خواص دارویی و درمانی خردل

3844 بازدید
06 مهر 96
عطارک

خواص دارویی و درمانی خردل

نکاتی مفید درباره خردل که لازم است، بدانیم !

خردل گیاهی است از تیره شبو و برگ های بدون کرک و گل های زرد رنگ دارد. دانه آن دارای گلوکزیدی به نام سینیگروزید است که محرک هاضمه می باشد. دانه گیاه خردل و به خصوص خردل سیاه به صورت چاشنی، ادویه  و گاهی به صورت دارو مورد استفاده قرار می گیرد، طبیعت آن گرم و خشک بوده است.

قسمت های مورد استفاده خردل :

برگ و تخم (ریشه و گل برخی از آنها مصرف طبی دارد.)

مواد اصلی و موثر در خردل :

گلوکوزینولات ها، بوبولین ها، موسیلاژ، ایزوتیوسیانات ها، ایندول ها، پالمتیک اسید، اولئیک اسید، لینولئیک اسید، روغن آلیسن.

اجزا و ارزش غذایی خردل :

برگ خردل سبز منبع عالی ویتامین های آ، ث، فولات و ای، منگنز و فیبر غذایی است.

اثرات و مصارف طبی خردل :

ضدسرطان، افزایش جریان خون (مصرف موضعی)، مدر، ضد میکروب، مسکن، تهوع آور، محرک، شیر افزا (ریشه)، دفع کننده حشرات (تساعد بوی ناخوش برای حشرات از پوست)، ملین، تعریق زا.

فوائد و موارد مصرف خردل:

پیشگیری و کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش چربی خون، کمک به درمان بیماری های مفصلی از جمله روماتیسم(مصرف موضعی و خوراکی آن)، کمک به درمان برونشیت و عفونت ریوی (مصرف موضعی)، افزایش اشتها، درمان ریزش مو (مصرف موضعی روغن خردل )، کمک به درمان آسم (خردل سبز)، پیشگیری از تصلب شرایین.

 

همچنین بخوانید:  درمان سوزش معده با دانه های خردل

 

فراموش نکنیم :

  • خردل به دلیل طبیعت گرمی که دارد در امراض سرد مزاج سر و معده و کبد و طحال مفید بوده ذهن را روشن و حافظه را زیاد و هضم غذا را آسان می سازد.
  • برگ خردل سبز اگر قبل از گل دادن برداشت شود، تقریبا فاقد ماده سمی (ایزوتیوسیانات) بوده و در غیر این صورت از زیاده روی در مصرف خردل خودداری کنید.
  • مصرف خردل سیاه در کودکان (کمتر از 6 سال) و زنان حامله، بیماران با زخم گوارشی و یا التهاب کلیوی توصیه نمی شود.
  • مقدار اگزالات خردل (برگ آن) نسبتا بالا بوده و بهتر است افراد با سابقه سنگ کلیه (نوع کلسیمی) از زیاده روی در مصرف خردل خودداری کنند.
  • خردل حاوی مواد گواترزا بوده و افراد مستعد باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند (مگر اینکه ید کافی دریافت کنند).
  • برای از بین بردن بوی مواد قبلی موجود در بطری کمی پودر خردل بهمراه آب داغ در بطری بریزید و محکم هم بزنید و سپس کامل بشویید. این عمل بلادرنگ بو را از بین خواهد برد.

 

khardel photo attarak

خواص دارویی و درمانی خردل

نرم کننده و حالت دهنده مو با خردل

روغن خردل برای درمان موهای آسیب دیده هم بسیار عالی و مفید فایده است. مقدار روغن خردل در کف دست بریزید، کف دست را به هم بمالید و سپس موها را خوب با روغن ماساژ دهید. روغن خردل تا مدت هشت ساعت روی مو بماند، بعد از آن با شامپو و نرم کننده بشویید. روغن خردل به موها نرمی و شادابی و درخشندگی می بخشد.

ماسک زیبایی با خردل

خردل علاوه بر بهبود طعم غذا و دسرها، تاثیر مثبتی روی پوست به ویژه صورت نیز دارد. شما می توانید مایه تهیه شده از خردل و کمی آب را بروی پوست مالیده و پس از چند دقیقه بشویید، این ماسک زیبایی که با خردل تهیه شده پوست صورت را نرم و شاداب خواهد کرد. توجه کنید که این ماسک برای پوست های خیلی حساس توصیه نمی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خردل زرد را با خواص ضدسرطان، ضد میکروب، مسکن، تهوع آور، دفع کننده حشرات (تساعد بوی ناخوش برای حشرات از پوست)، ملین، تعریق زا، پیشگیری و کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش چربی خون، کمک به درمان بیماری های مفصلی از جمله روماتیسم، پیشگیری از تصلب شرایین، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0