topNotif

خواص درختچه نارمشک را بشناسیم

2753 بازدید
01 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

درختچه نارمشک را بشناسیم

گیاهی است به صورت درخت کوچک در ابعاد درخت انار و معمولا قسمتی از این درخت که دارو می باشد و در طب سنتی مستعمل است، گل ها و غنچه های باز نشده آن است که در ابعاد یک نخود به رنگ سرخ مایل به زردی و معطر و خوشبو می باشد و به همین دلیل آن را نارمشک که همان مشک انار است نامیده اند. این درخت دارای چوب بسیار سخت و در عین حال خوشبو است که چون خوب صیقل می شود در نجاری زینتی کاربرد دارد. بوی غنچه و چوب این درخت شبیه بوی انیس است. به فارسی و در کتب طب سنتی آن را نار مشک می نامند.

این درخت بومی شبه قاره هند است و تا شبه جزیره مالایا انتشار دارد و در جاوه کاشته می شود. از نظر وجود این درخت در ایران، وجود آن را در خراسان ذکر کرده و در مخزن الاسرار نیز آمده است که در خراسان می روید.

خواص درختچه نارمشک را بشناسیم

خواص درختچه نارمشک را بشناسیم

کاربرد و خواص درختچه نارمشک

  • در برمه از گل های آن به عنوان قابض و از برگ های آن برای معالجه گزش مار استفاده می شود.
  • در شبه جزیره مالایا از گل های خشک آن به عنوان دارو استفاده می شود و معمولا برای تقویت مادران پس از تولد نوزاد تجویز می شود که بخورند.
  • در اندونزی از غنچه های باز نشده درخت و از گل های آن و از گرده گل و یا از گل های له شده محتوی گرده گل، داروهای مختلفی و همچنین مواد و ترکیبات آرایشی و مرهم و روغن های مالیدنی درست می کنند.
  • از مغز هسته له شده میوه درخت در استعمال خارجی به صورت ضماد برای التیام زخم استفاده می کنند و همچنین این ضماد برای التیام و فروکش کردن تاول به کار می رود.
  • از روغن دانه های آن روی موضع های ناراحت پوست و تحریک شده و تاولی می مالند و ضمنا از این روغن در موارد روماتیسم نیز روی اعضای دردناک مالیده می شود.
  • در هند از گل های آن به عنوان قابض و برای تقویت معده و تسکین سرفه های توام با ناراحتی و خشونت سینه استفاده می شود.
  • له شده گل ها را با کره و کمی شکر مخلوط کرده و خمیری درست می کنند و در موارد بواسیر خونی می مالند.
  • از غنچه های باز نشده برای قطع اسهال خونی خورده می شود.

 

همچنین بخوانید:  چگونه بوهای بدن را از بین ببریم ؟!

 

دیگر خواص نارمشک

پوست درخت قابض و معطر است و آن را مخلوط با زنجبیل به عنوان معرق تجویز می کنند. از برگ های درخت و له شده برگ و گل در موارد گزش مار و عقرب استفاده می شود. از نظر طبیعت نار مشک طبق نظر حکمای طب سنتی کمی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که خوردن غنچه های باز نشده و گل های آن برای مالیخولیا و وسواس و تقویت کبد و معده و روده ها در اشخاص سرد مزاج مفید است. از ضماد له شده گل ها برای خشک کردن و التیام زخم ها و جراحت ها استفاده می شود و از پاشیدن گرد آن نیز در همین مورد استفاده می شود.

نکته: نار مشک مضر مثانه است و خوردن و یا مالیدن آن ایجاد زردی رنگ صورت می کند از این نظر باید با روغن بادام مصرف شود مقدار خوراک آن 8-10 گرم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

نارمشک را با خواص درمان رماتیسم، قطع خونریزی های داخلی، تقویت زنان پس از زایمان، درمان مالیخولیا، تقویت معده، تقویت روده و تقویت قلب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0