topNotif

خواص دارویی گیاه شوکران کبیر

5482 بازدید
23 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص دارویی گیاه شوکران کبیر آشنا شویم

شوکران کبیر با نام های دیگر حفوظه، شیکران، سیکران، دورس تفتی، بیخ کوهی یا تفتی، باریقون، قونیون، جقوطه، شوکران آتنی یا سقراط هم گفته می شود. گیاهی علفی است که بلندی آن از یک متر هم تجاوز می کند، ساقه های آن استوانه ای تو خالی و قوی با شاخه های منشعب می باشد که  در قسمت فوقانی ساقه و اغلب در قسمت هایی از ساقه به خصوص زیر چتر گل ها لکه های ارغوانی بنفش دیده می شود.

برگ های آن متناوب و در بعضی قسمت های ساقه متقابل، به رنگ سبز تیره، با بریدگی زیاد، کمی شبیه به برگ جعفری با یک بوی قوی سم می باشد که اگر آن را بین انگشتان بمالید بوی آن خیلی بیش تر می شود. تمام اعضای این گیاه سمی می باشد. در مناطق شمال و جنوب و در سایر مناطق مانند فارس و خراسان دیده می شود، در شمال در دامنه های سنگی پوشیده از درختان سرو کوهی تا ارتفاعات دو هزار متر و بالاتر هم دیده شده است.

خواص دارویی گیاه شوکران کبیر

خواص دارویی گیاه شوکران کبیر

خواص گیاه شوکران کبیر :

طبیعت آن خیلی سرد و خیلی خشک است، اگر دو گرم از عصاره آبی آن را به طور معمول یا قرص در آورید و مصرف کنید و یا ده تا سی قطره از عصاره الکلی آن را داخل یک پوسیون کنید و بخورید، مسکن درد و آرام بخش است، ضد اسپاسم، هاری و کزاز می باشد، به عنوان تریاق و یا ضد سم در مسمومیت های ناشی از استریکنین به کار می رود.

در اقسام تومورهای خنازیری نتایج خوبی می دهد، برای کنترل آسم، سیاه سرفه، تسکین سرفه های شدید و بیش تر اختلالات عصبی سودمند است، برای رفع سل ریه نافع است. در استعمال خارجی برای معالجه ناراحتی های جلدی، گرفتگی های غدد و درمان اقسام سرطان مصرف می شود.

تذکر :

گیاه شوکران خیلی مخدر و مسکن است و اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، باعث تهوع، سردرد و سر گیجه می شود. ابتدا عضلات ادراری را فلج می کند، بعد عضلات تنفسی سینه و در آخر عضلات دیافراگم فلج می شود و حالت اختناق عارض شده و موجب مرگ می شود، لذا حتما با نظر متخصص و تجویز او مصرف شود.

خواص درمانی دانه های شوکران کبیر :

خوشه ی دانه ی بسته آن را قبل از آن که تخم آن کامل و خشک شود، بکوبید و عصاره آن را گرفته و در آفتاب خشک کنید و پشت چشم ضماد نمایید. برای تسکین دردهای چشم خیلی مفید است و اگر بر پستان دختران گذارده شود، مانع بزرگ شدن بیش از حد متعارف پستان گردیده و اگر بر بیضه پسران یا کشاله ران پسران گذارده شود، مانع احتلام و مانع نعوظ های دردناک شدید می شود.

اگر بر قضیب گذارده شود، مانع از بزرگ شدن بیش از حد متعارف قضیب می گردد، اگر بر زهار گذارده شود، نیروی جنسی را ضعیف می کند، همچنین اگر بخواهید بر عضوی مو نروید ضماد کنید، مانع رویش مو در آن قسمت می شود، اگر ضماد آن را بر شکم بگذارید، اسهال را قطع می کند و بر هر عضوی بگذارید، مانع خون ریزی آن می شود و اگر عصاره آن را روی پیشانی بمالید، خون روی را قطع می کند.

 

همچنین بخوانید:  همه خواص جادویی گیاه گزنه

 

خواص میوه شوکران آبی : 

این گونه در ایران، در شمال بین رشت و لاهیجان در مرداب ها و کنار آب بندها به صورت خودرو یافت می شود. اشتها آور ، معرق، مدر، قاعده آور است. برای درمان برونشیت های مزمن، سیاه سرفه، تسکین سرفه های مسلولین و درمان سل و آسم اثر محسوس دارد. برای درمان نزله، زکام های مزمن، برونشیت و سل مفید است. اگر برای درمان سل استفاده شود، پس از هشت روز مسلول احساس بهبودی می کند و اخلاط سینه بیمار کم می شود و خروج آن آسان می گردد، تب بیمار کاهش یافته و یا به طور کلی قطع می شود، اشتهایش برگشته و خواب او برقرار می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شوکران را با خواص ضد هاری، ضد کزاز، ضد درد آرتروز، درمان آسم، ضد بیماری مالیخولیا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سعیدطاهریان
    14 دی 1402

    سلام،من مقداری از برگ گیاه ناتوره استرانیوم رو احتیاج دارم،ولی الان فصلش نیست نمیدونم از کجا تهیه کنم،شما ندارین؟
    یا نمیتونی برای من بهترین تا چند وقت دیگه پرورشیش رو از شما بگیرم،ممنون میشم،هزینشم پرداخت میکنم

    • عطارک
      15 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      متاسفانه این موارد در تخصص تیم عطارک نیست.

      شاد و سلامت باشید.

0