خواص درمانی برگ های معجزه گر

3747 بازدید
02 آذر 96
سمانه
,

آخرین به روزرسانی 8 آبان 1398

با خواص درمانی برگ های معجزه گر آشنا شوید

امروزه برگ ها از جمله اجزای مهم در طب سنتی و همچنین صنعت داروسازی محسوب می شوند. این گیاهان سرشار از مواد مغذی هستند که علاوه بر حفظ سلامت بدن، خاصیت دارویی و درمانی فوق العاده ای دارند. برداشت و نگهداری گیاهان به اثر درمانی آن ها بستگی دارد. گل ها و برگ ها باید در سایه، انبار یا اتاق های دارای هوای بدون رطوبت، خشک شوند. برگ ها بسته به شرایط، قبل یا همزمان با رشد کامل و پیش از شکل گیری غنچه ها جمع آوری می شوند. حال در ادامه این مقاله به شرح خواص درمانی برگ های معجزه گر می پردازیم.

 

خواص درمانی برگ های معجزه گر

خواص درمانی برگ های معجزه گر

 

خواص درمانی برگ بو

برگ بو به عنوان هضم کننده غذا، بادشکن، ضد سرفه، ضد تشنج، قاعده آور، ضد سنگ های ادراری و قطع ترشحات مهبل استفاده می شود. جهت دفع سنگ مثانه نیز می توانید 5 تا 10 گرم از برگ بو را دم کرده یا جوشانده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان از آن مصرف کنید. همچنین، معطر کننده فرآوره های غذایی گوشتی می باشد و پودر آن قبل از طبخ ماهی یا مرغ بر روی آن ها پاشیده می شود.

خواص درمانی برگ زیتون

برگ زیتون با خاصیت ضد سنگ کلیه و صفرا، ملین، ضد چربی های زاید بدن، ضد باکتری و ضد ویروسی، ضد سرماخوردگی و کاهش دهنده فشار خون استفاده می شود. یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده زیتون را ابتدا با آب سرد شسته، سپس با یک استکان آب جوش 20 دقیقه دم کرده، صاف نموده و قبل از غذا میل شود.

نکته: این دمنوش به افرادی که دارای فشار خون پایین هستند، توصیه نمی گردد.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور (برگ مو)

 

خواص درمانی برگ اکالیپتوس

برگ اکالیپتوس را جهت مداوای بیماری های قفسه سینه، عفونت های دستگاه تنفسی، سرماخوردگی، زکام، بیماری های قند، رفع بوی بد دهان، بهبود زخم ها و شستشوی زخم حفره های چرکین بدن به کار می برند. همچنین، به عنوان ضد سوختگی های پوستی، ضد عفونی کننده هوا و ضد احتقاق بینی، جهت بخور استفاده می شود. به این صورت که چند برگ را در ظرف محتوی آب جوش ریخته تا هوای محیط را ضد عفونی نماید و یا مقدار 5 تا 10 گرم (روزی سه بار) از آن به صورت دم کرده در یک فنجان آب جوش مصرف می شود.

نکته: روغن فرار حاصل از برگ های اکالیپتوس سمی بوده و مصرف خوراکی ندارد.

خواص درمانی برگ سنا

به عنوان مسهل، ملین و تصفیه کننده خون مصرف دارویی دارد. مادران شیرده اگر سنا مصرف کنند، طفل شیرخوار را وادار به تخلیه مدفوع می کند و گاهی ممکن است آنقدر شدید باشد که ایجاد قولنج کند، از این جهت در طب قدیم آن را با انیسون یا تخم گشنیز و با دارچین و گل سرخ دم می کردند. اگر دمنوش آن با عسل یا نبات شیرین شود، برای سودا، بلغم، صفرا و اخلاط سوخته که در عمق بدن نفوذ کرده باشند حالت مسهلی دارد و موجب تقویت بدن می شود.

نکته: به دلیل آنکه سنا دارای تانن است لازم است که آن را در ظرف بلوری بجوشانید تا تولید رنگ تیره نکند و به بیمارانی که دارای زخم معده هستند، توصیه نمی شود.

 

خواص درمانی برگ های معجزه گر

خواص درمانی برگ های معجزه گر

 

خواص درمانی برگ کاسنی

برگ کاسنی دارای خواصی نظیر تقویت کبد، ضد حرارت و عطش، ضد فشار خون و سنگ کلیه، صفرا بر، پاک کننده ی مجاری ادراری، ضد یرقان، تب بر، ملین و اشتهاآورمی باشد. برای مصرف آن می توانید یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده برگ کاسنی را ابتدا با آب سرد شسته، سپس با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بعد از نیم ساعت صاف کرده، قبل از غذا میل نمایید. علاوه بر این، مالیدن آب برگ آن (به تنهایی و یا با سرکه) برای سر درد های گرم و صفراوی بسیار مفید است.

خواص درمانی برگ کنجد

برگ کنجد جهت تقویت موی سر، ضد ریزش مو، مشکی کننده مو همراه با حنا، نرم کننده و شفاف کننده پوست و به صورت موضعی جهت درد های موضعی استفاده می شود.

نکته: برگ کنجد برای استعمال خارجی (ضماد) به صورت خشک و آسیاب شده مصرف می شود و مصرف خوراکی ندارد.

خواص درمانی برگ گردو

برگ گردو به عنوان ضد زگیل و میخچه، ازیاد کننده شیر مادر، رنگ کردن موی سر به همراه پوست میوه و درمان نقرس مفید می باشد. همچنین، برای درمان ناراحتی معده و روده می توانید مقدار 2 قاشق مرباخوری برگ و پوست خشک گردو را در سه استکان آب ریخته در روزانه مصرف کنید. علاوه بر این، برگ و به ویژه، پوسته نازک بین مغز گردو، موجب حفظ انسولین لوزالمعده می گردد و برای افراد دیابتی مفید است. غرغره جوشانده برگ گردو برای گلو درد و ورم لوزه ها نیز بسیار موثر است.

خواص درمانی برگ انبه

برگ انبه برای درمان سنگ کلیه و صفرا، فشارخون بالا، اسهال خونی، دیابت و زگیل استفاده می شود. برای درمان سرماخوردگی و تب نیز می توانید یک قاشق از برگ انبه را در نیم لیتر آب بجوشانید و مانند چای دم کرده و میل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ غازیاغی را با خواص درمان و جلوگیری از لک و برص، افزایش شیر مادران، درمان استسقا، درمان بیماری های پوستی، تسکین و درمان گلودرد عفونی، دفع سنگ کلیه، افزایش اشتها، درمان روماتیسم، تصفیه کننده خون، درمان نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0