topNotif

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر

2855 بازدید
07 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر که بد نیست بدانیم

درخت انجیر درختی است که ارتفاع آن تا ده متر می رسد، شاخه ها منشعب و شکننده و برگ ها بزرگ با بریدگی های عمقی هستند، به طوری که پهنک به 3 تا 5 لوب تقسیم می شود. سطح برگ ها ناصاف و تقریبا خشن است. گل ها کوچکند و به صورت نر و ماده کنار هم قرار دارند که پس از لقاح و تکامل به میوه های فندقه کوچکی تبدیل می شوند و در قسمت گوشتدار نهنج قرار می گیرند. این قسمت کم کم بزرگ شده و حاوی اندوخته ای غنی از مواد قندی و مواد مهم دیگری می شود، این نهنج کوچک پس از رسیدن کامل به رنگ زرد، سبز، زرد متمایل به سبز و بنفش مایل به سیاه در می آید که در اصطلاح عامیانه به آن میوه انجیر می گویند.

انجیر خوراکی یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که بشر کشت و پرورش داده است. تعداد 9 فسیل انجیر مربوط به 9200 تا 9400 سال قبل از میلاد مسیح از اوایل دوران پارینه سنگی در نزدیکی دره های اردن، 13 کیلومتری جریکو پیدا شده است. به نظر می رسد درخت انجیر حداقل هزار سال قبل از گندم و چاودار و حبوباتی از این قبیل کشت شده است. درباره این درخت کهن مطالب زیادی در منابع علمی سال های اخیر آمده که برخی از آنها بیان می شود : اولین میوه ای که در کتاب انجیل مقدس ذکر شده انجیر است، در این کتاب انجیر نشانه صلح، ثروت و شادمانی قلمداد شده است.

انجیر قدیمی ترین گیاه کشت شده

همچنین اولین لباسی که آدم و حوا در باغ بهشت برای خود تهیه کردند برگ درخت انجیر بود، زیرا انجیر درخت بهشتی است که در قرآن کریم نیز از آن نام برده و به آن قسم خورده شده است. در کتاب تورات چنین نقل شده که یکی از پیغمبران به نام اشعیای نبی در حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح یکی از پادشاهان قوم یهود به نام حزقیا را که در بستر مرگ بود با مرهمی از انجیر نجات داد. این پادشاه به دملی بدخیم گرفتار شده بود که پس از بهبودی با مرهم انجیر چهارده سال دیگر زندگی کرد. یکی از نظریه‌هایی که طی سال های اخیر درباره این مساله شگفت انگیز مطرح شده وجود آلدئید بنزوئیک به عنوان یک ماده قوی ضدسرطان در انجیر است.

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر

در قرآن کریم به انجیر قسم خورده شده (سوره التین) و چندین بار از آن یادشده است. همچنین رسول اکرم (ص) آن را برای هموروئید (بواسیر) و رنگ پریدگی و درمان نقرس توصیه فرموده اند. همچنین مصریان قدیم علاقه زیادی به انجیر داشتند. یونانیان درخت انجیر را مقدس شمرده و رومیان برای آن احترام خاصی قایل بوده اند. در قرون وسطی از همه قسمت های درخت انجیر به عنوان دارو استفاده می شد، مثلا از برگ آن برای بهبود دردهای سینه و سر و از دانه های آن برای قطع خونریزی ها استفاده می کردند.

اثرات مهم انجیر را بشناسیم !

کاهش پرفشاری خون :

انجیر منبعی غنی از پتاسیم است که در کنترل فشارخون نقش اساسی دارد. بسیاری از افراد به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنند و بر عکس سدیم زیادی از طریق نمک استفاده می کنند که در این شرایط بدن با کمبود پتاسیم و افزایش سدیم رو به رو می شود و فشار خون افزایش می یابد. به همین دلیل موادی مانند انجیر که کلسیم و پتاسیم قابل توجهی دارد به خصوص برای افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند مفید است. مصرف اینگونه مواد همراه با کاهش مصرف سدیم (نمک) به کنترل فشارخون کمک می کند.

یک روش شیرین برای کاهش وزن :

انجیر یکی از منابع خوب فیبر گیاهی است. الیاف و غذاهای حاوی فیبر در کنترل وزن موثرند. انجیر کالری خیلی زیادی ندارد و چربی آن هم کم است، هر دانه انجیر دارای 48 کالری و تقریبا بدون چربی است.

ضدسرطان :

دلایل مختلفی مبنی بر ضدسرطان بودن انجیر در متون علمی برشمرده شده است، از جمله وجود پلی‌فنل ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارند. از دلایل دیگر وجود ترکیبات کومارینی در انجیر است که اثرات ضدسرطان پوست و پروستات آنها تا حدی به اثبات رسیده است. همچنین وجود آلدئید بنزوئیک دلیل دیگری برای اثرات ضدسرطانی انجیر می باشد.

تقویت کننده قلب و عروق :

وجود مواد فلاونوئیدی در انجیر می تواند از امراض قلبی عروقی بکاهد. همچنین مصرف برگ انجیر در حیوانات آزمایشگاهی باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون آنها شده است.

جلوگیری از پوکی استخوان :

انجیر سرشار از کلسیم است که می تواند در استخوان سازی نقش مهمی داشته باشد. از طرف دیگر مقدار قابل ملاحظه پتاسیم آن از هدر رفتن کلسیم در ادرار جلوگیری می کند.

رفع یبوست :

مقدار قابل ملاحظه فیبر در انجیر باعث رفع یبوست می شود، به همین دلیل انجیر و شربت آن از قدیم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است.

 

همچنین بخوانید: فواید انجیر خشک برای زنان باردار

 

کاهش قندخون، کلسترول و چربی  :

مصرف مقدار کم انجیر می تواند تا حدی قندخون را کاهش دهد، این اثر به علت فیبر زیاد موجود در آن است. ولی برگ انجیر در کاهش قندخون موثرتر است. همچنین عصاره برگ انجیر می تواند مصرف انسولین تزریقی را در افراد دیابتی کاهش دهد. در مطالعات حیوانی عصاره برگ انجیر باعث کاهش کلسترول و چربی شده است.

ضدکرم و حفاظت کبدی :

سیستئین پروتئیناز موجود در میوه و شیرابه انجیر در از بین بردن نماتودهای گوارشی موثر است. البته در زمان مصرف باید از خنثی کننده‌های اسیدمعده سایمتیدین و یا داروهای گیاهی خنثی‌کننده اسیدمعده استفاده شود. عصاره برگ انجیر اثر محافظتی چشمگیری علیه آسیب‌های کبدی حاصل از تتراکلرورکربن نشان داده است. همچنین به علت خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث کاهش سطح لیپیدپروکسیداز شده و اثر مهاری روی آنزیم‌های سایتو کروم داشته و مانع تبدیل تتراکلروکربن به گونه های فعال و مخرب می شود.

میزان مصرف انجیر :

گرچه میزان معینی برای مصرف انجیر گزارش نشده است. ولی با وجود خواص و فواید متعدد و مهمش نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد. اجتناب از مصرف زیاد انجیر در بعضی کتب از جمله کتاب ابن سینا توصیه شده است.

مهمترین اثرات گزارش شده انجیر :

حساسیت‌زا، ضدسرطان (پروستات،پستان،خون و سرطان‌های دیگر)، ضدمیکروب، افزایش‌دهنده قوای جنسی، ضد کرم، ملین، ادرارآور، هضم‌کننده غذا، خلط‌آور، کاهش ‌دهنده قندخون، شیرافزا، مسهل و مقوی معده از اثرات انجیر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

انجیر خشک را با خواص کمک به کاهش وزن، درمان یبوست، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان، تنظیم کننده فشار خون، درمان اختلالات پوستی، پیشگیری از زایمان زودرس، تقویت حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0