topNotif

خشونت علیه زنان و انواع آن

1646 بازدید
15 مرداد 97
سمانه
,

در مورد خشونت علیه زنان بیشتر بدانید

خشونت علیه زنان یک معضل جهانی عمده است که سلامت جسمی و روحی زنان را تهدید می نماید و از نظر روانی می تواند به افسردگی، اختلالات استرسی پس از تروما، اضطراب، اختلالات شخصیتی، اختلالات در خوردن و آسیب های عاطفی منجر شود. آمار و اطلاعات موجود در این زمینه کاملا دقیق و گویا نیست.

طیف خشونت از بدرفتاری در خانه، سرکوب زنان به صورت عرفی در جامعه و نژاد پرستی تا منازعات عمده بین المللی گسترده می باشد. طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود 20 درصد از زنان جهان از لحاظ بدنی یا جنسی در طول زندگی خود مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار می گیرند. این در حالی است که در بسیاری از موارد به علت ناتوانی یا ترس قربانیان برخی از موارد خشونت پنهان مانده و گزارش نمی شود. خشونت پنهان خصوصا در مورد کودکان و زنان و افراد مسن وجود دارد.

خشونت علیه زنان در بسیاری از جوامع در سطوح مختلف اجتماعی – اقتصادی دیده می شود. در نقاط مختلف دنیا بین 15 تا 26 درصد زنان متحمل خشونت جسمانی شریکان جنسی خود شده و حداقل 20 درصد از زنان در طول زندگی خود تجاوز یا تهدید به آن را تجربه می کنند. آسیب شناسی خشونت علیه زنان از اعتقادات مربوط به تبعیضات جنسی، وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پایین تر زنان و تصورات مربوط به وظایف و نقش زنان و مردان تفکیک ناپذیر است.

مضروب کردن زنان علت عمده منجر به صدمه در سنین باروری است که حتی فراوان تر از صدمات ناشی از تصادفات اتومبیل و جنایت رخ می دهد. پیامدهای فیزیکی ضرب و شتم زنان علاوه بر اختلالات روانی می تواند از صدمات داخلی، سقط در زنان حامله، شکستگی استخوان تا مرگ متغیر باشد.

خشونت علیه زنان و انواع آن

خشونت علیه زنان و انواع آن

خشونت خانگی

خشونت در خانواده شایع ترین فرم خشونت در جهان است که میزان آن بین 50 – 10 درصد متغیر می باشد. خشونت خانگی در 98 درصد موارد منجر به آسیب زن می شود. در برخی جوامع از خشونت به عنوان ابزاری برای تداوم و تقویت فرمانبرداری زنان از مردان استفاده می شود. حتی وجود قوانین و مجازات در برخی جوامع نیز نتوانسته است این مشکل را کاملا رفع نماید.

در برخی قسمت های جهان ارزش گذاری کمتر نسبت به حیات زن با شواهد میزان بالاتر قتل نوزادان دختر و سقط های انتخابی جنین های مونث مشخص می گردد. همان گونه که بیان شد متاسفانه خشونت خانگی در برخی جوامع نه تنها به آسانی نادیده گرفته می شود بلکه گاه حتی توسط عرف یا قانون نیز اجازه داده می شود. این پنداشت ناشی از یک تفکر و ایده قدیمی است که زنان را مایملک مردان می شمرد و ریشه این تفکر در دنیای مدرن امروزی نیز هنوز وجود دارد. خشونت خانگی با فقر و بی سوادی و عدم آموزش نیز ارتباط نزدیکی دارد.

 

همچنین بخوانید: گیاه کوکا و خواصش را بشناسیم !

 

پیامدها و تاثیرات خشونت علیه زنان

گسترش خشونت وابسته به جنسیت می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت جامعه داشته باشد که انزوای زنان، گسستن روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی، نابسامانی های ناشی از تولد کودکان ناشی از تجاوز جنسی از عمده ترین آن ها می باشند.

راهکارهای مبارزه با خشونت !

آگاهی رو به رشد زنان و اتحاد آنها برای توقف انواع خشونت، تصویر روشنی را در آینده به همراه خواهد داشت. در حال حاضر اولویت فوری کمک به قربانیان بالفعل یا بالقوه خشونت می باشد. در برخی کشورها پناهگاه هایی برای زنان در معرض خشونت فراهم گردیده است که خدمات مشاوره ای و حمایتی قانونی را نیز در اختیار آن ها قرار می دهد. سازمان های دولتی و غیر دولتی نیز برنامه های دیگری از جمله دوره های دفاع شخصی، راه هایی برای گزارش و ثبت دقیق تر موارد خشونت و… را در دستور کار خود قرار داده اند.

از راهکارهای بلند مدت برای حذف خشونت علیه زنان می توان به سعی در ارتقا سطح آگاهی و توانمند سازی زنان در جوامع مختلف، انجام پژوهش های لازم برای تهیه تصویر کامل تر از وضعیت موجود، آموزش دختران و پسران از سنین اولیه برای برابری انسانی دو جنس و احترام به حقوق یکدیگر و در پیش گرفتن راه های غیر خشن برای حل اختلافات خانوادگی، پیگیری در راستای تغییر قوانینی که خشونت علیه زنان را اجازه می دهد، ایجاد حساسیت مناسب در رهبران سیاسی – مذهبی، حقوق دانان، کارکنان اجتماعی، معلمین و پلیس، تغییر فرهنگ ها و سنن اجتماعی که خشونت علیه زنان را در خود داشته باشد، فعالیت برای تغییر تفکر و ایده تحمل خشونت که باعث تداوم این امر می شود و ..را می توان جز راهکارهای بلند مدت قرار داد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خشخاش را با خواص تسکین سرفه، رفع اسهال، درمان بی‌خوابی، تسکین درد کمر و سیاتیک، درمان سردرد، رفع آبریزش بینی، چاق کننده، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0