topNotif

خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

31136 بازدید
30 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی آشنا شویم

مشخصات گیاه شناسی بولاغ اوتی :

بولاغ اوتی از تیره شب بو

قسمت مورد مصرف بولاغ اوتی :

برگ، دانه، گل

گیاهی است علفی و پایا دارای ساقه راست که روی آن شاخه هایی است. بیشتر ساقه آن چهار گوش است و ریشه نابجا از آن خارج می شود. برگ هایش متناوب و دارای بریدگی زیاد، گرد یا بیضی می باشد.

نام های دیگر بولاغ اوتی :

شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون، به نام آب تره خوراکی، علف چشمه هم معروف است. در بعضی کشورها جزو گیاهان محافظت شده می باشد و چیدن ساقه زیرزمینی و برگ ها و گل آن در مناطق محدودی ممکن می باشد. انواعی که گل زرد با آبی رنگ دارند هم در کنار آب ها و جاهای مرطوب می روید که خواص نوع گل سفید را ندارند.

خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی :

این گیاه محتوی مقدار زیادی ویتامین های A، C، E ، ب کمپلکس و املاح معدنی مانند ید، آهن، پتاس، سدیم و برخی آنزیم های گوارشی است.

برگ های تازه این گیاه را جمع آوری می کنند و باید دقت کرد که ریشه اش کنده نشود. ضمنا سرشاخه های آن را قبل از گل کردن می چینند و در سایه می خشکانند و در ضمن خشک کردن بوی تندی تولید می کند که در فضای محل می پیچد.

برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی و افزایش اشتها 2 قاشق غذاخوری خشک آن را در یک فنجان آب جوش دم کرده مصرف کنید و یا عصاره تازه 5 بار رقیق شده ی آن هم برای همین منظور مصرف می شود. بولاغ اوتی را به عنوان پایین آورنده ی قند خون، ضد اسکوربوت قوی، ترمیم کننده ی املاح بدن، مدر، آرام کننده دردهای عصبی، اشتها آور، بر طرف کننده عوارض پوستی توصیه نموده اند.

موارد استفاده بولاغ اوتی در پزشکی سنتی ایران :

کاهش قند خون، محلل، ضد خونریزی، مدر بول و حیض، دفع سنگ کلیه، ضد تب، تصفیه کننده خون، رفع بیماری های ریه و سل و به جهت جلوگیری کننده از حاملگی استفاده می نمایند. در مصرف خانگی از برگ هایش برای تهیه سالاد تند بهاره و معطر کردن طعم سس ها و سوپ ها و تزیین غذا وهمچنین از عرق این گیاه استفاده می شود.

نکته :

در مصرف این گیاه به حالت تازه و یا خشک شده نباید زیاده روی کرد، زیرا ممکن است مخاط گوارشی را تحریک کند یا برای مخاط لثه اثر نا مطلوب داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:   آشنایی با گیاه زول و عرق آن

 

دیگر خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی :

از ضماد برگ های تازه آن برای اگزما و خارش و ناراحتی های پوستی استفاده می شود. در بعضی شهرهای ایران من جمله خوانسار آن را علف چشمه می گویند و در زمستان و شب عید آن را می چینند و در غذاها و یا به عنوان سبزی هفت سین از آن استفاده می کنند.

گاهی در آکواریوم هایی که کمی نور به آن بتابد به کار می برند و می تواند ضمن عمل فتوسنتز، تولید اکسیژن مورد نیاز ماهی را بنماید. در فرانسه آن را کرنس می نامند.

مقدار و دستور مصرف بولاغ اوتی :

  • گیاه تازه به مقدار 40 تا 100 گرم در روز به صورت سالاد.
  • گیاه خشک شده به مقدار 10 تا 20 گرم، روزی سه مرتبه به صورت دم کرده در یک فنجان

شربت بولاغ اوتی:

طرز تهیه:

مقدار یک کیلوگرم از افشره برگ های تازه بولاغ اوتی را گرفته، همراه با یک کیلوگرم عسل یا شکر به آرامی تا زمان انحلال عسل بجوشانید؛ سپس شربت را دور از حرارت قرار دهید تا سرد شود. برای نگهداری آن می توانید از ظروف شیشه ای دردار استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه بولاغ اوتی خشک را با خواص معالجه سنگ کلیه، متوقف کردن ریزش مو، درمان دیابت، درمان اختلالات هاضمه، تصفیه کننده خون، معالجه نرمی استخوان ها و بیماری اسکوربوت، منبع ویتامین، درمان و تنظیم غده تیروئید، ضد تب، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

14
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0