topNotif

خطرات عوامل محیطی بر باروری

1414 بازدید
24 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

خطرات عوامل محیطی بر باروری که بد نیست بدانیم !

ما در زندگی روزمره پیوسته در معرض بمباران سموم و مواد شیمیایی هستیم. این مواد در غذاها پاکت های بسته بندی مواد غذایی، حشره کش ها، افزودنی ها، مواد نگهدارنده، پاک کننده های خانگی، اسپری ها و ذرات قابل استنشاق، مواد نگهدارنده چوب و مواد ضد کرم چوب به وفور یافت می شوند. همه عوامل فوق ممکن است بر باروری شما اثر بگذارند.

واقعیت این است که ما در دریایی از هورمون ها و مواد شیمیایی غوطه ور هستیم و بسیاری از این عوامل بر باروری ما اثر منفی دارند لیکن اغلب جدا کردن تک تک عوامل آسیب زا، کاری غیر ممکن یا بسیار مشکل است. تحقیقات نشان داده است که رابطه نزدیکی بین ناباروری و در حیوانات وحشی (حیات وحش) و موادی که گزنوستروژن نامیده می شوند وجود دارد.

گزنواستروژن ها مواد شیمیایی شبیه هورمون استروژن هستند که توسط آلودگی ناشی از حشره کش ها و تولید فرآورده های پلاستیکی ایجاد می شوند. زمانی به قدرت این گزنواستروژن ها پی برده شد که گروهی از دانشمندان دریافتند تمساح هایی که در یکی از مناطق ایالت فلوریدا سر از تخم در آوردند، آلت تناسلیشان بسیار کوچک و سطح هورمون ها در بدن آن ها تغییر کرده بود. این تغییر ناشی از مواد حشره کشی بود که قبلا به داخل این مناطق ریخته شده و با اثر شبه استروژن خود بر تکامل جنسی تمساح ها اثر گذاشته بودند. در ادامه مسئله باروری و تاثیراتی که عوامل محیطی همچون شغل، غذای مصرفی، قرار گرفتن در محیط های خطرناک، استفاده از وسایل مختلفی همچون دیگ مسی، موبایل، حشره کش و… را بررسی می کنیم.

مواد غذایی با اصطلاح ژنتیکی جی.ام .اف و تاثیرات آن ها بر باروری !

خوشبختانه امروز مخالفت های زیادی بر علیه مواد غذایی با اصلاح ژنتیکی برانگیخته شده است. اگر تولید تجاری این مواد غذایی همچنان ادامه یابد در آینده سلامتی ما را بمب ساعتی جدیدی تهدید خواهد کرد. وقتی ژن ایجاد کننده قرمزی وارد ساختمان ژنتیکی یک گل اطلسی می شود اگر چه گیاهی با ریشه های بیشتر و برگ های پر موتر تولید می کند از قدرت باروری آن می کاهد. گیاهان با اصطلاح ژنتیکی حتی باروری حشراتی را که بر روی آن ها می نشیند را کاهش می دهند. در هر صورت دانشمندان باید بدانند که دستکاری طبیعت ممکن است عواقب نامطلوبی داشته باشد.

خطرات عوامل محیطی بر باروری

خطرات عوامل محیطی بر باروری

مواد شیمیایی خانگی و تاثیرات آن ها بر باروری !

شواهد فراوانی وجود دارند که نشان می دهند مواد شیمیایی موجود در خانه نظیر اسپری ها، پاک کننده ها و حشره کش ها بر باروری ما اثر منفی دارند. یک تحقیق که در سال 1991 میلادی در آمریکا نشان داد زنانی که سابقه ناباروری با علت نامشخص و نیز سقط مکرر داشته اند، در بدن آن ها دو ماده شیمیایی که عمدتا در نگهدارنده های چوب، چرم، پارچه رومبلی، پتو و بعضی انواع پوشاک یافت می شود بیشتر بود. برخی مواد شیمیایی می توانند باروری را مختل کنند یا از رشد و تکامل تخمک بارور شده جلوگیری کنند.

اشعه یونیزان !

این نوع از اشعه که ذرات بارداری به نام یون تولید می کند، از اشعه ایکس حاصل می شود. این اشعه قدرت آن را دارد که تغییراتی در سلول ایجاد کند و نیز می تواند باعث سقط و نازایی شود. بیضه یکی از حساس ترین اعضای بدن نسبت به اشعه ایکس است. اگر بیضه حتی به مقدار کمی هم در معرض تابش مستقیم اشعه ایکس قرار گیرد، تعداد اسپرم ها به طور موقت می تواند به صفر برسد. تحقیقات نیز ثابت کرده است مردانی که در محیط کار خود با اشعه ایکس سر و کار دارند امکان دارد تعداد اسپرم ها در آن ها کاهش یابد و قدرت باروری را بسیار کم کند.

اشعه غیر یونیزان !

این تشعشعات به طور طبیعی توسط خورشید تولید می شوند و نمی توانند ایجاد یون بکنند. ما در زندگی روزمره از طریق وسایل مختلفی مثل رادار، تلفن همراه، امواج رادیویی، تلویزیون، کامپیوتر، پتوی برقی و دیگر وسایل در معرض این اشعه قرار داریم.

تلفن همراه !

ممکن است خبرهای ترسناکی درباره خطرات مختلف تلفن های همراه برای سلامتی بدن به گوشتان خورده باشد. تلفن همراه می تواند باعث افزایش فشار خون، افزایش سر دردها و ایجاد ناحیه پر تلاطم و داغ در مغز و نیز رابطه آن ها با تومورهای مغزی بیان می شود. با این وجود دانشمندان معتقدند اثبات این مدعیات هنوز به تحقیقات بیشتر و دقیق تری نیاز دارد. محققان پی برده اند که جنین در حال رشد موجود در تخم پرندگان می تواند در اثر امواج الکترومغناطیس تولید شده توسط ویدیو و تلویزیون آسیب ببیند. از بررسی های فوق می توان استنباط کرد که ممکن است امواج الکترومغناطیس حاصل از تلفن های همراه، احتمال سقط جنین در زن ها را افزایش دهد. البته موضوع افزایش احتمال سقط در انسان و اثرات این امواج بر باروری زن و مرد هنوز به اثبات نرسیده است و نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتر دارد.

 

همچنین بخوانید:  درمان عفونت های قارچی زنان

 

وسایل پخت و پز !

اولین وسیله پخت و پز مایکروویو در سال 1974 وارد بازار شد و امروزه در بسیاری از خانه ها، دست کم یک اجاق مایکروویو وجود دارد. یک اجاق مایکروویو غذا را با استفاده از امواج الکترومغناطیس با فرکانس بالا می پزد. مولکول های موجود در این غذاها با سرعت 2000 بار در ثانیه تحریک می شوند و این امر منجر به گرم شدن خود به خودی غذا می شود. اگرچه طرفداران این وسایل معتقدند که اجاق مایکروویو طوری طراحی شده است که امواج الکترومغناطیس از داخل آن به بیرون نشت نمی کند اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این امواج می توانند به بیرون نشت کرده روی باروری انسان ها اثر بگذارند.

موضوع دیگر این است که این غذاها ممکن است به طرق ناشناخته ای تغییر کنند چون در اجاق های مایکروویو از آب استفاده نمی شود ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین ث حفظ می شوند، مثلا 82 درصد ویتامین موجود در گوجه فرنگی در این روش پخت حفظ می شود اما ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های آ، دی، ای، ک آسیب بیشتری می بینند.

تخمه کدو تنبل حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب ضروری است که نقش مهمی در باروری زن دارند و پختن با اجاق مایکروویو باعث از بین رفتن 46 درصد این چربی ها می شود. امواج مایکروویو می توانند باعث تخریب دیواره های سلولی در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات شوند. به نظر می رسد فرآیند پختن غذا با امواج مایکروویو در تولید رادیکال های آزاد نیز نقش داشته باشد. در هر صورت اگر سعی دارید شانس باردار شدن خود را افزایش دهید باید از هر عاملی که می تواند تاثیر منفی روی قابلیت باروری شما داشته باشد پرهیز کنید.

فلزات سمی سنگین !

جیوه، یک فلز سنگین سمی است که امروزه هوا، آب و خاک را در بسیاری از نقاط جهان آلوده کرده است. آلودگی به جیوه در اثر سوزاندن سوخت های فسیلی و افزایش استفاده از آن در صنعت و کشاورزی ایجاده شده است. مقادیر خیلی کمی جیوه نیز در حشره کش ها، مواد پر کننده دندان و ماهی ها یافت می شود. جیوه بسیار سمی است و در کسانی مثل دندان پزشکان زن و خانم های دستیار در امور دندان پزشکی باعث افزایش احتمال سقط می شود. در طی سالیان متمادی مصرف ماهی های آلوده به جیوه در بسیاری از مردان اهل هنگ کنگ تکامل اسپرم ها را مختل کرده است.

 

همچنین بخوانید:  نازایی در زنان و درمان های گیاهی آن

 

سرب !

این فلز به طور طبیعی در زمین یافت می شود لیکن ما به طور روزمره از طریق لوله های سربی در معرض مقادیر زیاد این فلز قرار داریم. مسمومیت شدید با این فلز می تواند باعث ناباروری و سقط جنین شود. بر اساس مطالعات انجام شده، از میان فلزات سمی، سرب، بیشترین خطر را برای باروری مردان دارد. سرب می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها، افزایش اسپرم های ناهنجار و نیز کندتر و تنبل تر شدن آن ها شود.

کادمیم !

یک ماده سمی غیر آلی است که در درون توتون و تنباکو موجود است و می تواند در بدن جمع شود. این ماده می تواند عناصر غذایی مثل روی را که نقش مهمی در باروری زن و مرد دارند مهار کند.

مس !

این فلز، هم سمی و هم حیاتی است و آن بستگی دارد به اینکه شما چگونه در معرض این عنصر قرار گیرید. بدن شما از طریق لوله های آب، سیم مسی موجود در آی یو دی (وسیله داخل رحمی جلوگیری از بارداری) استخرهای شنا و جواهراتی که استفاده می کنید، مس را جذب می کند. این فلز تمایل به افزایش غلظت خود در بدن دارد.

مس و روی آنتاگونیست همدیگر هستند، به این معنی که وقتی سطح مس در بدن بالا می رود، سطح روی در بدن کاهش می یابد و چون روی نقش حیاتی در باروری زوجین دارد، تنظیم مس بدن در محدوده طبیعی اهمیت زیادی دارد پس بین روی و مس بدن باید سطح تعادلی برقرار باشد که این مسئله گاها به خودتان و نحوه تغذیه تان بستگی دارد و گاهی هم به شغل و استفاده از وسایل آشپزی و … سعی کنید به موارد کوچک نیز دقت داشته باشید تا دچار کمترین مشکل در این زمینه شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج گیاهی درمان کیست و فیبروم رحم را با خواص درمان انواع ناراحتی های خانم ها، اختلالات هورمونی، درمان کیست و فیبروم و انواع عفونت های رحم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0