topNotif

خواص دارویی گیاه شیرزا

2015 بازدید
12 مهر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400
 
خواص دارویی گیاه شیرزا

خواص دارویی گیاه شیرزا

خواص دارویی گیاه شیرزا را بشناسیم

به فارسی شیرزا و شیرزاد نامیده می شود. در این مطلب با گیاه شیرزا، شیرزاد، خواصش، ترکیبات شیمیایی و نحوه استفاده آن آشنا می شویم.

مشخصات شیرزا

گل سنگ ها رستنی هایی هستند که از اتحاد و هم زیستی بین یک قارچ و یک آلگ یا جلبک به وجود می آیند و بدنه گیاهی دارند و به صورت قطعات و لکه ها و یا قشر سبز یا پوشش گیاهی به رنگ سبز یا خاکستری یا زرد یا قهوه ای یا سیاه روی سنگ ها و درختان و دیواره و غیره می رویند. گل سنگ شیرزاد در بیابان های سیستان و دشت های خشک دامغان و سمنان فراوان است و چند ساعت پس از بارندگی به صورت قشر ضخیم و پر آب روی سنگ ها ظاهر می شود و حیوانات وحشی و چادرنشینان محلی از این رستنی که مواد نشاسته ای فراوان دارد تغذیه می نمایند.

در سیستان معروف است که قسمتی از نیروی اسکندر در جریان حمله به ایران که دچار قحطی شده بود پس از شکست در نزدیکی هرات به این گل سنگ های لکانورا برخورد کرده و از آن تغذیه نموده از قحطی و گرسنگی نجات می یابند.

 

همچنین بخوانید: نسخه های گیاهی زیاد کننده شیر مادران

 

ترکیبات شیمیایی شیرزا را بدانیم.

گل سنگ ها معمولا دارای مود مولد رنگی هستند که طبق نظر عده ای از دانشمندان مرکب از اسید اورسلیک، اسید رو کسلیک و اسید لکانوریک که ظاهرا از ماده ای به ناماورسین مشتق می شوند. این ماده تحت تاثیر محلول های قلیایی رنگین می شود و رنگ آن ظاهر می شود و معمولا آن را تحت اثر بخار آمونیاک قرار می دهند که به صورت اورسئین به رنگ قرمز در بیاید. اورسئین که نام مترادف آن اورسین است. اسید لکانوریک یک اسید فنلی متبلور است.

خواص گل سنگ ها را بدانیم.

گل سنگ لکانورا را اگر در فواصل غذاها بخورند در ازدیاد ترشح شیر بسیار موثر است و از گیاهان شیرزا می باشد سابقا در ایران مرسوم بود ماماها برای ازدیاد شیر مادران شیرده که شیرشان کافی نبوده روزانه 150 – 250 گرم شیرزاد تجویز می کرده اند.

در صحرای خشک سمنان، دامغان، سیستان و همچنین در صحرای سینا و سایر صحراها که این گل سنگ ها وجود دارد معمولا چند ساعت پس از نزول یک باران فراوان و سنگین جرم های خشک شده این لیکن ها تر و تازه شده شروع به رشد می نمایند و پس از چندین ساعت ظاهر شده و می توان از آن ها برداشت کرده و برای تغذیه مصرف نمود. ممکن است حادثه ای که در جریان مسافرت قوم بنی اسرائیل از مصر به طور ناگهانی اتفاق افتاد و صحرای مسیر آن ها پوشیده از گیاهی مغذی شد که مصرف آن گیاه آن ها را از قحطی و گرسنگی نجات داد ظهور همین لیکن ها روی سنگ های صحرای سینا پس از یک بارندگی بوده باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیر افزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0