خواص ترخون و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت بدن

3023 بازدید
30 فروردین 98
بهاره
,,

آشنایی با خواص ترخون و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت بدن

ترخون (Artemisia dracunculus) گیاهی از تیره میناسانان یا کاسنی‌سانان است. اعتقاد بر این است که این گیاه بومی مناطق آبرفتی روسیه است، در حالی که گونه هایی از آن در اروپا (فرانسه) و آمریکای شمالی نیز یافت می شود. از برگ های تازه این گیاه معطر به صورت سبزی همراه با غذا و یا در سالادها استفاده می شود و از برگ های خشک شده آن در بسیاری از غذاها برای افزودن عطر و طعم فوق العاده آن استفاده می کنند. علاوه بر این، ترخون حاوی 0.3 تا 1٪ از روغن های ضروری است که در ساخت لوازم آرایشی و صابون به عنوان یک ماده معطر استفاده می شود و در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد. این گیاه دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی است که برای بدن بسیار مفید است. لذا در این مقاله با خواص ترخون و فواید درمانی آن آشنا شوید.

 

خواص ترخون و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت بدن

خواص ترخون و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت بدن

 

ارزش غذایی گیاه ترخون

ترخون شامل بسیاری از مواد مغذی مفید برای سلامتی و ایمنی بدن از جمله فیبر، کربوهیدرات، ویتامین ها و چربی ها است. در صد گرم سبزی ترخون خشک شده، 295 کالری، 50.22 گرم کربوهیدرات، 7.24 گرم چربی، 22.77 گرم پروتئین، 7.4 گرم فیبر می باشد. علاوه بر این منبع غنی از ویتامین ب 3 (8.950 میلی گرم)، ویتامین ب یک (0.251 میلی گرم)، ویتامین ث (50 میلی گرم)، ویتامین آ (۴۲۰۰ واحد بین‌المللی)، ویتامین ب 6 (۲.۴۱۰ میلی‌گرم)، ویتامین ب 2(۱.۳۳۹ میلی‌گرم) و اسید فولیک (۲۷۴ میکروگرم) است.

ترخون سرشار از مواد معدنی ضروری بدن از جمله کلسیم (1139 میلی گرم)، فسفر (۳۱۳ میلی‌گرم)، منیزیم (۳۴۷ میلی‌گرم)، مس (0.677 میلی گرم)، پتاسیم (۳۰۲۰ میلی‌گرم)، آهن (۳۲.۳۰ میلی‌گرم) و روی (۳.۹۰ میلی‌گرم) می باشد. همچنین، گیاه ترخون حاوی اسید های چرب (امگا 3 و امگا 6) و ترکیبات شیمیایی از جمله استراگول (Estragole)، اوسیمن (ocimene)، اوکاپیتول (Eucalyptol)، متیل کاویاکول (methylchaviacol)، فلاندرن (Phellandrene) و مقدار کمی تانن نیز هستند. در نتیجه مصرف ترخون بسیاری از نیازهای روزانه بدن به ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کند.

خواص ترخون و فواید درمانی آن

همان طور که در بالا اشاره شد، ترخون حاوی مواد مغذی بسیاری است که بیشتر نیازهای روزانه بدن را تامین می کند. گیاه ترخون علاوه بر حفظ سلامت بدن، فواید درمانی بسیاری دارد که عبارتند از:

پیشگیری از مشکلات گوارشی

براساس یک مطالعه انجام شده توسط گروه علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی، روغن های موجود در گیاه ترخون باعث تحریک سیستم گوارش در بدن شده و روند هضم غذا را بهبود می بخشد. به طور کلی وجود ترکیبات کاروتنوئیدها در این گیاه، سلامتی سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و به درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، محافظت از مخاط روده‌ای، پیشگیری از یبوست، درمان بی اشتهایی و درمان سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

درمان دندان درد

 برگ های ترخون برای از بین بردن درد دندان بسیار موثر واقع می شود. این گیاه با مقادیر بالای مواد شیمیایی به نام اوژنول باعث کاهش درد می شود. علاوه بر این، به کاهش التهاب لثه (ژنژیویت) کمک می کند. همچنین، موجود مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم به تقویت دندان ها نیز کمک می کند.

تقویت و رشد استخوان ها

برگ های ترخون سرشار از مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم هستند که به رشد و تقویت استخوان ها کمک می کنند. در نتیجه، این گیاه خطر ابتلا به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان را کاهش می دهد و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و دفع سموم از بدن، از بروز بیماری های آرتروز و روماتیسم نیز می کاهد. علاوه بر این، مصرف برگ های ترخون به درمان گرفتگی عضلات نیز کمک می کند، زیرا سرشار از ماده معدنی منیزیم است.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گشنیز و تخم آن

 

مبارزه با باکتری ها

 اثربخشی روغن ترخون در مبارزه با باکتری ها، به ویژه باکتری های استافیلوکوک اورئوس (عامل مسمومیت غذایی، گاستروآنتریت (التهاب معده ای روده ای)، سندرم شوک سمی، زرد زخم، درماتیت و عفونت های پوستی) و باکتری اشریشیا کلی (عامل مسمویت غذایی، اسهال و عفونت دستگاه ادراری) در مجله میکروبیولوژی ایران در سال 2012منتشر شده است.

کاهش دردهای قاعدگی

این گیاه به دلیل غنی بودن از مواد معدنی مانند منیزیم و وجود عنصر اوژنول به کاهش انقباضات شکمی و دردهای دوران قاعدگی کمک می کند. همچنین، یک ادعا وجود دارد که سبزی ترخون قاعدگی را تحریک می کند و برای زنانی که با تاخیر و بی نظمی قاعدگی مواجه هستند، موثر واقع می شود. به علاوه به حفظ سلامت سیستم تولید مثل کمک می کند، اما تحقیقات علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

تقویت قلب

وجود ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم در برگ های ترخون، باعث تقویت قلب و عضلات آن می شود. علاوه بر این، مصرف این سبزی خوش عطر و طعم، سبب افزایش گردش خون شده و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند، در نتیجه این گیاه خطر حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

درمان مشکلات خواب

 به نظر می رسد که ترخون در رفع برخی از مشکلات خواب مانند بی خوابی کمک کند، اما از نظر علمی ثابت نشده است. اما، بر اساس تحقیقات انجام شده، خاصیت آرام بخشی ترخون بر روی مغز و کاهش علائم اضطراب و استرس به اثبات رسیده است.

 

خواص ترخون و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت بدن

خواص ترخون و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت بدن

 

سایر خواص ترخون

  • منبع خوبی از آهن است و از بیماری کم خونی پیشگیری می کند.
  • کلسترول در خون را کاهش می دهد.
  • وجود فیبر رژیمی و ترکیبات پلی فنلی در ترخون، میزان قند خون در بیماران دیابتی را کاهش می دهد.
  • از احتباس آب در بدن و ورم بدن (ادم) جلوگیری می کند.
  • سبب تقویت عملکرد کبد و کلیه می شود.
  • دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی است.
  • به درمان دردهای قفسه سینه، لوزه ها، عفونت تنفسی و سرفه کمک می کند.
  • عملکرد سیستم عصبی را ارتقا می دهد.
  • ادرار آور است.
  • باعث بهبود بینایی می شود.
  • به دلیل وجود ویتامین های فراوان، سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.
  • عصاره و برگ های ترخون برای درمان نیش مار استفاده می شود.

توجه: اضافه کردن ترخون در غذاها ایمن در نظر گرفته می شود، اما استفاده دراز مدت و بی رویه آن بی خطر نیست، زیرا این گیاه حاوی مواد سرطان زایی همچون استراگول است که باعث سرطان می شود. همچنین، توصیه می شود، زنان باردار و شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

نحوه نگهداری از گیاه ترخون

توصیه می شود که در فصل بهار و تابستان از ترخون تازه استفاده کنید و در فصل سرما از خشک شده آن در طبخ غذاها استفاده شود. برای نگهداری طولانی تر این سبزی، بهتر است آن ها را در ظرف پلاستیکی درب دار و در یخچال قرار دهید. برای خشک کردن ترخون نیز آن را مانند دیگر سبزیجات در یک مکان سرد و تاریک آویزان کرده تا خشک شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترخون خشک را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم و درمان دیابت یا قندخون، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0