topNotif

خواص درمانی گل همیشه بهار

2613 بازدید
18 فروردین 97
سمانه

آشنایی با گیاه زرگل یا همیشه بهار

گیاه زرگل با نام های دیگر؛ حی العام، ابرون، همیشه بهار، قوقحان، اقحوان، زبیده، آذرگون، آذریون الحدانق هم خوانده می شود. گیاهی است با بلندی کمتر از پنجاه سانتی متر و برگ های آن ساده، بیضی، خمیده، پوشیده از کرک و به رنگ سبز مایل به قهوه ای است و گل های آن به شکل طبق منفرد در انتهای شاخه های گل دهنده ظاهر می شود، در طبق آن دو نوع گل وجود دارد، در وسط، گل های معمولی و لوله ای زرد نارنجی و در دور طبق گل های زبانه ای زرد رنگ مایل به نارنجی است.

میوه آن مانند پنیرک و از آن بزرگ تر می باشد، این گیاه بومی جنوب اروپا است و در سایر نقاط عالم نیز دیده می روید. در ایران در منطقه غرب و همچنین در هرزویل بین راه قزوین و رشت به طور خودرو دیده می شود. به صورت وحشی و خودرو در دامنه کوه ها و سنگلاخ ها و پای دیوارهای کهنه می روید و به عنوان گل زینتی نیز پرورش داده می شود.

خواص درمانی زرگل :

ده تا بیست گرم تازه یا پانزده تا سی گرم خشک آن را در یک لیتر آب جوش پانزده دقیقه دم کنید، بعد آب صاف کرده ی آن را با عسل شیرین کرده و هر صبح، ظهر و شب هر بار یک فنجان از آن را بنوشید، معرق، محرک و ضد عفونی کننده است، خون را صاف می کند، ورم طحال را می نشاند، سوءهاضمه را برطرف می سازد، یبوست معده را درمان می کند، برای اقسام سردرد ها و درد چشم موثر است، برای رفع سرفه های گرم و درد سینه مفید می باشد، برای رفع ضعف اعصاب و کم خونی نافع است، زردی را برطرف می کند، برای تسکین درد و سایر ناراحتی ها در عادت ماهیانه موثر است، عضوهای سرطانی را به مرور معالجه می کند، برای رفع جوش های غرور صورت، اگزما و سایر دانه های جلدی مفید می باشد.

خواص درمانی گل همیشه بهار

سی گرم از آن را همراه با برگ هایش در یک لیتر آب بجوشانید، بعد دم کنید و روزی سه فنجان از آب صاف کرده ی آن را بنوشید، درد معده را تسکین می دهد، اگر هر ماه هشت روز قبل از اولین روز قاعدگی شروع به خوردن آن کنید، بدین ترتیب که پس از هر غذا یک فنجان نوشیده شود، قاعدگی را تنظیم می کند. برای درمان کهیر، تازه آن را بکوبید و ضماد کنید. برای درمان میخچه تازه آن را بیست و چهار ساعت در سرکه خیس کنید و ضماد کنید. برای التیام زخم ها و مانع از چرکین و ملتهب شدن زخم ها تنتور را بر زخم ها بمالید.

 

همچنین بخوانید: مشکلات خواب کودک

 

خواص درمانی برگ زر گل :

سوءهاضمه را درمان می کند، از خونریزی شدید بواسیر و خونریزی لثه جلوگیری می کند، ضمنا قابض نیز می باشد، برای این منظور دم کرده ده تا بیست گرم تازه، پانزده تا سی گرم خشک آن در یک لیتر آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید و بعد آب صاف کرده آن را با عسل شیرین کنید و هر صبح و ظهر و شب از آن بنوشید. برای رفع التیام زخم های داخلی و رفع قی یک تا دو قاشق متوسط از شیره تازه آن را مخلوط با یک شربت میل کنید.

برای برطرف کردن ورم مجاری صفراوی و کیسه صفرا شیره تازه برگ ها را بگیرید و میل کنید. همچنین از مخلوط شش گرم شیره تازه آن با پانصد گرم کره، به صورت پماد برای التیام زخم های بد، خراش پوست و زخم های واریسی استفاده نمایید. از ضماد آن در درمان زخم سوختگی استفاده کنید، موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های مرتب ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0