

 

همچنین بخوانید: شخصیت خوشایند دارای چه طور ویژگی هایی است

 

اگر در صدد خرید ماشین تازه ای هستید به نکات زیر توجه کنید.

مشخصات آن را بررسی کنید. با استفاده از آخرین راهنمای مصرف سوخت هزینه سوختی را برآورد کرده و مشخصات آن را بررسی کنید.

کارایی مصرف سوختی را مدنظر داشته باشید. اتومبیلی که در هر 11 کیلومتر یک لیتر بنزین می سوزاند (استاندارد تعیین شده برای اتومبیل های سال 1989) در طول عمر خود 20 تن دی اکسید کربن کمتری نسبت به اتومبیل های معمولی دیگر تولید خواهد کرد. اکنون می توان ماشین هایی که در هر 23 کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف می کنند و بعضی نمونه ها که هر 43 کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف می کنند را خریداری نمود.

آیا واقعا وجود کولر در ماشین ضروری است. این امر یک خطر اکولوژیکی است. علاوه بر این مستقیما در ایجاد اثر گلخانه ای و تخریب لایه ازن مشارکت دارد. کولر بر وزن ماشین افزوده و حتی در موقعی که ماشین ایستاده است بنزین بیشتری مصرف می نماید.

لوازم اضافه را دقیقا سبک و سنگین کنید. بعضی از لوازم اضافی مانند جعبه فرمان و دنده اتوماتیک به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارند. سایر لوازم اضافی مانند بالابر برقی شیشه پنجره و ترمز قدرتی به انرژی زیادی نیاز ندارند ولی بر وزن ماشین اضافه کرده و مصرف سوخت را بالا می برند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نسترن را با خواص کاهش کلسترول، درمان دیابت، جلوگیری از روماتیسم، پیشگیری از بروز بیماری های قلبی، درمان مشکلات گوارشی، تنظیم فشارخون، بهبود گردش خون، رفع بوی بد بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0