topNotif

خواص درمانی گیاه نیشکر

8923 بازدید
23 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص درمانی گیاه نیشکر آشنا شویم

نیشکر گیاهی است از تیره ی گندم و یا از خانواده ی غلات، به نام های دیگر شکر نی، شکر سرخ، شکر قرمز، شکر مازندران، شکر طبرز و قصب السکر معروف است. ساقه هوایی آن به بلندی دو تا پنج متر می رسد. به شکل نی استوانه ای می باشد که دارای گره های متعدد و مملو از مایع شیرینی است.

رنگ ساقه های آن بر حسب ارقام مختلفه متفاوت و بین آن ها رنگ زرد بیشتر و رنگ های قرمز و سایر رنگ ها نیز دیده می شود. برگ های آن باریک و دراز، مانند روبان و دارای دندانه های بسیار ریز در کناره ها می باشد و طول برگ ها تا دو متر نیز می رسد.

نیشکر در سن دوازده تا پانزده ماهه به گل می نشیند؛ گل های آن اغلب عقیم و در مواقعی که به آن دانه می نشیند، دانه ها یا تخمه های آن بسیار ریز است. این گیاه از آسیا برخاسته و در اغلب مناطق حاره و گرمسیری کاشته می شود، در ایران نیز در خوزستان می کارند. طبیعت تصفیه شده آن گرم و خشک است و دارای قند ساکارز و کلسیم اکسالات است.

خواص درمانی گیاه نیشکر

خواص درمانی گیاه نیشکر

خواص درمانی نیشکر :

آن را با زعفران و گلاب شربت کنید و بخورید. مقوی قلب و اعصاب است و کم خونی و ضعف عمومی بدن در افراد کم خون و سرد مزاج را درمان می کند. آن را با بیدمشک شربت کنید و بخورید، جهت تقویت قلب و اعصاب افراد گرم مزاج مفید است. با روغن بادام شیرین مخلوط کنید و بخورید. سبب بهبودی قولنج ریحی و دفع نفخ دستگاه گوارش می شود.

مدر، ملین طبع، مغذی و انرژی زا می باشد، خون را لطیف می کند و برای قطع خونریزی موثر است، مثانه را پاک می کند، خشونت سینه و ریه و سرفه را بر طرف می سازد، از پیری زودرس پیشگیری می کند، التهاب معده را فرو می نشاند، از قی و همچنین از سفید شدن بی موقع مو جلوگیری می کند، محرک باه است.

برای رفع دل درد نوزاد که از گرمی باشد، کمی از آن را در آب حل کنید و به او بخورانید. آن را با خربزه آب تراش کرده و مخلوط کنید و بخورید. مقوی معده است و سوهاضمه را بر طرف می کند. آن را بر موضع بمالید. برای التیام زخم ها، جراحت ها و جوش و کورک مفید است.

 

همچنین بخوانید:  نشانه هایی که به شما می گویند قند یا شکر زیاد مصرف می کنید!

 

تذکر :

برای مسلولین، اسهالی ها، دل پیچه ای و اشخاص صفراوی مزاج مضر است، مضر ریه اشخاص سالمند و بلغمی مزاج می باشد، اسراف در خوردن آن به خصوص بعد از غذا نفاخ است و تولید گاز می کند.

خواص ساقه ی نیشکر :

آب جوشانده ی آن را بنوشید. برای معالجه ی آبله، ناراحتی کمر و کلیه و قطع استفراغ استفاده می شود. آن را بسوزانید و خاکسترش را با روغن مخلوط کنید و به صورت مرهم استفاده نمایید. برای درمان زخم سر کودکان و رفع خارش مفید است.

خواص ریشه ی نیشکر :

نام دیگرش بیخ نی است و آن را نرم بکوبید و با کمی عسل ضماد گذارید. استخوان یا خار یا چوب را که در پوست فرو رفته باشد بیرون می کشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

شکر سرخ را با خواص ضد نفخ و ملین، درمان سرماخوردگی، درمان کم خونی، پیشگیری از پیری زودرس، جوانسازی پوست، تنظیم فشارخون، درمان عفونت های رحم، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0