خواص درمانی عاقرقرحا

34638 بازدید
14 بهمن 96
سمانه

خواص درمانی عاقرقرحا (عاقرقرها) یا همان ریشه ترخون کوهی

نام های دیگر آن؛ آکرکره، آککرا، آکارکارا، تاغندست می باشد، عاقرقرحا ریشه گیاهی است از خانواده علفی و خیلی کوتاه، بلندی آن از یک وجب هم کمتر است و شبیه به بابونه می باشد. برگ های آن دارای بریدگی عمیق و باریک و پوشیده از کرک است. گل آن که در تابستان ظاهر می شود و نسبتا بزرگ است، دو نوع گل دارد، گل های با لوله زرد رنگ و گل های زبانه ای که روی ماده آن ها سفید رنگ زیر گل ها بنفش است. ریشه آن  دراز به طول 20 تا 25 سانتیمتر و به ضخامت حدود یک انگشت می باشد و طعم آن سوزاننده زبان و گرم است. این گیاه بومی آفریقای شمالی و الجزیره می باشد و در سایر مناطق از قبیل هند، جنوب اروپا و اسپانیا نیز انتشار دارد. نوع آفریقای شمالی آن در الجزایر می روید و از نوع هندی آن مرغوب تر است.

خواص درمانی عاقرقرحا

خواص درمانی عاقرقرحا

 

خواص درمانی عاقرقرحا :

  • دارای طبیعت خیلی گرم و خشک است، اگر دو تا چهار گرم از آن را کوبیده و خورده شود، انسداد مجاری را باز می کند، سستی و رخوت و استسقا را درمان می کند، مدر و قاعده آور است، ترشح شیر و عرق را افزایش می دهد، برای لقوه، فلج، رعشه، کزاز و استرخا (فلج ناکامل) مفید است، درد مفاصل و سیاتیک را تسکین می دهد.
  • آن را نرم بسایید و با عسل مخلوط کرده و در دهان نگه دارید و بعد بخورید، یا آن را نیم کوب کرده بجوشانید و چندین بار آب را در دهان نگه دارید و بعد بخورید، لکه قهوه ای زبان که مثل خون مردگی است را درمان می کند. مخلوط گرد آن با عسل سرفه های کهنه بلغمی سرد را آرام می کند، برای تقویت نیروی جنسی سرد مزاجان مفید است.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی اکلیل الملک

 

سایر خواص درمانی عاقرقرحا

  • هر گاه سردرد میگرن یا درد نیمه ی سر شروع می شود، سر یک تکه از آن را مانند سیگار آتش بزنید تا بسوزد و دود کند و دود آن را به هر سوراخ بینی بکشید، تسکین می یابد. برای درمان لکنت زبان یا برای باز شدن زبان کودکان، چهار مثقال از آن را نیم کوب کرده و دم کنید، بعد آب صاف کرده ی آن را با نبات شیرین سازید و روزی سه بار هر مرتبه یک قاشق مرباخوری به او بخورانید، برای تسکین دردها، بیماری های مفاصل و اعصاب و درد سینه ضماد آن در استعمال خارجی مصرف دارد.
  • برای کزاز ، استرخای مزمن، اعضای بی حس شده ی بدن و بی حسی عضلات مفید است که باید پودر آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و بمالید. برای باز شدن انسداد مجاری بینی آن را با مصطکی بجوید و همچنین گرد آن را در بینی بدمید. ریختن قطره آن که مخلوط با گل سرخ باشد در بینی برای تسکین سردرد و درد شقیقه ی شدید بلغمی مفید است.
  • برای تسکین دندان درد آن را در سرکه خیس کنید و درون سوراخ دندان بگذارید، مزه مزه یا غرغره ی آن با سرکه برای دیفتری نافع است. اگر آن را در دهان بجوید یا گرد آن را زیر زبان بپاشید و نگه دارید، رطوبت موضع را خشک می کند و لکنت زبان را کاهش می دهد، نگه داشتن آن پای دندان ها سستی دندان را محکم می کند. روغن آن را قبل از هم بستر شدن بر قضب بمالید، محرک است، در صورتی که بخواهید انزال را سریع کنید.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مقداری از آن را در سرکه جوشانده و پای دندان کنید. جوشانده شده آن در آب برای دندان هایی که به علت ناراحتی لثه سست می شوند، نافع بوده و دندان ها را محکم و لثه را مداوا می کند. برای درمان کمر درد کهنه آن را نرم بکوبید و با زرده تخم مرغ به کمر بمالید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عاقرقرحا را با خواص تسکین سردردهای میگرن، درمان کمردرد، درمان بیماری های لثه و تسکین درد دندان، تقویت نیروی جنسی، درمان ضعف و بی حالی، کاهش لکنت زبان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. رامزی
    13 بهمن 1401

    عاقرقرها ریشه ترخون نیست.اصلش آفریقائیه..

  2. ناشناس
    4 مرداد 1401

    گیاه عاقرقرحا رو چه طوری سفارش بدم

    • عطارک
      6 مرداد 1401

      درود بر شما
      برای خرید عاقرقرحا، تعداد مورد نیاز از محصول را به سبد خریدتان اضافه کنید و مراحل خرید را تکمیل نمایید.

      در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام، در ساعات کاری با تیم پشتیبانی عطارک تماس بگیرید.
      شماره تماس 09120030980- 02186111700

      شاد و پیروز باشید

      • ناشناس
        25 تیر 1402

        سلام خسته نباشی؟ببخشیده این عاقرقرحابرای میل جنسی همه خوبه چطوری بایداستفاده کنم ممنون میشم ج بدین

        • عطارک
          28 تیر 1402

          درود بر شما

          مقدار و روش مصرف برای هر فرد متفاوت است. پس بهتر است با یک متخصص طب سنتی در این مورد مشورت کنید.

          شاد و سلامت باشید.

          • ناشناس
            9 دی 1402

            سلام ببخشین عاقرقرحاهمان بابونه کوهی هست یانه چون خیلی شبیهشه

          • عطارک
            9 دی 1402

            عرض ادب و احترام

            خیر نیست٬ ریشه عاقرقرحا همان ریشه ترخون کوهی می‌باشد.

            شاد و تندرست باشید.

0