topNotif

خواص شگفت انگیز ترب را بیشتر بشناسیم

2931 بازدید
02 مهر 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

ترب را بیشتر بشناسیم !

ترب گیاهی است یکساله (برخی دو ساله) از تیره شب بو، هم مصرف خوراکی دارد هم مصرف دارویی. طبیعت این گیاه گرم است. گیاهی است کم دوام و با توجه به خواص و مصرف زیاد آن به عنوان سبزی خوردنی و سالاد در سطح وسیعی کاشته می شود و ریشه های گوشتی آن نیز خواص دارویی دارد و به رنگ ها و شکل های مختلفی در می آید.

اندام مورد استفاده این گیاه برگ و دانه و ریشه غده ای آن است که دارای اندوخته غذائی است. با دو نوع اصل تربچه  و ترب سیاه است. ترب دارای برگ های نامنظم، گل های زرد یا سفید مایل به بنفش که ریشه اش ضخیم و خوراکی است. گونه ای از تربچه نیز وجود دارد که مصرف طبی دارد.

مواد اصلی و موثر در ترب :

گلوکوسینولات ها، گالاکتوزیداز، پپتیدهای ضد قارچ، پراکسیداز، ایزوتیوسیانات، ساپونین ها، فلاونوئیدها، فنل ها، ترپن ها.

اجزا و ارزش غذایی ترب :

منبع خوبی برای ویتامین ث، آهن، گوگرد، اکثر ویتامین های گروه ب و فیبر است.

اثرات و مصارف طبی ترب :

آنتی بیوتیک، مدر، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، محرک، قابض.

خواص ترب

خواص شگفت انگیز ترب را بیشتر بشناسیم

خواص شگفت انگیز ترب را بیشتر بشناسیم

فوائد و موارد مصرف ترب :

  • تمامی قسمت های گیاه: کمک به درمان سرماخوردگی، برونشیت (مزمن)، انگل های روده ای، آسم، پیشگیری از سرطان و سنگ ادراری.
  • برگ : مدر، مسهل، ضد انگل، درمان سنگ ادراری و اختلال قاعدگی.
  • تخم: درمان سنگ کلیه و مجاری ادرار و سنگ کیسه صفرا، نفخ، درمان یبوست، سو هاضمه.

خواص دارویی برگ ها :

برگ های تربچه از سبزی های خوردنی بسیار خوب است که دارای خواص ویتامین ها و عناصر معدنی آنتی اکسیدانت و پروتئین است و اشتها آور نیز می باشد.

خواص دارویی ریشه ها :

ضد تشنج و مدر و صفرا بر و مفید برای دفع سنگ های کلیه و مثانه است، آب تازه یا شیره گرفته شده از کوبیده و یا رنده تربچه یکی از روش های اروپایی برای معالجه بیماری های سرفه و رماتیسم و ناراحتی مثانه است و به ویژه اگر به طور مستمر استفاده شود برای دفع سنگ های کلیه بسیار موثر است.  

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی ترب سفید

 

فراموش نکنیم :

  • این گیاه دفع کننده نفخ دستگاه گوارش بوده اما برگ و غده زیر زمینی آن در دستگاه گوارش ایجاد نفخ می کند.
  • این گیاه مدر بول بوده و زیاد کننده شیر در مادران شیرده است.
  • اگر برگ این گیاه را با روغن زیتون طبخ کنند و میل نمایند سبب تلیین مزاج می گردد.
  • ریشه غده ای ترب قاطع بلغم بوده و افرادی که اجتماع بلغم در شش های آنان ایجاد ناراحتی می کنند می توانند آب ریشه ترب را گرفته میل نمایند، آب ترب سیاه بهتر بوده و برای سرفه های رطوبی نیز مفید است.
  • افرادی که غذای آنان خوب هضم نمی شود اگر مقدار دو گرم از پودر تخم ترب را از بالای غذا میل نمایند در هضم غذا و تخلیه معده تاثیر فراوان دارد جهت اخراج سنگ کلیه و رفع شن کلیه عصاره شاخه های آن را گرفته با مقداری شربت سکنجبین میل می نمایند.

دیگر خواص ترب :

اگر شخصی را که مقداری ترب خورد عقرب بگزد قسمت اعظم سم خنثی شده و ضرر سم به حداقل می رسد، اگر آب ترب را روی عقرب بریزند میمیرد و گاهی جسم او متلاشی می شود.

تخم ترب با سکنجبین قی آور است مقدار خوراک از تخم ترب تا چهار گرم و از آب ریشه آن تا 120 گرم  و از جرم ریشه اندوخته آن به قدر معمول اجتماع است.

استفاده از شیره تربچه و ترب سیاه برای دفع سنگ های مثانه و کلیه ها مفید است، مصرف شیره تربچه حداقل به مدت دو هفته پی در پی توصیه می شود و هر روز میزان شیره آن نباید کمتر از یک فنجان باشد، نتیجه تجربه های انجام شده برای دفع سنگ های مثانه و کلیه ها بسیار رضایت بخش و موثر بوده است.

توجه :

در مواقعی که زخم معده و یا تورم روده ها وجود داشته باشد از تربچه نباید استفاده کرد. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر ترب سفید را با خواص از بین برنده خطوط صورت و چین و چروک ها، کک و مک و لکه های قرمز پوستی، کنترل فشار خون، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، ضد سرطان، درمان یبوست، اشتها آور، افزایش شیر مادران شیرده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0