topNotif

خواص درمانی گیاه خندروس

4317 بازدید
07 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

با خواص درمانی گیاه خندروس آشنا شویم

به فارسی جو گندم، گندم رومی، گندم مکه، ذرت مکه و در کتب طب سنتی با نام های خندروس، حنطه رومیه، علس، سلت شناخته شده است. خندروس دارای محور خوشه خیلی شکننده است و پوسته خارجی دانه ها که در گندم معمولی در موقع کوبیدن به آسانی از گندم جدا می شوند در مورد خندروس به پوست گندم چسبیده اند و آنها را باید با آسیاب خاصی جدا ساخت و سنبله های آن خیلی شل است. خوشه خندروس ممکن است با ریشک و یا بی ریشک باشد.

دانه های خندروس پهن تر از سایر غلات است و دارای بافت شاخی یا استخوانی است و کاه آن نیز بیشتر از سایر غلات و مجوف و توخالی و غشای آن ضخیمتر است. خندروس از گندم های نوع خیلی کم نیاز و مقاوم است و در اراضی فقیر مناطق کوهستانی معمولا رشد می کند، خندروس معمولا دارای انواع سیاه و سفید و قرمز می باشد. گندم های نشاسته ای را به طور کلی می توان انواعی از خندروس محسوب داشت که سنبله های آنها خیلی به هم نزدیک هستند.

خواص درمانی گیاه خندروس

خواص درمانی گیاه خندروس

انواع خندروس قرمز و سفید آن در سمیرم بختیاری کاشته می شود و واریته هایی در کوه صفین کردستان و در لرستان کاشته می شود. در دهات چهار محال بختیاری از جمله در جونفون نزدیک شهرکرد و نام محلی آن اجر می باشد.

خواص خندروس !

خندروس از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی مایل به حرارت و خشک است و عده ای آن را معتدل می دانند، از نظر خواص معتقدند که بلغم و خون جامد را تحلیل می برد و قابض است و ثقیل و نفاخ می باشد، مواد مغذی آن زیاد و برای رفع سل و اسهال نافع است. مواد مغذی آن از برنج بیشتر و از گندم معمولی کمتر است. ضماد پخته آن با سرکه برای جرب جراحت دار و ترک خوردن و پوست رفتگی ناخن مفید است. اگر آب پخته آن را صاف کرده تنقیه نمایند برای زخم روده ها مفید و جانشین ذرت است.

 

همچنین بخوانید: آرد سوجی چیست و چه فوایدی دارد؟

 

سلت !

جو بی پوست یا نوعی از آن که جو ترشک گویند. به فارسی آن را جو برهنه و به زابلی جو گندم گویند دارای دو نوع است سفید و دیگری سرخ، او را با گندم هم می کارند، نوعی از جو است کوچکتر از آن و متوسط میان گندم و جو و مانند گندم مقشر گردد و سرخ و سفید می باشد. گیاه آن یک ساق باریک دارد و مانند گندم مضر دواب نیست.

طبیعت آن گرم و خشک یا گرم و تر است از نظر خواص خوردن پخته آن با شیر چاق کننده و ایجاد چربی در کلیه می کند. حریره آن با کره یا با روغن زیتون برای هذیان و مالیخولیا و پاک کردن سینه و کلیه و مثانه و رفع سرفه شدید مفید است و نان گرم آن ملین طبع و مولد خلط است. مضر معده است و مصلح آن رازیانه و چربی ها و شیرینی ها و ضماد آن محلل ورم ها و رافع ورم طحال و نشستن در دم کرده آن مسکن درد بواسیر و شستن صورت با آب دم کرده آن پاک کننده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر را با خواص كاهش كلسترول خون، مقوی اعصاب، ضد عفوني كننده بدن، تقويت كننده بدن، ادرار آور و ملين، مقوی قلب و خون، تسكين دهنده درد، درمان اگزما، کاهش وزن، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0