خواص روغن نعناع سوسنبر

2175 بازدید
01 بهمن 96
شقایق

در این مطلب با خواص روغن نعناع سوسنبر آشنا خواهیم شد.

از آنجا که سال ها است در تهیه خمیر دندان و شیرینی جات از روغن نعناع سوسنبر به عنوان چاشنی استفاده می شود، رایحه تازه و بر انگیزنده اش برای همه آشنا است. یونانیان قدیم و شاید مصریان هم برای هضم غذا از برگ نعناع استفاده می کردند و شواهدی در دست است که برای جلوگیری از سرایت امراض و برطرف کردن بوی ناخوشایند برگ های آن را روی زمین پهن می کرده اند. این روزها نیز از این روغن استفاده های فراوان می شود نه تنها در رایحه درمانی بلکه برای چاشنی شربت ها و خمیر دندان نیز استفاده می شود، در تهیه لیکورهایی چون کرم دومانت، چارتروز، بندیکتین نیز به کار می رود.

نعناع انواع فراوانی دارد ولی این نوع که به آن سوسنبر نیز گفته می شود به ویژه مفید است. خاصیت خنک کننده و تسکین درد آن ناشی از مقدار منتول موجود در نعناع است. روغن آن در آمریکا و چین و ژاپن به وسیله تقطیر با بخار از ساقه های گلدارش تهیه می شود. روغنی بی رنگ و متمایل به زرد روشن است. رایحه خاص آن نعناعی است و نافذ و برطرف کننده خستگی عصبی می باشد.

 

خواص روغن نعناع سوسنبر

خواص روغن نعناع سوسنبر

 

خواص روغن نعناع – سوسنبر را بدانیم !

نعناع یا سوسنبر برای کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده مفید است. برای استفاده از آن بهتر است رقیق شده اش روی شکم ماساژ داده شود. خاصیت ضدالتهابش برای معده حساس بسیار موثر است، از کپسول نعناع (سوسنبر) نیز می توان برای تسکین عوارض معده های حساس استفاده کرد. نعناع سوسنبر خنک کننده و نشاط آور است. برای تب و آفتاب‌زدگی بسیار مفید است. در هنگام مطالعه استفاده از رایحه دلپذیر آن خستگی ذهن را رفع می کند و درد سر را تسکین می دهد.

برای خوشبو کردن اتاق عالی است. گرچه استفاده از آن هنگام شب ممکن است موجب بی خوابی شود. برای سرماخوردگی، آنفولانزا و گرفتگی سینوس هم مفید است. حشرات و جانوران موذی همچون مورچه، سوسک و موش این رایحه را خوش ندارند و می توان همانند یک روش دوستانه محیط زیست با پاشیدن آن در مسیر حشرات آن ها را فراری داد.

روغن نعناع – سوسنبر در صورت استفاده در افشانه ها و چراغ های روغنی برای سینوزیت، زکام، خوشبو کردن اتاق، سردرد، سرماخوردگی و آنفولانزا، خستگی روحی، میگرن و کمک در هنگام مطالعه و تمرکز حواس از آن استفاده کرد. کمپرس سرد روغن نعناع – سوسنبر برای میگرن، سردرد، آفتاب سوختگی (اگر همراه با روغن اسطوخودوس استفاده شود بهتر است)، درد و ورم عضلانی نافع است.

 

همچنین بخوانید:  خواص فوق العاده نعنا در طب سنتی

 

چند قطره روغن نعناع – سوسنبر را در دستمال ریخته تا از سردرد، سوهاضمه، شوک، تهوع و دل بهم خوردگی، میگرن، سینوزیت، غش کردن، سرگیجه و تمرکز حواس بهره مند شوید. استنشاق بخار روغن نعناع – سوسنبر برای سینوزیت، سرماخوردگی و آنفولانزا و زکام مفید است. رقیق شده روغن نعناع – سوسنبر برای دررفتگی و کشیدگی عضلانی، آفتاب سوختگی، درد و ناراحتی، سردرد و میگرن (روی شقیقیه ها مالیده شود)، دندان درد (به فک مالیده شود)، معده حساس (روی شکم مالیده شود) نافع است.

روغن نعناع – سوسنبر از نظر قیمتی ارزان است. بوی ممتاز و متمایز نعناع – سوسنبر ترکیب آن با دیگر روغن ها را مشکل می سازد ولی در مقدار کم با روغن مریم گلی، روغن اکالیپتوس، روغن مرزنجوش، روغن اسطوخودوس، روغن رزماری و روغن درخت چای مطلوب است.

موارد عدم استعمال روغن نعناع – سوسنبر کدامند ؟!

روغن نعناع سوسنبر بسیار تند است و باید از رقیق شده آن استفاده کرد. در استفاده روی پوست باید احتیاط کرد چون می تواند سبب سوزش و التهاب شود. در هنگام بارداری پرهیز شود و برای نوزادان و اطفال زیر 3 سال استفاده نشود. اگر از هوموپاتی استفاده می کنید سوسنبر مانع تاثیرات آن می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن نعنا را با خواص درمان کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، درمان سردرد و میگرن، درمان سینوزیت، درمان غش و سرگیجه، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تمرکز حواس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0