topNotif

خواص سرو کوهی را بدانیم

14525 بازدید
04 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با خواص سرو کوهی (پیرو) آشنا شوید

در کتب طب سنتی انواع گیاه سرو کوهی را با نام های عرعر، شجره الابهل و در کتب فارسی قدیم انواع آن با نام فارسی کوکلان، ناژون، سرو کوهی، ورس، آورس، سندروس، ارس و تعدادی نام های دیگر آمده است. این گیاه دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی می باشد. گیاه سرو کوهی یا پیرو دارویی است مدر، ضد نفخ و به صورت جلدی در درمان بیماری های روماتیسمی و درد مفاصل مصرف می شود. از این گیاه، محلول های الکلی اشتهاآوری به نام لیکور تهیه می کنند. حال در این مطلب با خواص سرو کوهی آشنا شوید.

گیاه پیرو

پیرو یکی از انواع سرو کوهی است که در ایران با نام های محلی مختلفی شناخته می شود. از جمله در گرگان پیرو، در درفک و شیرکوه گیلان اربس – اربز، در دیلمان ابرسک، در نور و کجور ریس، در رودسر ارس، در سواد کوه لمبیره، در ارسباران چتنه، در قطور آذربایجان چچم و در آذربایجان آردوس، سلو آغاجی می نامند. در کتب طب سنتی با نام های عرعر و سرو جبلی و شیزی آمده است. به هندی نیز عرعر و در مناطقی از هند ابهل نامند.

مشخصات ظاهری گیاه سرو کوهی

پیرو (با نام علمی Juniperus communis) درختچه ای است کوچک از خانواده سرو (Cupressaceae)، یک پایه یا دو پایه، بلندی آن در بعضی نقاط تا 12 متر (ارتفاع در نواحی مختلف متفاوت است) می رسد ولی اغلب به صورت درختچه کوتاه و گسترده روی زمین است که با پنجه زدن و خوابیدن ساقه، مرتب تکثیر می شود و به تدریج قطعه زمین را مفروش می کند. به همین دلیل است یکی از نام های انگلیسی آن سرو زمینی است.

 

خواص سرو کوهی را بدانیم

خواص سرو کوهی را بدانیم

 

این گیاه دارای ساقه ای است که قطر آن به 30 سانتی متر می رسد و پوست ساقه آن ابتدا تیره رنگ و بعدا خاکستری و قهوه ای می شود. از مشخصات پیرو این است که شاخه های متعدد و برگ های آن سوزنی، خشن، فراهم (به دسته های 3 تایی)، به اندازه 22 میلی متر، راست، به رنگ سبز سدری غبارآلود، نوک تیز مانند سوزن، روی برگ شیردار و در طول آن خطی کبود رنگ دیده می شود. در سطح فوقانی پهنک برگ آن، یک خط در وسط به رنگ سفید، همراه با دو خط مایل به سبز روشن مشاهده می شود. همچنین، ابعاد برگ 1 در 4 میلیمتر است.

گل های آن در فروردین ماه، به صورت شاتون هایی منفرد در محور ساقه ظاهر می گردد. شاتون های نر آن کوچک، بیضی دراز، منفرد و دارای فلس های متعدد است و شاتون های ماده، کوچک و به رنگ سبز است و بر روی پایه ای پوشیده از فلس قرار دارد. میوه آن سته مانند، تقریبا گرد و مرکب از سه براکته ضخیم پیوسته به هم است که ابتدا سبز رنگ است و سپس کبود رنگ (بنفش تیره) می شود. اندازه میوه های آن به قطر 6 تا 9 میلیمتر و معمولا دارای 3 عدد دانه سه وجهی است، که در سال دوم می رسد.

محل رویش و پراکنش گیاه سرو کوهی

این درختچه بومی اروپا، آسیا، شمال آمریکا و شمال آفریقا است و در کشورهای کرواسی، ایتالیا و آلبانی بهره برداری می شود. گونه اصلی و گونه های دیگر آن در ایران از گرگان تا ارسباران، در ارتفاعات گدوک، هزار جریب، کندوان و پل زنگوله و در گیلان در ایسپیلی ییلاق و در آذربایجان در قره داغ دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه سرو کوهی

گیاه پیرو دارای ترکیبات اسانسی (0/5 تا 2 درصد) است که مهمترین آن ها عبارتند از: آلفا و بتاپینن، کامفر و ترپینن-4-ال می باشد. علاوه بر این، این گیاه حاوی قندها (حدود 30 درصد)، کاتشین تانن ها (3 تا 5 درصد)، فلاونوئیدها و لیکوآنتوسیانیدین ها نیز است.

 

همچنین بخوانید:  خواص روغن سرو کوهی

 

خواص و کاربرد سرو کوهی

در هند از میوه و اسانس آن به عنوان مدر، بادشکن و محرک استفاده می شود. در موارد استسقا و سوزاک، ترشحات زیاد رحم، التهاب مجاری ادرار و تصفیه خون و برخی بیماری های جلدی تجویز می شود. از دم کرده میوه آن در موارد قطع عادت ماهیانه که ناشی از ضعف باشد و نیز دردهای یک طرفه و درد معده نیز مصرف می شود.

پیرو از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی ایران خیلی گرم و خشک است. خواص آن گرم کننده و بازکننده انسداد مجاری، قابض، مقاوم سموم، بسیار مدر و قاعده آور است. خوردن 5 گرم از میوه آن برای باز کردن گرفتگی مجاری، سرفه، درد سینه، طحال، ضعف معده، رفع دل پیچه و درد رحم (خصوصا اگر با سرکه انجیر خورده شود) مفید است. نشستن در دم کرده آن برای رفع اختناق رحم مفید است. ضماد آن نیز برای قطع عرق و تقویت بدن موثر است.

نکته:

خوردن میوه گیاه سرو کوهی، خشونت سینه ایجاد می کند و برای رفع آن باید با کتیرا خورده شود. دمنوش میوه سرو کوهی از مدرهای خیلی قوی است و در مواردی که اشخاص دچار التهاب کلیه هستند، باید از خوردن آن پرهیز نمایند. اگر بیماران مبتلا به التهاب کلیه آن را بخورند و در مصرف آن زیاده روی کنند، احتمال دارد خون در ادرار آن ها دیده شود. بنابراین، توصیه می شود در مصرف آن اعتدال را رعایت کرده و افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ابهل را با خواص تحلیل برنده نفخ معده و ضد استسقاء، قاعده آور قوی و دفع کننده کرم های معده و روده، دفع کننده اخلاط فاسده بدن و ضد ویروس، ادرارآور و قابض، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0