خواص بی نظیر شقایق سرخ

5096 بازدید
17 دی 96
سمانه
,,

با خواص بی نظیر شقایق سرخ آشنا شویم

شقایق سرخ با نام های دیگر شقایق، گل شقایق، خشخاش، منثور، لاله، آلاله هم نام برده می شود. گیاهی است از خانواده خشخاش، علفی و یکساله، گل های آن درشت و به رنگ سرخ آتشین است که اغلب لکه سیاهی در ته جام آن دیده می شود و گل در انتهای شاخه ی گل دهنده ظاهر می گردد.

بلندی گیاه تا یک متر می رسد. برگ ها و ساقه آن پوشیده از کرک و تار می باشند، برگ ها با بریدگی عمیق و دندانه دار هستند، شکل کلی آن ها مثلثی هست که قاعده آن ها طرف ساقه و راس آن به طرف خارج می باشند. میوه آن شبیه میوه خشخاش معمولی ولی کوچک تر از آن به ابعاد یک در دو سانتیمتر است. تخم آن که در داخل میوه قرار دارد به تعداد زیاد سیاه رنگ است.

این گیاه چند گونه دارد و به طور کلی در زمین های آهکی، مزارع غلات، نقاط سایه دار و قسمت های روشن و کم درخت جنگل ها می روید. در اروپا، آسیا و سایر مناطق معتدله نیم کره شمالی، در هند و کشمیر نیز انتشار دارد، در ایران در مناطق سر مرزی با عراق در دره بازوفت، در تبریز و کرمان، در خوزستان بین شوش و دهلران و بین هفت تپه و اهواز و بعضی مناطق دیگر دیده شده است.

خواص بی نظیر شقایق سرخ

خواص بی نظیر شقایق سرخ

 

خواص گل شقایق سرخ :

دارای طبیعت گرم و خشک است، سینه را نرم می کند و سرفه را تسکین می دهد، یرقان را درمان می کند و برای رفع بی خوابی شب ها از دم کرده یکصد گرم از آن در یک نیم لیتر آب جوش که در کنار آتش ملایم شش ساعت دم کرده اید یک فنجان در موقع خواب میل کنید.

برای رفع خشکی پوست و نرم و لطیفی پوست صورت تعدادی گل شقایق را در آب جوش بریزید و بخیسانید، بعد آن ها را روی صورت پهن کنید و پس از پنج دقیقه صورت را بشویید. ضماد و خوردن آب جوشانده آن برای افرادی که پوست بدنشان لایه لایه می شود و می ریزد مفید می باشد.

افرادی که به رطوبت زیاد دماغی دچار هستند، با کشیدن عصاره گل های تازه آن در بینی بهبود می یابند و کشیدن پودر گل های خشک آن در بینی سبب قطع خون دماغ می شود. در استعمال خوراکی بهتر است با رازیانه مصرف شود.

خواص درمانی میوه شقایق :

در مورد بی خوابی بچه ها، هفت تا هشت عدد از گرز شقایق را در یک لیتر آب بجوشانید و قبل از خوابیدن به نسبت سن آن از یک تا چهار قاشق مرباخوری به او بخورانید، خواب آور است همچنین اگر شیرابه ای که از کپسول میوه آن گرفته می شود را بخورید، مخدر، کمی مسکن و آرام بخش می باشد.

 

همچنین بخوانید:  تاتوره درختی را بشناسیم

 

تخم شقایق سرخ :

خوردن پنج گرم از آن تونیک و مقوی است، در تب های ضعیف موثر می باشد، برای تسکین حرارت کبد و قطع سیلان رحم مفید خواهد بود. افرادی که مبتلا به لک های سفید روی پوست یا بیماری برص هستند، برای مدت زیادی آن را روزی چهار گرم بخورند و نیز کوبیده و گرد شده آن را هر شب ضماد کنند، بهبودی حاصل می شود.

برگ شقایق سرخ :

به مقدار چهار گرم از آن را بخورید، تونیک و مقوی است، در تب های ضعیف موثر می باشد. مقداری از برگ و ساقه آن را با هم وزن آن جو بپزید و آب صاف کرده آن را بخورید، مدر شیر، بول و حیض می باشد. ضماد عصاره برگ و گل آن بر زخم های چرکی به سرعت زخم را ضد عفونی و چرک آن را خارج می کند.

خواص ریشه شقایق سرخ :

چهار گرم از آن را دم کنید، آنقدر که آب آن به نصف برسد، بعد آب آن را صاف کرده و بنوشید. برای درمان یرقان و سیاتیک نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل شقایق را با خواص مسکن دردهای عمومی، آرامبخش، ضد تب، خواب آور، درمان مشکلات تنفسی، درمان زودانزالی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0