خواص درمانی روغن کوسه ماهی

19387 بازدید
08 دی 96
سمانه

خواص درمانی روغن کوسه ماهی را بشناسیم !

این نوع روغن ها شامل روغن کبد انواع کوسه ها از جمله کوسه های دریاهای عمیق مانند سنتروفورس اسکواموزوس یا کوسه سگ ماهی مانند اسکوالوس آکانتیاس و یا کوسه باسکینگ سارک مانند ستورینوس ماگزیموس می باشند.

انواع تجارتی روغن کبد کوسه از کبدهای جدا شده از انواع کوسه های دریاهای عمیق استخراج و تصفیه سازی می شوند. اولا حدود 25 درصد از وزن این نوع کوسه ها را کبد چرب آنها تشکیل می دهد. روغن کبد کوسه از غنی ترین منابع طبیعی اسکوالن و آلکی گلی سرول هاست.

خواص درمانی روغن کوسه ماهی

خواص درمانی روغن کوسه ماهی

تاریخچه پیدایش روغن کوسه : 

از خواص درمانی روغن کبد کوسه بیش از 40 سال بهره گرفته شده است، در ابتدا ماهیگیران اسکاندیناوی جهت درمان بیماری های پوستی و بعضی از سرطان ها آن را مصرف می کردند، جز فعال روغن کبد کوسه آلکیل گلی سرول ها، در زمینه های مختلف از جمله محرک سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار رفته است.

ترکیبات مهم :

شامل آلکی گلی سرول، اسکوالن، گلی سرول اترهای تری گلی سریدها، کلسترول و اسیدهای چرب هستند، آلکی گلی سرول ها گروهی از اترهای متصل به گلی سرول ها می باشند، که بیشتر در روغن کبد کوسه ها وجود دارند، مثلا کبد کوسه ی سگ ماهی حاوی 40 تا 70 درصد روغن است که حاوی 30 تا 40 درصد از نوعی گلی سرول اتر به نام آلکیل دی اسیل گلی سرول اتر می باشد.

 

همچنین بخوانید:  درمان فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

 

تحقیقات گسترده ای بر روی اترهای گلی سرول کوسه های اقیانوس های عمیق در حال انجام است، این تحقیقات نشان داده است که 60 درصد مواد این گلی سرول ها صابونی نشده و حاوی 5/4 درصد کلسترول هستند. همچنین مشخص شده که حدود 60 تا 90 درصد وزن کبد کوسه های اقیانوس های عمیق را چربی تشکیل می دهد که میزان اسکوالن آنها زیاد است و با مسن شدن حیوان نیز بیشتر می شود، تاکنون بیش از 50 اسید چرب در روغن کبد کوسه ها شناسایی شده است.

در بین سال های 1960 تا 1970 تحقیقات زیادی بر روی تجزیه و شناسایی روغن کبد کوسه باسکینگ انجام شد که نشان می دهد این نوع روغن حاوی استرول ها، گلی سریل اترها، هیدروکربن ها و اسیدهای چرب مختلف است.

خواص درمانی روغن کوسه ماهی

خواص درمانی روغن کوسه ماهی

دارو شناختی و اثرات مهم روغن کوسه ماهی :

در طبقه بندی روغن ها به عنوان روغن های محافظت کننده ی پوست می باشد، یکی از استفاده های قدیمی از آن در درمان سرطان لوسمی (نوعی سرطان خون) و جلوگیری از اثرات مضر اشعه ایکس از سرطان است. بعضی از نتایج تحقیقات دانشمندان جهان در مورد آثار ضد سرطانی این روغن در ارتباط با مکانیسم های شناخته شده آن به چاپ رسیده است و این تحقیقات نشان داده است که این روغن قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و در فعال کردن ماکروفاژها تاثیر دارد.

آزمایش ها بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف این روغن در خوک باعث تغییراتی در اسیدهای چرب و لیپیدهای جنین خوک شده است، همچنین تحقیق دیگری نشان داده که مصرف این روغن قدرت نفوذ پذیری پوست را در موش افزایش داده است.

احتیاط :

در مصرف روغن کوسه ماهی باید دقت شود تا مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت نشود همچنین باید از آلوده نبودن آن به خصوص با پنوموکوک مطمئن بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کوسه را با خواص برطرف کننده درد سیاتیک، درمان کمر درد، درمان درهای مفاصل، ضد نقرس، درد زانو و کتف برطرف کننده درد های کهنه، ضد لک، ضد جوش، ضد چروک، روشن کننده و رفع خستگی پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حجت هاشم نژاد
    15 تیر 1397

    سلام وقتتون بخیر

    سپاس از مقاله خوبی که گذاشتید

    پیروز باشید یاعلی

0