topNotif

خواص درمانی گیاه اسفند

10145 بازدید
25 آذر 96
سمانه

با خواص درمانی گیاه اسفند آشنا شویم

اسفند گیاهی است علفی و در نواحی بایر و بیابانی می رویند، در ایران آن را اسپند، البته در فارس به آن دونشت هم می گویند. مادگی دارای تخمدانی است که چند خانه محتوی دانه های سیاه رنگ می باشد و پس از خشک شدن مصرف می گردد.

ترکیبات شیمیایی اسفند :

اجزای این گیاه مخصوصا دانه ها مصرف می گردند و دارای آلکالودید های به نام هارمالین و هارمین، املاح پتاسیم، کلسیم، نیترات ها، اسانس و تانن می باشد. مصرف این گیاه بیش از مقدار مجاز سمی است و خاصیت قابض دارد.

اسفند به علت داشتن مواد هارمالین و هارمین و مارمالول دارای ارزش دارویی زیادی می باشد، از آن در رفع احساس صداهای مبهم و درد گوش و مداوای سنگینی گوش استفاده به عمل می آید.

خواص درمانی گیاه اسفند

خواص درمانی گیاه اسفند

خواص درمانی اسفند :

ضد نفخ معده و روده، خواب آور، دافع کرم بخصوص کرم کدو، عرق آور و قاعده آور، چاق کننده، زیاد کننده ادرار، شیرزا، دفع کننده صفرا و بلغم، دفع کننده اخلاط سینه و تصفیه کننده خون، دود آن موجب تقویت مغز و اعصاب است، در مداوای فلج و سیاتیک و جنون و نسیان اثر خوبی دارد. موجب فرار حشرات و ضد عفونی کردن و میکروب کشی و خوش بویی هوا می گردد، در بین مردم ایران از آن به عنوان باطل کننده سحر و جادو و دفع چشم و نظر استفاده می کنند و در مراسم مختلف کاربرد دارد.

هفت عدد اسپند را همراه با یک لیوان آب بلعیده، ضد میکروب و انگل و آنتی باکتریال می باشد. اگر کوبیده تخم اسفند را برای مدت 15 روز هر شب به مقدار شش گرم بخورند موجب رفع بیماری سیاتیک می شود. برای تنگی نفس و آسم اگر کوبیده تخم اسفند و تخم بزرک را با کمی عسل مخلوط کرده، بخورند اثر بسیار خوبی خواهد داشت.

گونه ای از اسفند به نام اسفند باقالایی یا اسفند پرپیل (خرفه ای) با نام علمی زیگوفیلوم که در نواحی شوره زار و کنار جوی های آب زمین های شور می رویند در برگ ها و ساقه اش مواد صابون مانندی وجود دارد که برای شستن دست ها بعضی کشاورزان از آن استفاده می کنند و موجب نرمی پوست و رفع خارش آن می گردد و ضماد برگش برای جرب بسیار مفید است.

 

همچنین بخوانید:  همه فواید و عوارض خوردن اسپند / 10 فایده خوردن اسپند!

 

دیگر خواص اسفند :

  • در برخی مناطق ایران از دانه اسفند برای پرخونی و قرمزی چشم، تقویت اندام ها، سیاه کردن موهای سفید، درمان سنگینی گوش استفاده درمانی می کنند، همچنین از آن در تسکین درد دندان ها و رفع احتلام استفاده می کنند.
  • به منظور مداوای پرخونی و قرمزی چشم دانه اسفند را پخته و آب مطبوخ آن را در چشم می چکانند.
  • برای تقویت اندام ها و سیاه کردن موها از پخته آن به صورت ضماد استفاده می کنند.
  • برای رفع دندان درد هم آن را بخور می دهند.

خواص اسپند برای لاغری:

یکی از راه های لاغری شکم استفاده از گیاه اسفند یا اسپند می باشد. طبیعت اسپند گرم و خشک است و 70 مرض را درمان می کند لذا وزن را کم و شکم را آب می کند. برای لاغری شکم و کم کردن دور شکم باید 40 شب، هر شب یک قاشق مرباخوری اسفند را با نیم لیوان آب بخورید و بعد از 40 روز سایز دور شکم خود را با شب اول مقایسه کنید و لذت کوچک شدن آن را ببرید.

طریقه شستن اسپند برای خوردن:

طریقه شستن اسپند برای خوردن به منظور لاغری بسیار ساده می باشد. کافیست اسپند را در یک سبد یا پارچه توری ریخته و در حدود 6 الی 7 بار آن را با آب سرد آب کشی نموده و سپس با قرار دادن آن در مقابل نور غیر مستقیم خورشید خشک نمایید. با این عمل زردی و مضرات اسپند خوراکی خارج شده و شما می توانید به راحتی از خواص اسپند برای لاغری دور شکم خود استفاده نمایید.

خواص روغن اسپند :

تحقیقات دانشمندان اروپایی نشان داده روغن اسپند که از دانه های اسپند تهیه می شود، بدلیل گرم و خشک بودن اثر سردی و رطوبت مفاصل را برطرف کرده و در درمان سیاتیک و درد مفاصل بسیار مؤثر است. بدین منظور روزانه 2 تا 3 مرتبه موضع درد را با روغن اسپند ماساژ دهید.

مضرات اسفند :

مقدار خوراکی مجاز اسفند یک الی دو مثقال می باشد و بیش از این سمی و خطرناک است. مصرف اسفند برای خانم های باردار مضر است و موجب سقط جنین می شود و برای افراد گرم مزاج هم زیان دارد و موجب سر درد در آن ها می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسپند درجه یک را با خواص پاکسازی خانه، تقویت مغز و اعصاب، موجب فرار حشرات و ضد عفونی کردن و میکروب کشی و خوشبویی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    22 اسفند 1401

    سلام ایااسپند برای سودا سفت هم خوب است لطفا اگر درمانی بلد هستین راهنمای کنید چون دارم زجر میکشم تشکر

  2. زهرا
    28 اردیبهشت 1401

    برای ترک اعتیاد هم خوبه؟

    • عطارک
      29 اردیبهشت 1401

      درود بر شما

      بله؛ در مورد میزان اثرگذاری و مقدار مصرف باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

      شاد و پیروز باشید????

0