topNotif

خواب مناسب چه تاثیری بر تمرینات و عضلات دارد؟

1464 بازدید
26 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

آیا می دانید خواب مناسب چه تاثیری بر تمرینات و عضلات دارد؟

ما برای تداوم بقا، نیاز به خواب کافی داریم. خواب خوب شبانه سلامت عمومی و کیفیت عملکرد کار روزانه را تضمین خواهد کرد، اما با این وجود  با افزایش مشغلات روزانه در زندگی، خواب و استراحت شبانه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و رفته رفته کمتر شده است. به جرات می تواند ادعا کرد که خواب، سومین ضلع مثلث طلایی پیشرفت در پرورش اندام و حتی در سلامت عمومی محسوب می شود. تغذیه مناسب و تمرین کافی بدنی از ارکان سلامت و ورزش بوده و دو ضلع دیگر این مثلث را تشکیل می دهند.

چرا خواب تا به این اندازه اهمیت دارد؟

ما برای پیشرفت در ورزش نیاز به خواب مطلوب و کافی داریم. خواب از آن جهت که در خلق و خو، سلامت جسم و روانی انسان تاثیر گذار است، از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. گفته می شود که کارایی ما در طول روز، به شدت تحت تاثیر کیفیت خواب شبانه ما قرار دارد. آن چه که ورزشکاران رشته های قدرتی باید در مورد خواب بدانند، این است که ترشح هورمون رشد در طول چندین ساعت از شبانه روز که در خواب فرو می روید، به اوج خود می رسد.

کمبود خواب و ارتباط آن با سلامت انسان :

افسردگی روانی : کم خوابی علاوه بر این که نشانه ای از بیماری و ناراحتی مزمن روانی است، حتی خود نیز می تواند منجر به بروز افسردگی روانی در فرد گردد.

سر درد : سردردهای خفیف معمولا با خوابیدن برطرف می گردند اما کمبود خواب در بروز این دردها بی تاثیر نیست.

مشکلات قلبی : افرادی که خواب ممتد و منظم شبانه ندارند، همانند کسانی که به هنگام شب کار می کنند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

خواب مناسب چه تاثیری بر تمرینات و عضلات دارد؟

خواب مناسب چه تاثیری بر تمرینات و عضلات دارد؟

کمبود خواب و ارتباط آن با عملکرد و کارایی انسان :

محیط کار : افرادی که در طول روز از کمبود خواب رنج می برند، از قدرت تمرکز و خلاقیت کمتری برخوردار بوده و از کیفیت کار و عملکردشان در محیط کار نیز به طور محسوسی کاسته می شود. تخمین زده می شود که کاهش کارآیی نیروی کار ناشی از کمبود خواب، سالانه صد بیلیون دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد می کند!

محیط تحصیل : کمبود خواب موجب تضعیف حافظه، کاهش قدرت تمرکز و کم شدن قدرت استنباط و تجزیه و تحلیل در فرد می گردد.

منزل : کمبود خواب باعث فراموشی، بی قراری و اضطراب در انسان شده و به روابط اجتماعی و خانوادگی فرد نیز لطمه وارد می کند.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

 

چگونه می توان کیفیت خواب را بهبود بخشید؟

با عمل کردن به توصیه های زیر می توان کیفیت خواب شبانه را مطلوب تر کرد :

بسیار مورد اهمیت است که قبل از فرو رفتن به خواب، ذهن خود را از تمام فعالیت های انجام شده در طی روز و همچنین از برنامه های روز بعد خالی کنید. همچنین نور، صدا و همچنین حرارت و گرمای آزار دهنده را در حین خواب به حداقل برسانید. بین مصرف کافئین، قهوه و سایر فرآورده های تحریک کننده سیستم عصبی و خواب شبانه، فاصله زمانی مناسب را رعایت کنید.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم می توان متوجه شد که فرد دچار عوارض کم خوابی شده است :

  • اختلال در تمرکز و ضعف حافظه.
  • عصبانیت بی دلیل در برخی اوقات.
  • احساس خواب آلودگی به هنگام صبح.
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و عفونت ها.
  • احساس افسردگی و بی قراری.
  • افزایش و یا کاهش وزن.
  • به خواب رفتن به هنگام تماشای تلویزیون.

برای رفع اینگونه عوارض، چرت بعد از ظهر را به عنوان نیاز اصلی سلامت در نظر گرفته و آن را همانند عادات تجملی و تشریفاتی، کم اهمیت تلقی نکنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوز هندی را با خواص درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، درمان عدم کنترل ادرار، ضعف عمومی، درمان اختلالات کبد و طحال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0