topNotif

علت خارش بدن در دوران بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

2636 بازدید
19 اردیبهشت 99
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خارش بدن در دوران بارداری (علل و درمان های خانگی)

بدن شما هنگام بارداری دچار تحولات هورمونی و روانی زیادی می شود. یکی از تغییراتی که تقریبا در حدود یک چهارم از زنان باردار رخ می دهد، خارش بدن است. زمانی که شکم شما بزرگتر شد، پوست شکم کشیده می شود و ممکن است باعث ایجاد خارش شود. خارش برای رحم و سینه شما مشهود است. در دوران بارداری خارش خفیف رایج است و یا حتی انتظار می رود مادر دچار خارش پوست شود. با این وجود، اگر از خارش شدید رنج می برید، ممکن است یک عفونت یا اختلال زمینه ای ایجاد کند. در چنین حالتی، توصیه می شود سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. مقاله زیر برخی از شرایط پوستی را توضیح می دهد که ممکن است باعث خارش بدن در دوران بارداری شود. اگر خارش شدید دارید، ممکن است یکی از شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشید.

  "<yoastmark  

علل خارش در دوران بارداری:

1- پاپول ها و پلاک های کهیری خارش دار حاملگی (PUPPP)

پلاک های کهیری خارش دار Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy (PUPP) یک بیماری خود محدود شونده هستند که پزشکان معتقدند که کشش پوست علت این بثورات است، اما علت دقیق آن مشخص نیست. عمدتا در بارداری های اول و در سه ماهه سوم دیده می شود و معمولا پس از پایان دوران بارداری به سرعت بهبود می یابد. ضایعات در طول استریاهای شکم (ترک های پوست) شروع شده و ممکن است به دیگر اندام ها (ران ها یا سینه ها) گسترش یابند هر چند در غالب موارد، صورت و کف دست و پا درگیر نمی شوند. البته موارد نادری از درگیری صورت نیز گزارش شده است.

آیا پاپول ها خطری برای فرزند من وجود دارد؟

در هر 150 بارداری فقط یک خانم به پلاک های کهیری خارش دار پاپولار مبتلا می شود. اگرچه ممکن است به دلیل خارش شدید و بثورات، برای مادر تحریک کننده باشد، به هیچ عنوان خطری برای کودک وجود ندارد.

درمان بثورات PUPPP چیست؟

PUPPP معمولا یک یا دو هفته بعد از تولد نوزاد از بین می رود. برای راحتی در دوران بارداری می توانید از خنک کننده های موضعی، آنتی هیستامین ها و دوش جوش شیرین یا جو دوسر استفاده کنید.

2- بثورات بارداری

این نوع خارش، بثورات مشخص نشده ای است که در دوران بارداری رخ می دهد. همچنین به آن خارش حاملگی زودرس، درماتیت بارداری مشترک و خارش حاملگی گفته می شود. بثورات بارداری در هر 300 حاملگی در یک نفر اتفاق می افتد و معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ظاهر می شود.

بثورات بارداری چگونه درمان می شود؟

اگرچه درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، می توانید با پزشک خود مشورت کرده و برای علائم با داروهایی مانند بنزوئیل پورکساید، آنتی هیستامین های خوراکی، پمادها و کرم های موضعی استروئید درمان شوید. همچنین می توانید از خمیر جوش شیرین، رب ریحان یا آب لیمو برای آرام کردن ناحیه خارش استفاده کنید.

خارش و بثورات بارداری معمولا بعد از تولد بهتر می شود، اگرچه ممکن است چندین هفته و ماه طول بکشد تا بثورات به حالت عادی برگردد. تعداد دفعات بثورات در هر دوره بارداری متفاوت است، اما آنچه اطمینان می دهد این است که کودک شما در معرض خطر نخواهد بود.

 

همچنین بخوانید:  درمان ترک های پوست دوران بارداری

 

3- هرپس حاملگی

تبخال حاملگی، یک بیماری نادر خود ایمنی در پوست است که با بثورات مشخص می شود که سرانجام به تاول تبدیل می شود. این وضعیت در سه ماهه دوم و سوم بارداری رخ می دهد. این وضعیت قبلا به عنوان تبخال حاملگی شناخته می شد. با این حال، به ویروس تبخال ارتباطی ندارد.

علائم پمفیگوئید بارداری (هرپس بارداری) چیست؟

علائم اصلی پمفیگوئید خاردار شامل جوش های خارش دار قرمز در اطراف ناف است. بثورات به آرامی منبسط می شود و سرانجام به نواحی دیگر بدن از جمله ران، سینه و پایین شکم نیز می رسد. آنها 2 تا 4 هفته بعد از پیدایش، تاول های بزرگ و پر از مایع تشکیل می دهند.

آیا درمانی برای هرپس حاملگی وجود دارد؟

این بیماری معمولا چند هفته پس از تولد به طور خودکار بهبود می یابد. با این حال، در برخی موارد، این سندرم برای چند ماه و احتمالا سال ها فعال است و چرخه قاعدگی ممکن است استرس این بیماری را افزایش دهد. در ۷۵ درصد زنان، شعله ور شدن بیماری در هنگام زایمان رخ می دهد. در حاملگی های بعدی، بیماری همواره عود می کند و در این موارد زودتر شروع می شود و شدیدتر است.

متخصص زنان و زایمان معمولا برای تسکین ناراحتی شما، از کورتیکواستروئیدهای موضعی و خوراکی و آنتی هیستامین های خوراکی تجویز می کنند. برای رفع خارش و مهار ولع مصرف می توانید روش های خانگی طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و حمام های جو دوسر را نیز امتحان کنید.

4- پسوریازیس حاملگی

پسوریازیس حاملگی یک بیماری نادر است. این نوعی پسوریازیس است که هنگام بارداری رخ می دهد. پسوریازیس معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد، اما در بعضی موارد نیز ممکن است زود هنگام بروز کند. زنان باردار مبتلا به این بیماری، بثورات کوچک و پر از چرک دارند که باعث ایجاد مناطق قرمز رنگ بدن می شود. بثورات به تدریج به تاول های بزرگ پر از چرک سفید تبدیل می شود.

علائم شایع پسوریازیس چیست؟

مناطق آسیب دیده شامل ران، کشاله ران، ناف، سینه و زیر بغل است. علائم شایع این ناراحتی شامل تب، حالت تهوع، لرز و اسهال است.

چگونه پسوریازیس بارداری درمان می شود؟

برای درمان، مادر و جنین در این مورد از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرند زیرا ممکن است در هنگام تولد عوارضی ایجاد شود. برای تسکین مادر از خارش، از کورتیکواستروئیدهای سیستمیک استفاده می شود. بثورات بعد از تولد به خودی خود ناپدید می شود، اما احتمالا در بارداری بعدی این اتفاق دوباره می افتد. برای تسکین موقت از خارش، خانم ها معمولا سعی می کنند از کمپرس سرد، حمام در آب سرد و یا حمام جو دوسر استفاده کنند. این ها راهکارهای طبیعی هستند که پوست بیمار را تسکین می دهند و از خارش و خراش بدن رهایی می یابند.

  "<yoastmark  

5- کلستاز درون کبدی (ICP)

کلستاز داخل کبدی در دوران بارداری (ICP) یک بیماری جدی است. این وضعیت برای مادر مضر نیست، بلکه کودک متولد نشده را در معرض خطر عوارض جدی قرار می دهد. این احتمال وجود دارد که کودک ممکن است زودرس به دنیا بیاید یا مرده به دنیا بیاید.

کلستاز بارداری زمانی پیش می آید که مایع صفرا به طور عادی داخل مجاری صفرا جریان نمی یابد و املاح صفراوی در پوست تجمع می یابند که می تواند باعث خارش گردد. اعتقاد بر این است که کلستاز درون کبدی ارثی است، اما ممکن است که اولین بار نیز اتفاق بیفتد. زنان پاکستانی و هندی بیشتر در معرض ابتلا به کلستاز هستند. برخی از مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به آن احتمالا نوزادان متولد نشده یا نارس به دنیا می آورند.

علائم کلستاز درون کبدی در دوران بارداری چیست؟

علائم شایع کلستاز در دوران بارداری شامل خارش پاها بدون بثورات است. علائم در هفته بیست و هشتم بارداری بروز می کند. علائم دیگر شامل زردی، ادرار تیره و مدفوع زرد است.

آیا برای کلستاز درون کبدی درمانی وجود دارد؟

متاسفانه هیچ درمانی برای کلستاز وجود ندارد، اما این بیماری پس از تولد از بین می رود. تشخیص پس از مطالعه دقیق تاریخچه پزشکی و خانوادگی شما، با آزمایش عملکرد کبد یا LFT ها انجام می شود.

برای مقابله با علائم مشخصه می توان از پمادها و کرم های ضد خارش مانند لوسیون کالامین استفاده کرد. برخی پزشکان همچنین داروهایی را تجویز می کنند که نمک های صفرا را تا حدی کاهش می دهد. ولی هنوز ثابت نشده این داروها برای بارداری بی ضرر است یا خیر.

نکته: اگر گمان می کنید که در دوران بارداری مبتلا به کلستاز در کبد هستید، سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

  "<yoastmark  

داروهای خانگی برای درمان خارش بدن در دوران بارداری:

می توانید برای تسکین بدن از خارش، به داروهای خانگی متوسل شوید. آنها 100٪ طبیعی هستند و هیچ گونه عارضه جانبی نیز ندارند؛ همچنین تهیه و حمل آن بسیار آسان است. برای خلاص شدن از خارش در دوران بارداری می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

1. حمام های جو دوسر

استفاده از حمام جو دوسر یک تمرین قابل اعتماد برای رفع خارش است. فقط کافی است یک کاسه جو دو سر جو را به آب گرم اضافه کرده و از آن برای آرام کردن مناطق خارش دار استفاده کنید.

2. کیسه های یخ

همچنین می توانید از کیسه های یخ استفاده کنید تا خارش از بین برود. اگر قسمت های ملتهب روی بدن وجود داشته باشد، فشار کیسه های یخ در آن قسمت بسیار مفید است. احساس خنکی به شما آرامش می بخشد، به ویژه در فصل تابستان مفید است.

3. برای رفع خارش از گیاهان دارویی استفاده کنید

گیاهانی مانند ریشه قاصدک و خارمریم تاثیر شگفتی برای تسکین خارش دارند که این روش درمانی طبیعی برای مشکلات کبدی مانند کلسترول است.

4. ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یک محصول طبیعی همه کاره است. از آن در سراسر جهان برای معالجه بیماری های مختلف پوستی استفاده می شود. به سادگی ژل را روی مناطق آسیب دیده و مناطقی که مستعد خارش هستند، بمالید. ژل به طور طبیعی التهاب، زخم و تمایل به خارش را کاهش می دهد. همچنین لایه ای را تشکیل می دهد که از پوست در برابر هرگونه آسیبی که هنگام خراشیدن پوست ایجاد می شود، محافظت می کند.

5. یک حوله سرد و مرطوب را روی قسمت های ملتهب قرار دهید

یک حوله کوچک را درون یک کاسه آب سرد خیس کنید و سپس آب آن را بگیرید و حوله مرطوب را روی قسمت آسیب دیده بمالید و استراحت کنید. شما احساس بهتری خواهید شد و خارش بدن حداقل مدتی متوقف می شود.

6. لوسیون کالامین

لوسیون کالامین و کرم های کالاندولا یک درمان عالی برای زنانی است که از سندروم بثورات PUPPP رنج می برند. این محصول را در مناطق آسیب دیده بمالید و از تحریک و عفونت رهایی خواهید یافت. لوسیون های بدن بدون بو به همان روش برای مبارزه با خارش کار می کنند.

7. دوش گرفتن در آب سرد

به دلیل دمای بسیار زیاد ممکن است احساس خارش کنید. هیچ چیز پوست حساس را بیش از دوش آب سرد آرام نمی کند. نه تنها احساس عالی خواهید کرد، بلکه خارش شما را تسکین می دهد، حتی اگر موقتی باشد.

 

همچنین بخوانید:  راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری

 

8. خمیر جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از خارش در دوران بارداری است. خمیر جوش شیرین را با آب درست کنید و آن را به قسمت های مساوی تقسیم کنید و آن را در ناحیه آسیب دیده و مناطقی که مستعد خارش هستند برای رفع ناراحتی بمالید.

9. روغن های ماساژ

خارش برای زنان باردار که پوست خشک دارند، یک کابوس است. می توانید از روغن های اساسی مانند اسطوخودوس، روغن زیتون و بادام برای ماساژ شکم، ران ها، سینه ها و مناطق دیگر که باعث تحریک می شوند استفاده کنید. با این وجود، حتما قبل از استفاده از روغن های اساسی با پزشک خود مشورت کنید.

10. چای ریحان برای رفع خارش

ریحان، یک گیاه محبوب در تمام آشپزخانه هاست که برای رفع خارش عالی است. این گیاه شامل ترکیبی به نام اوژنول است که در کنترل خارش موثر است. برای استفاده از قدرت جادویی ریحان، چند برگ را در آب جوش خیس کنید. پس از خنک شدن مخلوط، یک پارچه را درون آن خیس کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید با غذای خود مقداری برگ ریحان بخورید.

11. برگ های نعنا برای خارش پوست

نعنا موجب رفع خارش می شود. همان روش استفاده از برگ ریحان را دنبال کنید، کمی برگ نعنا را در آب جوش بریزید و پارچه ای را به این محلول آغشته کنید و روی نواحی خارش دار بمالید. برای رفع خارش می توانید از برگ های آویشن نیز استفاده کنید.

12. آب لیمو

لیمو پادشاه داروهای طبیعی خانه است! جای تعجب نیست که این امر همچنین خارش دوران حاملگی را درمان می کند. برای بهره مندی از آن، با پنبه آب لیمو طبیعی را در مناطق آسیب دیده بمالید. بلافاصله خارش متوقف خواهد شد.

13. لوسیون درخت عرعر

درخت عرعر خواص ضد التهابی دارد. اگرچه پیدا کردن آن دشوار است، اگر آن را با میخک حاوی اوژنول مخلوط کنید، یک داروی ضد خارش قدرتمند را خواهید داشت.

14. آرد نخود

مقداری آرد نخود و آب را درون یک کاسه مخلوط کنید و مستقیما آنها را روی پوست خود قرار دهید. نه تنها باعث تسکین خارش بدن می شود بلکه باعث می شود تا پوستتان  یکدست و نرم شود.

آیا خارش در مناطق خاص، جنسیت کودک را نشان می دهد؟

این حکایتی است که توسط مادربزرگ ها گفته شده است. خارش یک علامت فیزیکی خون است و به هیچ وجه نمی تواند جنسیت کودک را پیش بینی کند. برخی فرهنگ ها معتقدند که خارش در یک منطقه خاص ممکن است به معنای این باشد که شما یک دختر یا پسر به دنیا خواهید آورد، اما اینها فقط اسطوره هستند و بر اساس هیچ مطالعه علمی نیستند.

امیدواریم این داروهای خانگی به کنترل تمایل شما به خراش دادن خود کمک کنند. در حالی که خارش در دوران بارداری شایع است، حتما در طی معاینات منظم، تمام علائم را برای پزشک توضیح دهید تا هرگونه ناهنجاری مورد بررسی قرار گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نشادر را با خواص درمان کک و مک صورت، رفع جوش صورت، ضد خارش پوست، فراری دادن حشرات، ادرار آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0