خواص انزروت برای تسکین درد مفاصل

6638 بازدید
22 دی 96
سمانه
,

با خواص انزروت برای تسکین درد مفاصل و سیاتیک و … آشنا شویم

انزروت به نام های دیگر  عنز روت، کحل فارسی، کحول کرمانی، کنجده، کدرو، شایکه.صمغ درختی معروف است. این گیاه خاردار به ارتفاع تا دو ذرع. برگ آن شبیه به برگ مورد یا برگ درخت کندر است. این صمغ به رنگ سرخ و سفید مایل به زردی می باشد که بهترین آن سفید مایل به زردی و تازه است. طعم آن کمی تلخ با اندک شیرینی می باشد. در ایران این گیاه موجود است و در فارس مى‌روید. انزروت را براى رفع عوارض نامناسب آن باید قبلا تشویه (غلیظ کردن) نموده و سپس خورد.

روش تشویه انزروت :

صمغ انزروت را با شیر زن شیرده دختر دار مخلوط کرده و خمیر مى‌ نمایند و روى آتش مى‌گذارند تا رطوبت آن خشک و کمى برشته شود، پس از آن‌ استعمال مى‌نمایند و اگر یکبار دیگر آن را کوبیده و با سفیده تخم‌مرغ مخلوط و خمیر نموده و باز مجددا تشویه نمایند، بهتر و مناسب تر مى‌شود. خصوصا در مواردى که ‌براى بیمارى‌هاى چشم مصرف مى‌شود، حتما تشویه آن لازم است.

خواص انزروت برای تسکین درد مفاصل

خواص انزروت برای تسکین درد مفاصل

خواص درمانی انزروت :

خوردن انزروت براى تسکین درد مفاصل، لگن خاصره، سیاتیک، اخراج کرم معده و روده‌ها و سقط جنین مفید است. استعمال خارجى آن براى از بین بردن گوشت زاید و پاک کردن چرک و زخم هاى باز و قطع خونریزى از آنها و رویانیدن گوشت نو بسیار مفید است. ملین، مسهل بلغم، محلل ریاح غلیظ و ضد نفخ است.

آن را بکوبید و با روغن بید انجیر مخلوط کرده و بخورید. برای رفع تشنج امتلایی، درد مفاصل، عرق النسا و اخراج کرم معده مفید است، همچنین سبب سقط جنین می شود.

آن را با هلیله زرد ساییده و با سکنجبین مخلوط کنید و بخورید. مسهل صفرا است. آن را در شیر زن شیرده دختر دار حل کنید و در چشم بچکانید. غدد میبومیوس لبه ی پلک را تحریک کرده و چسبندگی پلک ها را برطرف می کند.

شانزده گرم از آن را با سه نخود حجرالبقر (سنگی در زهره گاو یا شیردان او بهم رسد) و سی و پنج گرم پودر نارگیل مخلوط کنید، بعد چهار قسمت نمایید و هر روز صبح بعد از خوردن دو سه عدد زرده ی تخم مرغ نیم بند آن را بخورید. بدن را بسیار فربه می کند.

 

همچنین بخوانید:  برای آرامش اعصاب چه باید بخوریم

 

دیگر خواص انزروت :

هر روز مقداری از آن را در آب هندوانه حل کنید و بخورید. برای فربه کردن بدن موثر است. میان یک پیاز را خالی کنید و مقداری انزروت داخل آن بریزید و کنار آتش گذارده تا بجوشد، بعد مایعی را که در آن به وجود می آید در گوش بچکانید. درد گوش را تسکین می دهد، گوش را ضد عفونی می کند و بیماری اوتیت گوش را مداوا می نماید.

اگر آب در گوش رفته باشد، آن را نرم بسایید و پنبه ای که به روغن بادام آغشته شده در آن بغلطانید و داخل گوش گذاشته و روی همان بخوابید. آب آن را می کشد.

برای درمان گوش درد که علتش معلوم نباشد، کمی از آن را در آتش بریزید و دود آن را به وسیله لوله یا قیف یا به طریق دیگری به گوش بدهید، بعد مقداری از آن را هم نرم بسایید و پیه ی بز را در آن بغلتانید و به صورت فتیله در گوش گذارید. هم از آمدن چرک جلوگیری می کند و هم درد گوش را تسکین می دهد.

تذکرات :

  • اسراف در خوردن آن خطرناک است و خوردن‌ ٢٠  گرم آن چون منافذ بدن را مى‌بندد و به احشا مى‌چسبد کشنده است.
  • مصرف بیش از حد انزروت باعث ریزش مو و طاسی سر می‌شود.
  • مصرف بدون مصلح آن برای گرم مزاجان مضر است.
  • در زنان باردار موجب سقط جنین می شود.
 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صمغ انزروت را با خواص خارج کننده کرم معده و چاق کننده، دفع کننده بلغم های غلیظ مفصلی و برطرف کننده یبوست، بازکننده گرفتگی عروق کرونر و مسکن دردهای عمومی بدن، تسکین درد روماتیسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. roohol65
    11 اسفند 1400

    انزروت که در شهر ما(رودان)در مناطق کوهستانی بسیار زیاد وجود داره ما بهش میگیم گوومجر

    • ناشناس
      20 مرداد 1402

      انزروت که درشهرجم از استان بوشهرهست ما بهش میگیم به درختی گنزه وله آن شیراش میگیم کیجه

0