topNotif

خواص آلبالو و روش تهیه آلبالو خشک و مربای آلبالو

2370 بازدید
23 مرداد 98
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص آلبالو تازه و خشک برای سلامتی بدن

آلبالو یکی از محبوب ترین میوه ها در سراسر جهان است و از طعم فوق العاده ای برخوردار است و طیف گسترده ای از مواد مغذی را شامل می شود که شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، ویتامین های ب1، ب2، ب3، ب6 و ویتامین ای است. در این مقاله شما را با خواص آلبالو و روش تهیه آلبالو خشک و مربای آلبالو، آشنا خواهیم کرد؛

آلبالو میوه ای ترش مزه است که از میوه و ساقه آن برای تهیه دارو و مواد غذایی استفاده می شود. آلبالو حاوی ترکیباتی است که تصور می شود باعث کاهش التهاب شده و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. همچنین حاوی ملاتونین است که به تنظیم الگوهای خواب کمک می کند. کسانی که دیابت دارند می توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می توانند جذب کنند.

آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون و دفع صفرا مفید است. خون را صاف می کند و هرگاه آب آن را یا مربای آن را با یک دهم رازیانه مخلوط کنند جهت دفع سنگ مثانه مفید است. مصرف آلبالو از بروز نقرس، رماتیسم و بیماری های کلیه پیشگیری می کند. همچنین از آلبالو برای درمان آرتروز، درد عضلانی، فیبرومیالژیا (اختلال سیستم عصبی مرکزی)، درد عضلات بعد از ورزش، دیابت، فشار خون بالا، هضم غذا و بی خوابی استفاده می شود. علاوه بر این از آلبالو در حفظ سلامتی پوست و کند کردن روند پیری، مبارزه با چین و چروک های پوستی و از بین بردن جوش های سرسیاه استفاده می شود.

ادامه مقاله را مطالعه کنید تا با مهم ترین خواص آلبالو آشنا شوید و دلایل بیشتری برای نوشیدن و لذت بردن از آب آلبالو داشته باشید!

 

خواص آلبالو

خواص آلبالو

 

خواص آلبالو برای سلامتی بدن

کاهش درد عضلانی بعد از ورزش

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب آلبالو به مدت 7 روز قبل از مسابقات ورزشی باعث کاهش درد عضلات بعد از مسابقه می شود. مصرف شربت آلبالو می تواند پرش، چابکی و بازیابی قدرت عضلات را در ورزشکارانی که در برنامه های تمرینی فشرده شرکت می کنند، بهبود بخشد. به نظر می رسد نوشیدن آب میوه ای که از ترکیب آب آلبالو و آب سیب مخلوط شده است، قبل و بعد از دویدن، علائمی مانند سرفه، گلو درد، احتقان و عطسه بعد از دویدن را کاهش می دهد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک سندرم درد اسکلتی_عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می شود و علت آن ناشناخته است. مصرف شربت آلبالو دو بار در روز به مدت 14 روز، باعث بهبود درد در خانم های دارای فیبرومیالژیا می شود.

کاهش فشار خون بالا

محققان انگلیسی تایید كردند كه مصرف آب آلبالو تاثیری مشابه داروهای كاهش فشار خون دارد و یک درمان فوری فشار خون محسوب می شود. 1 تا 3 ساعت پس از مصرف آلبالو شاهد کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند، خواهیم بود.

آرتروز

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن مخلوط آب آلبالو و آب سیب دو بار در روز به مدت 6 هفته باعث بهبود علائم آرتریت و کاهش درد در افراد مبتلا به آرتروز می شود.

تنظیم ساعت و چرخه خواب

طبق مطالعه ای که در سال 2001 در مجله کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی منتشر شد، آلبالو به طور طبیعی حاوی ملاتونین است، ماده ای که توسط مغز ترشح می شود و به تنظیم ساعت خواب و چرخه کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به

 

کاهش وزن

آلبالو حاوی بیش از 75٪ آب، درصد بالای فیبر و مقادیر کم کالری است. این ماده غذایی مخصوص کسانی است که تمایل به کاهش وزن دارند زیرا مصرف آن باعث ایجاد احساس سیری و پر بودن معده می شود و طعم شیرین آن نوعی میان وعده خاص به عنوان جایگزینی برای شیرینی ها و غذاهای پر انرژی است.

ارتقا سلامت قلب

فلاونون و فلاونول های موجود در آلبالو از قلب، عروق خونی و دستگاه گردش خون شما محافظت می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه مانند دارو عمل کرده و مقدار استفاده بدن شما از قند ها و چربی ها را کنترل می کند. شما می توانید فشار خون خود را کم کنید، گردش خونتان را تقویت کنید، ماهیچه های قلبتان را قوی کنید

سایر خواص مصرف آلبالو برای سلامتی بدن

  • حافظه را تقویت کرده و مغز را فعال می کند و انسان را از بیماری آلزایمر محافظت می کند.
  • در درمان اختلالات تنفسی و بیماری های قفسه سینه کمک می کند.
  • حاوی مهمترین مواد معدنی لازم برای رشد و تقویت استخوان ها یعنی کلسیم و منیزیم است که به افزایش سلامت استخوان ها کمک می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با بیماری ها مبارزه می کند.
  • حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها است که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی را دارند. این آنتی اکسیدان ها، به ویژه علائم پیری را کند می کنند.

 

خواص آلبالو

خواص آلبالو

 

طرز تهیه مربای آلبالو

مواد لازم:

  • 750 گرم آلبالو
  • یک کیلوگرم شکر
  • نصف قاشق چایخوری اسید لیمو یا آبلیمو

طرز تهیه:

دم و هسته آلبالوها را جدا کنید و درون ظرفی بریزید. بر روی آلبالوها شکر بریزید به طوری که شکر روی آلبالو را بپوشاند. سپس 24 ساعت آنها را درون یخچال بگذارید تا آلبالو کاملا آب بیندازد. آلبالوها را از یخچال خارج کرده و به مدت 50 تا 60 دقیقه روی حرارت کم بپزید تا کمی غلیظ شود. کف های روی آلبالو را با یک قاشق چوبی از سطح مربا جمع کنید بطوریکه تمام کف ها گرفته شود. بعد از آن که به غلطت دلخواه رسید حرارت را خاموش کرده و اسید لیمو یا آبلیمو را اضافه کرده و با آن مخلوط کنید. مربا را درون یک ظرف شیشه ای ریخته و اجازه دهید تا خنک شود.

آلبالو خشک

آلبالو خشک دارای ویتامین ث و ویتامین آ زیادی است. یک چهارم فنجان آلبالو تقریبا 9٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین ث در مردان و 11٪ در خانم ها و حدود 38٪ از نیاز بدن به ویتامین آ در مردان و 49% در خانم ها را فراهم می کند.

طرز خشک کردن آلبالو

مواد لازم:

  • آلبالو تازه شسته شده 2 کیلوگرم
  • نمک 2 قاشق غذاخوری
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

آلبالوها را روی سینی پهن کنید. توجه کنید که آلبالوها روی هم قرار نگیرند تا سریع خشک شوند. 2 تا 3 روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید؛ بعد آلبالو ها را درون ظرفی ریخته و 2 قاشق غذاخوری نمک و رب انار به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا مزه دار شوند. دوباره آنها را روی سینه ریخته و یک روز در مقابل آفتاب قرار دهید. آلبالو ها نباید خیلی خشک شوند. آلبالو های خشک را درون ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. نوش جان؛

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته آلبالو را با خواص کاهش قند خون فشار خون و چربی خون مفید برای آرامش اعصاب تقویت نیروی جنسی زنان محافظت از پوست و، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0