خواص درمانی دمنوش مرزنجوش و روش تهیه آن

8288 بازدید
21 مهر 98
بهاره
,

با خواص درمانی دمنوش مرزنجوش و روش تهیه آن، آشنا شوید

مرزنجوش یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است که در بسیاری از مناطق، خاصیت درمانی و پزشکی دارد و در گذشته برای درمان اختلالات خواب به ویژه بی خوابی مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین، این گیاه به عنوان یکی از مهمترین ادویه ها در آشپزی کاربرد دارد. گفتنی است مرزنجوش گیاهی از خانواده نعنایان است که خاستگاه آن عربستان و مصر می باشد. از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه به صورت دمنوش، جوشانده و از پودر آن در انواع غذاها، سوپ ها، سالادها و سس ها استفاده می شود. حال در ادامه این مقاله با خواص درمانی دمنوش مرزنجوش آشنا شوید.

 

خواص درمانی دمنوش مرزنجوش و روش تهیه آن

خواص درمانی دمنوش مرزنجوش و روش تهیه آن

 

خواص درمانی دمنوش مرزنجوش 

آرامش بخش اعصاب

این گیاه برای آرامش اعصاب و بهبود وضعیت روحی و روانی فرد بسیار مفید است. مرزنجوش به دلیل داشتن فلاونوئیدها فراوان به کاهش تنش، اضطراب و ترس کمک کرده و آرامش را ایجاد می کند.

درمان سرماخوردگی

این گیاه از عفونت های ویروسی و باکتریایی جلوگیری می کند. علاوه بر این، به درمان سرماخوردگی، احتقان بینی، ترشحات خلط و مخاط سینه کمک می کند. همچنین، مصرف دمنوش مرزنجوش برونشیت را تسکین داده و سبب کاهش علائم آسم و درمان سردردها می شود.

تنظیم عادت ماهانه

نوشیدن چای مرزنجوش سبب تنظیم دوران قاعدگی در بانوان می شود. همچنین، گرفتگی، درد و علائم سندرم قبل از قاعدگی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، ترشحات هورمون های زنانه را تنظیم می کند.

درمان التهاب و درد مفاصل

 بر اساس تحقیقات انجام شده، این گیاه توانایی در درمان انواع التهاب مفاصل مانند روماتیسم و آرتروز را دارد، زیرا حاوی ترکیباتی است که برای از بین بردن التهاب و کاهش درد مفاصل و عضلات مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید:  با روش تهیه و خواص درمانی دمنوش (چای) ریحان آشنا شوید

 

افزایش ایمنی بدن

مرزنجوش به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و همچنین، خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد عفونی، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و بدین ترتیب از بروز بیماری های متعدد یا بدخیمی نظیر سرطان ها جلوگیری می کند.

درمان اختلالات گوارشی

 تحقیقات و بررسی های اخیر نشان داده است که دمنوش مرزنجوش توانایی تنظیم هضم غذا در بدن را دارد و در رفع اختلالات گوارشی نظیر اسهال، سوء هاضمه، گاز روده، یبوست و غیره بسیار موثر است. علاوه بر این، مصرف منظم این گیاه به بهبود متابولیسم و ​​سوزاندن کالری در طول روز کمک می کند، لذا نوشیدن دمنوش مرزنجوش به همراه ورزش و رژیم غذایی سالم می تواند سبب کاهش وزن شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

مرزنجوش با کاهش سطح کلسترول مضر در خون، جلوگیری از تجمع چربی در شریان ها، کاهش فشار خون بالا و همچنین تحریک گردش خون، سبب جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی یا سکته قلبی و سایر بیماری ها می شود.

مفید برای رحم و افزایش بارداری

این گیاه برای رفع عفونت و قارچ های رحم بسیار مناسب است. علاوه بر این، مرزنجوش یک محرک طبیعی برای تولید تخمک در رحم یک زن است که به افزایش و تسریع شانس بارداری کمک می کند، به خصوص اگر به طور مرتب یک یا دو بار در روز مصرف شود.

سایر خواص درمانی دمنوش مرزنجوش

  • رفع گوش درد
  • مفید برای درخشندگی پوست و تقویت مو
  • رفع مشکلات پوستی نظیر کک و مک، زرد زخم، جای جوش و آکنه
  • درمان اختلالات خواب به ویژه بی خوابی
  • کمک به کاهش سر دردهای میگرنی
  • خاصیت ضد تشنج
  • تقویت کننده استخوان ها و مفاصل
  • مفید برای درمان شکستگی
  • افزایش تعریق

طرز تهیه دمنوش مرزنجوش

یک قاشق غذاخوری مرزنجوش را در یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. و سپس آن را صاف کرده و همراه با عسل میل نمایید. مصرف روزانه 2 فنجان از چای مرزنجوش بلامانع است.

توجه: توصیه می شود که کودکان، زنان باردار و شیرده از مصرف این دمنوش خودداری نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه مرزنجوش را با خواص بهبود و رفع میگرن و درمان بی خوابی، رفع التهاب دهان و گلو، مقوی معده، بادشکن، معرق و ضد تشنج، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0