topNotif

آشنایی با خواص درمانی و مفید خاکشیر در طب سنتی

4925 بازدید
04 مهر 96
عطارک
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 29 مهر 1398

با خواص درمانی و مفید خاکشیر آشنا شوید

خاکشیر یا خاکشی، گیاهی است یک ساله (ندرتا 2 ساله) که از خانواده خردل و تیره شب بویان (Brassicaceae) می باشد. این گیاه در باغ ها و صحرا ها به حالت خودرو می روید و دارای گل های زرد و دانه های ریز است. از برگ این گیاه به عنوان چاشنی و معطر کننده در تهیه غذا و از تخم آن به صورت نوشیدنی مصرف می گردد. خاکشیر رفع کننده تشنگی است که اغلب در روزهای تابستان به عنوان شربت استفاده می شود. طبیعت خاکشیر گرم و تر است و در طب سنتی به عنوان خنکی، کاهش عطش، مدر، تب بر، رفع التهاب کلیه، ضد کرم، ضد سرطان، محرک و تقویت کننده قلب، ملین، ضد آسم، ضدچربی، قابض، ضد سرفه و تقویت کننده معده استفاده می شود. حال در ادامه این مطلب با خواص درمانی و مفید خاکشیر آشنا شوید.

 

خواص درمانی و مفید خاکشیر

خواص درمانی و مفید خاکشیر

 

ترکیبات شیمایی موثر در خاکشیر

دانه های خاکشیر حاوی گلیکوزیدها، کامفرول، فلاونوئیدها، کوئرستین، فنول ها و اسید سیناپیک است. علاوه بر این، حاوی اسانس های روغنی شامل آلیل دی سولفید بنزیل، ایزوتیو و پروپنیل می باشد. تخم این گیاه فقط حاوی پروتئین، چربی و تقریبا فاقد عناصر مغذی می باشد.

خواص درمانی و مفید خاکشیر

دانه های خاکشیر دارای خواص مبهی (یعنی زیاد کننده قوه باه)، مدر، اشتها آور، ضد عطش، تب بر، ملین، ضد سرفه و مقوی معده است. علاوه بر این، خاکشیر به درمان سو هاضمه، درمان عفونت روده ای، بازکننده گرفتگی صدا، درمان سرفه و گلو درد، نیکو کننده رنگ رخسار، از بین برنده مواد زائد اطراف نخاع، رفع جوش های صفراوی پوست بدن و جوش های کهیری، کم کننده برودت احشا، کمک به درمان برخی از سرطان ها، چاقی (چنانچه با شیر خورده شود)، ورم پستان، کمک به درمان نارسایی قلب، درمان یبوست و از بین برنده اخلاط ریه ها می گردد. همچنین، بخور غلیظ گیاه خاکشیر به درمان آسم کمک کرده و مصرف موضعی از برگ های آن سبب تسکین دندان درد، سوختگی و زخم می شود.

 

همچنین بخوانید:  با خواص خاکشیر آشنا شویم

 

نسخه های درمانی با خاکشیر

  • جهت رفع ناراحتی های صفراوی بهتر است که خاکشیر را با آب برگ کاسنی (عرق کاسنی) و صبح ناشتا میل نمایند و اگر تنها میل بشود باید آن را در آب خنک خیس کرده و به مدت چند روز نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنند. این عمل برای افرادی که عادت به کهیر زدن دارند، نیکو می باشد مشروط بر آن که کهیر بر اثر بیماری نباشند.
  • همچنین، جهت برطرف شدن ناراحتی های بلغمی بدن، روزانه مقدار 6 گرم خاکشیر را با دو برابر شکر مخلوط کرده تا کف کند و در نهایت در دهان ریخته و فرو ببرید. توصیه می شود این نسخه را به مدت 10 روز ادامه دهید تا اثر بخشی لازم ایجاد شود.
  • اگر جز افراد لاغر اندامی هستید که می خواهید وزن خود را افزایش دهید می‌توانند از خاکشیر استفاده نمایید. شما می توانید خاکشیر را با شیر میل کرده و حتی می‌توانند با نوشیدن خاکشیر در صبح هنگام (ناشتا) به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنید. به نقل از درمانگران، اگر شیر تازه و طبیعی باشد، میزان تاثیرگذاری و نتیجه بیشتر و بهتر خواهد بود.
  • جهت درمان یبوست، خاکشیر را در آب گرم به مدت 15 دقیقه خیس کرده و آن را بشویید. سپس، خاکشیر شسته شده را به همراه آب داغ به هنگام صبح با معده خالی (ناشتا) میل نمایید.

توجه: زیاده روی در مصرف برگ و تخم این گیاه ممکن است موجب مسمومیت شود. همچنین توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری خاصی با مشورت پزشک متخصص از خاکشیر استفاده نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خاکشیر را با خواص دفع سنگ کلیه، رفع یبوست، تنظیم کننده فشار خون، تب بر، تنظیم کننده دستگاه گوارشی، تقویت کننده قوای جنسی، برطرف کننده جوش های صورت، درمان لاغری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0