topNotif

خواص درمانی قلقاس

2887 بازدید
30 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

با خواص درمانی قلقاس (کلم کارائیب) آشنا شویم

قُلقاس گیاهی است علفی، چند ساله و بدون ساقه مشخص، برگ های آن کامل، ناصاف، چین خورده، قلبی شکل، نسبتا پهن و دارای دمبرگ دراز است، دمبرگ ها در قسمت پایین یعنی در یقه گیاه به هم متصل می باشند و به نظر می رسد که از داخل یک استوانه ی گیاهی خارج می شوند. گیاه دارای ساقه زیر زمینی ضخیم و متورم غده ای است. از ریشه آن ساقه ی گل دهنده ای بیرون می آید که گل زرد رنگ می دهد با بویی شبیه به بوی زردچوبه. این گیاه بومی مناطق حاره ای جزایر اقیانوسیه و هندوستان است و در کنار آب ها و باتلاق ها می روید و در اغلب کشورها در مناطق حاره نیز کاشته می شود.

خواص درمانی قلقاس :

در برگ و دمبرگ ها پروتئین، نشاسته و کمی قند، کلسیم، فسفر و آهن، ویتامین ث وجود دارد. آن را همراه با ساقه بپزید خاصیت چاق کنندگی دارد، قوای جنسی را افزایش می دهد، مدر می باشد، برای قطع اسهال و زردآب و رفع استسقا مفید است. تازه آن را له کرده و ضماد کنید، برای درمان زخم و سوختگی مفید است.

تذکر : دیر هضم است و ایجاد گرفتگی مجاری عروق می کند. مصلح آن عسل، سکنجبین، ادویه های معطر مانند دارچین، میخک و غیره می باشند.

خواص درمانی قلقاس

خواص درمانی قلقاس

دمبرگ های گوشتی قلقاس : شیره ی تازه آن را بگیرید و بخورید. محرک است، قرمز کننده پوست است و خون روی را بند می آورد. تازه آن را با گوشت بپزید و سوپ درست کنید، برای درمان استسقا و اسهال خونی بسیار مفید است.

تخم قلقاس : مصرف خوراکی برای رفع سو هاضمه و نفخ و ناراحتی های پس از زایمان مفید است، شست و شو با آب جوشانده آن برای رفع آلودگی هایی که از وجود شپش ایجاد می شود نافع است.

تذکر : مصرف زیاد آن موجب تحریک شدید مخاط لوله ی گوارش می شود، گاهی هم ایجاد خارش و مسمومیت می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی گیاه کیسه کشیش

 

غده ی زیرزمینی قلقاس :

حاوی ویتامین آ و ث، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، نیاسین است و اگر آن را بپزید و بخورید بسیار چاق کننده است، قوای جنسی را زیاد می کند، مدر است، برای رفع استسقا و قطع زردآب و اسهال مفید است. مالیدن شیره ی آن بر موضع، طاسی و بی مویی را درمان می کند، در مورد عقرب گزیدگی موثر است و اگر آن را در محل گزیدگی مار قرار دهید در التیام آن اثر مفید دارد.

اگر غده زیرزمینی قلقاس را در سرکه بجوشانید و آن محلول را بر پوست بمالید برای رفع ناراحتی های پوست مفید است. برای رفع خستگی شدید، سر درد، پشت درد، کمر درد زنان در موقع وزن حمل آن را با پیاز و تمر هندی مخلوط کرده و له کنید و ضماد گذارید.

تذکر : نباید آن را به صورت خام خورد، زیرا سمی است و زبان و مخاط لوله ی گوارش متورم می شود و ایجاد مسمومیت و خارش می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0