topNotif

خواص درمانی گیاه پنبه

9400 بازدید
13 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

با خواص درمانی گیاه پنبه آشنا شویم :

با نام های جوزق، کلوزه، کولوزه، قطن، پنبوق هم نام برده می شود. گیاه پنبه گیاهی است از خانواده پنیرک، با گونه های مختلف، از جمله پنبه ی مزروع ایران که گیاهی است یک ساله، به ارتفاع یک متر، دارای برگ های پنجه ای متناوب که سطح برگ ها را اغلب تار تیره رنگی می پوشاند.

گل های آن زرد رنگ روشن است که در بن گلبرگ ها لکه های تیره ای وجود دارد. میوه آن که به قوزه ی پنبه معروف است، در ابعاد یک گردو می باشد که در داخل آن دانه های پنبه یا به اصطلاح پنبه دانه یا پنبه تخم قرار دارد، سطح دانه ها تیره رنگ، سخت و پوشیده از تارهای سفید (در بعضی ارقام خرمایی) سلولزی می باشد. تارهای پنبه در بعضی ارقام با طول مساوی و در برخی ارقام کوتاه و بلند هستند.

خواص درمانی گیاه پنبه

خواص درمانی گیاه پنبه

طبیعت آن گرم و خشک است و آب جوشانده آن برای معالجه مالاریا و سایر تب ها مورد مصرف قرار می دهند. برای تحلیل ورم و رفع خارش مقعد، در درمان سوختگی از آتش و جذب چرک زخم های عمیق از ضماد سوخته ی خشک آن که به حد خاکستر نرسیده باشد استفاده می شود.

برگ پنبه :

دارای طبیعت گرم و خشک است و آب دم کرده آن برای نرم کردن سینه کاربرد دارد. برای بند آوردن اسهال در اطفال و نوجوانان، یکصد گرم آب برگ های تازه آن را بگیرید و با شربت سیب مخلوط کرده و در روز به تدریج در دفعات مکرر بخورند. برای تحلیل ورم ها از خیس کرده غلیظ آن مصرف کنید. برگ های تازه را بکوبید و بر کمر بیندازید، برای برطرف کردن ناراحتی های مثانه و مشکلات ادراری مناسب است.

برای درمان نقرس آب تازه آن را با روغن گل مخلوط کرده و بمالید. برای بند آمدن خون و رفع جراحت زخم پودر خشک برگ ها را بر زخم ها بپاشید. همچنین آب تازه برگ ها در موارد مارگزیدگی و عقرب گزیدگی به کار می روند. به مقدار مساوی از برگ پنبه و خرفه بکوبید و ضماد آن را برای درمان درد مفاصل گرم و سرد مصرف کنید، نافع است.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه دمنوش تسکین دهنده پا درد

 

گل پبنه :

آب دم کرده آن برای نرم کردن سینه مناسب است. آن را به تنهایی یا همراه با برگ های پنبه خوب بخیسانید و برای تحلیل ورم ها مصرف نمایید.

دانه پنبه :

بیست گرم مغز آن برای نرم کردن سینه و شکم نافع است، سرفه را تسکین می دهد، نرم کننده ی پوست و مخاط می باشد. ملین است و ترشح شیر را افزایش می دهد، سر درد را تسکین می دهد، در گرم مزاج ها مقوی نیروی جنسی است و برای زیاد کردن اسپرم موثر می باشد.

ریشه گیاه پنبه :

آب جوشانده آن قابض است، برای معالجه ی اسهال خونی مفید می باشد، مدر و قاعده آور است و ترشح شیر را افزایش می دهد. آن را به مقدار مساوی با برگ پنبه بجوشانید و در آب آن بنشینید، برای رفع اختناق رحم و درد رحم نافع است. برای رفع بواسیر آن را بسوزانید و دود آن را به مقعد بدهید. اگر آن را بکوبید و بپزید و ضماد کنید، نرم کننده ورم ها است. پوست ریشه پنبه تب بر، قاعده آور، سقط کننده ی جنین است و اگر در موقع وضع حمل مصرف شود، به عنوان داروی کمک برای تسهیل وضع حمل به کار می رود، آن را بجوشانید و آب جوشانده را میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پنبه دانه را با خواص آرامبخش، مسهل، خلط آور، شیر افزا، افزایش دهنده میل جنسی، سقط آور، مقوی اعصاب، ضد سر درد، درمان زخم ها ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0