topNotif

خداحافظی با بیماری ها با مصرف سیاهدانه _ خواص سیاهدانه

3689 بازدید
14 بهمن 99
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 9 اسفند 1400

معرفی 16 خواص سیاهدانه در طب سنتی

خواص سیاهدانه : سیاه دانه طعم تلخی دارد و به عنوان ادویه در بسیاری مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیا بوده و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می شده است. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سنوخ سیاه، سرنیچ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی می باشد. این مقاله درمورد خواص سیاهدانه و 16 فایده سیاهدانه و عوارض مصرف آن، می باشد پس با ما همراه باشید؛

 

خواص سیاهدانه چیست / 16 فایده سیاهدانه و عوارض مصرف آن

خواص سیاهدانه چیست / 16 فایده سیاهدانه و عوارض مصرف آن

 

16 خواص سیاهدانه در طب سنتی

1. تسکین آسم

خوردن سیاهدانه می تواند به تسکین علائم آسم کمک کند.

مطالعه کوچکی که در سال 2007 در Fundamental Clinical Pharmacology  منتشر شد، نشان داد افرادی که عصاره سیاهدانه مصرف می کردند، شدت علائم آسم مانند خس خس در آن ها کاهش پیدا کرد. اما برای تایید این اثر باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

2. کاهش فشار خون

یک مطالعه در بالنباتات در سال 2013 در مورد اثر این گیاه در زمینه اتساع عروق انجام شد و نتایج آن نشان می دهد که مصرف 2.5 میلی لیتر روغن سیاه دانه دو بار در روز، به مدت یک دوره هشت هفته، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بیماران را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، بدون اینکه هیچ اثر منفی داشته باشد.

3. کاهش سطح قند خون

مکمل های حاوی دانه های سیاه می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کرده و عوارض جانبی مضر مانند: شروع آهسته زخم، آسیب عصبی و تغییرات بینایی را کاهش دهند. از طرف دیگر، خواص کاهنده قند سیاهدانه، می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در سطح قند خون در بیماران دیابتی شود.

 

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد خواص و مضرات سیاه دانه

 

4. تقویت عملکرد اسپرم

روغن سیاهدانه می تواند علاوه بر افزایش حجم منی، حرکت اسپرم را بهبود بخشد و تعداد آن ها را افزایش دهد. مطالعه ای که در Phytomedicine در سال 2014 روی گروهی از مردان نابارور انجام شد، نشان داد که مصرف روغن سیاهدانه برای مدت دو ماه بهبود قابل توجهی در حجم منی، تحرک اسپرم و تعداد آن ها را نشان داد.

5. احتمال کاهش کلسترول

خوردن سیاه دانه می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و برخی تحقیقات نشان داده است که خوردن یک گرم دانه سیاه دانه دو بار در روز قبل از غذا به مدت 4 هفته باعث کاهش کلسترول و لیپوپروتئین با چگالی کم می شود. (لیپوپروتئین با چگالی همان چیزی که به عنوان کلسترول بد شناخته می شود)

6. کاهش خطر ابتلا به زخم معده

دانه های سیاهدانه می توانند گرفتگی و درد معده را تسکین دهند و روغن سیاه دانه علاوه بر کاهش وقوع زخم معده، به کاهش گازها و نفخ شکم نیز کمک می کند.

7. آلرژی بینی

مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی گوش و حلق و بینی در سال 2011 نشان داد که مصرف سیاهدانه در افراد مبتلا به رینیت آلرژیک می تواند علائم رایج آلرژی مانند: خارش بینی، احتقان، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد، به دلیل که دارای خواص ضد آلرژی است.

8. کاهش تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید) 

یک مطالعه منتشر شده در مجله BMC Complementary and Alternative Medicine نشان داد که مصرف پودر سیاهدانه علاوه بر کاهش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، وزن بدن و شاخص توده بدن، می تواند باعث بهبود غده تیروئید شود.

 

همچنین بخوانید: با خواص سیاه دانه آشنا شوید!

 

9. تقویت عملکردهای ذهنی

مصرف سیاهدانه می تواند بروز التهاب را کاهش دهد، زیرا غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه است که برای محافظت از سیستم عصبی در برابر آسیب ها یا اختلالات عصبی، بسیار ضروری هستند و مصرف آن، عملکردهای مغزی مانند: عملکرد شناختی، افسردگی، صرع و حافظه را بهبود می دهد.

10. خواص سیاهدانه برای کاهش سوء هاضمه و اسهال

گیاه سیاه دانه کاربردهای زیادی دارد و تنتور تهیه شده از دانه های آن در برخی موارد از جمله: سوءهاضمه، اسهال، از دست دادن اشتها، یائسگی، دیسمنوره و موارد دیگر بسیار مفید است.

11. خواص سیاهدانه برای کاهش هپاتیت C ویروسی

در یکی از مطالعات مقدماتی اثر مصرف روغن سیاهدانه در هپاتیت C مشاهده شد و مشخص شد که با مصرف دوز کم از روغن سیاهدانه توسط بیماران، میزان ویروس به 38.6٪ کاهش می یابد. مطالعه ای که در سال 2013 در مجله جهانی گوارش منتشر شد نیز نشان داد که مصرف 450 میلی گرم روغن سیاهدانه در سه نوبت در روز، به مدت سه ماه، باعث افزایش سطح پروتئین و آلبومین شده و بیشتر شاخص های آزمایشگاهی خون را بهبود می بخشد.

12. خواص سیاهدانه برای کاهش آرتریت روماتوئید

روغن سیاهدانه می تواند به تسکین آرتریت روماتوئید کمک کند، یک مطالعه کوچک روی گروهی از زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید خفیف تا متوسط ​​انجام شد و در مجله Immunological Investigations in 2016 منتشر شده این موضوع را اثبات کرده است.

13. خواص سیاهدانه برای کاهش گلو درد

روغن سیاهدانه می تواند گلودرد را تسکین دهد و برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف سیاهدانه به مدت 7 روز، درد افرادی را که از گلو درد و تورم لوزه ها رنج می برند تسکین می دهد.

14. خواص سیاهدانه برای تقویت ایمنی

مصرف روغن سیاه دانه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین التهاب و عفونت را کاهش دهد.

 

خواص سیاهدانه چیست / 16 فایده سیاهدانه و عوارض مصرف آن

خواص سیاهدانه چیست / 16 فایده سیاهدانه و عوارض مصرف آن

 

15. خواص سیاهدانه برای کاهش علائم برونشیت

خوردن سیاهدانه می تواند با کاهش التهاب در دستگاه تنفسی، به کاهش علائم برونشیت کمک کند.

16. خواص سیاهدانه و احتمال کاهش خطر سرطان

سیاهدانه به کاهش رادیکال های آزاد مضر مرتبط با افزایش خطر برخی بیماری ها مانند سرطان کمک می کند، زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در International ژورنال سرطان در سال 2005 نشان داد که تیموکینون که یک ماده فعال زیستی موجود در سیاهدانه است، می تواند باعث مرگ برنامه ریزی شده سلول سلول های سرطان خون شود. یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر که در سال 2003 در دستگاه های علوم پزشکی قرار گرفت، نشان داد که مصرف سیاهدانه می تواند سلول های سرطانی سینه را کاهش دهد.

مروری که در مجله آفریقایی داروهای سنتی، در سال 2011 منتشر شد نشان داد که برخی از مواد موجود در سیاهدانه احتمالا به کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان کمک می کند، از جمله: سرطان لوزالمعده، سرطان دهانه رحم، سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ.

عوارض مصرف سیاهدانه

شایان ذکر است که روغن سیاهدانه در دوزهای مختلف از 2-3 میلی گرم در روز به مدت 8-12 هفته با خیال راحت استفاده شده است، اما این ممکن است از فردی به فرد دیگر، و از مورد به مورد دیگر متفاوت باشد، و بنابراین برای تعیین دوز مناسب سیاهدانه برای مورد هر فرد توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

زنان شیرده، زنان باردار و کودکان: مصرف سیاهدانه ممکن است منجر به سقط جنین شود بنابراین خانم های باردار فقط در مقادیر کم آن را مصرف کنند.

برای افرادی که فشار خون پایین دارند: سیاه دانه می تواند فشار خون را به طور جدی و خطرناک کاهش دهد!

افرادی که قصد انجام عمل جراحی را دارند: ترجیح داده می شود مصرف سیاه دانه دو هفته قبل از تاریخ عمل قطع شود.

دیابتی ها: اگر تحت نظارت پزشکی استفاده نشود، ممکن است بیماران دیابتی را تحت تاثیر جدی قرار دهد.  

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سیاهدانه را با خواص درمان تب، درمان اسهال، درمان دیابت نوع 2، درمان ریزش مو، درمان فشار خون بالا، درمان سردرد و میگرن، درمان آسم، درمان سرطان روده بزرگ، تسکین دردهای شکمی، درمان بی اختیاری ادرار، درمان جوش های چرکی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0