topNotif

خواص درمانی دمنوش تمشک و دمنوش توت فرنگی

3528 بازدید
08 فروردین 97
سمانه

خواص درمانی دمنوش تمشک و دمنوش توت فرنگی

تمشک درختچه ای دارد پر از تیغ و در شمال ایران فراوان می روید و شاید شما از کسانی باشید که وقتی به شمال رفته اید و در طی گردش خود در جنگلها و کنار جاده ها یقینا این درخچه را دیده باشید.

ساقه های تمشک نرم و رنگ آن قرمز و دارای خارهای درازی است و این ساقه ها می تواند چهار تا پنج متر ارتفاع بگیرد. برگ های آن متناوب و بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه های اره است. سطوح رویی برگ ها سبز و بدون کرک و زیر آن کرک دار و دارای رگه هایی است که مثل شبکه به نظر می رسد.

تمشک را پیشینیان خیلی خوب می شناختند. تئوفراست که در قرن چهارم قبل از میلاد می زیسته است، تمشک را جزو گیاهان دارویی نام برده و می نویسد : جوشانده تمشک معده و روده را جمع می کند و اگر برگ های آن را بجوند لثه های دندان را محکم کرده و تقویت می کند و همچنین اگر برگ های تمشک را بکوبند و به شکل ضماد استعمال کنند زخم ها را التیام می دهد.

خواص درمانی دمنوش تمشک

درمان یبوست مزمن، التهاب شدید مفاصل و ناراحتی های استخوانی، درمان روماتیسم، نقرس، درد و التهاب مثانه و مجاری ادراری، ترشحات سفید زنانه، قاعدگی های خطرناک، آفت دهان، خلط ریوی  و خون روی از سینه، خون ریزی بیش از حد رحم (خونریزی های شدید دوره پریودی)، بدبویی دهان، خونریزی بواسیر، تهوع و استفراغ، درمان سو هاضمه، گرفتگی و انسداد عروق قلبی، اختلالات کبدی و یرقان، تب، آبله مرغان، سرخک، ورم لثه، خونریزی سینه و تومور بدخیم ریه می باشد.

همچنین تصفیه کننده خون، افزاینده اشتها، مدر، مناسب برای بیماران دیابتی، فعال کننده غده های مولد عرق، آفزاینده تعریق، ضد اسهال و تومور، بر علیه سرطان از نوع کارسینو سارکما، مقوی معده و روده و ماهیچه های رحم و سطح لگن خاصره، جلوگیری کننده از سقط جنین، تب بر، نیرو زا و انرژی بخش و شاداب کننده، تحریک کننده ترشح صفرا، تقویت قوای جنسی، دفع سموم خونی از راه پوست، راه ورود میکروب را به عروق سد می کند و ضد نفخ و گاز شکم است.

نکته : مصرف تمشک برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه و کیسه صفرا مضر است. مصرف دمنوش برگ درخت تمشک برای زنان باردار پس از شش ماهگی بسیار مقوی و مغذی می باشد.

خواص درمانی دمنوش تمشک و دمنوش توت فرنگی

خواص درمانی دمنوش تمشک و دمنوش توت فرنگی

نحوه آماده سازی دمنوش تمشک :

  • روش اول : چهل تا پنجاه گرم تمشک خشک را در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید تا به جوش آید و 5 تا 10 دقیقه بجوشد، سپس 10 دقیقه آن را دم کرده و صاف نمایید. این دم نوش را می توانید همرا با لیمو ترش و عسل روزی سه فنجان بین غذاهای اصلی جرعه جرعه بنوشید.
  • روش دوم : بیست گرم گل را به مدت 10 دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید سپس صاف نموده و روزانه سه تا چهار فنجان بنوشید.
  • روش سوم : هر شب اول صورت خود را با صابون بشویید و خشک کنید، بعد آب تمشک تازه را بگیرید و به صورت بمالید و بخوابید. کک و مک صورت را برطرف می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی دمنوش مرزنجوش و روش تهیه آن

 

دمنوش توت فرنگی :

خواص و کاربرد درمانی دمنوش توت فرنگی :

درمان دردها و التهاب مفاصل، روماتیسم، نقرس، کم خونی، یرقان، جوش های صورت و آکنه، کم کاری غده تیروئید، تصلب شرائین، افزایش فشار خون، یبوست، اسهال است و همچنین کمک به تنظیم عملکرد روده، ضد اسهال، شادی افزا و نشاط بخش، مقوی و مغذی برای بیماران دیابتی، التیام دردهای کبدی و صفرا، کاهش تب، رفع کاتاره روده ای و معده؛

همچنین اثر مثبت در ناراحتی مجاری ادرار و کیسه مثانه، و کمک به درمان بیماری های کلیه و سنگ های کلیوی و عفونت کلیه ها، ضد باکتری مخصوصا ضد باسیل تیفوئید (حسبه)، تصفیه کننده خون، افزایش ادرار، کاهش اسید اوریک (درمان نقرس)، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم غدد، کاهش کلسترول، کاهش عطش و تشنگی، مغذی و مقوی برای مبتلا به بیماری سل، دفع کرم روده، نوشیدنی بسیار عالی برای افراد عصبی می باشد.

نکته : مصرف توت فرنگی برای مبتلایان به بیماری های پوستی از نوع آلرژی به خصوص کهیر نامناسب است و سنگین و ثقیل است و کسانی که معده حساس دارند باید کمی انگور فرنگی به آن بیفزایند و سپس مورد مصرف قرار دهند.

نحوه آماده سازی دمنوش توت فرنگی :

روش اول : دو تا سه گرم ریزوم را در یک فنجان آب جوش بریزید بعد از 10 دقیقه دم کردن از صافی بگذرانید و به همراه عسل جرعه جرعه بنوشید.

روش دوم : بیست گرم برگ توت فرنگی خشک را در نیم لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوی آن را روی آتش بگذارید، دو الی سه دقیقه بجوشد و سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین نموده و در طی روز آن را بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ تمشک را با خواص رفع التهاب گلو و دهان، مسکن، ضد اسهال، رفع اختلالات کلیه، درمان ترشحات سفید بانوان، درمان قاعدگی دردناکدرمان قاعدگی دردناک و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0