topNotif

خواص صمغ انجدان چیست؟

4962 بازدید
05 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

خواص صمغ انجدان چیست؟

به صمغ انجدان انگژد نیز گفته می شود. دو نوع انجدان خوشبو و بد بو وجود دارد رنگ خوشبوی آن سفید و رنگ بد بوی آن سیاه می باشد، به نوع بد بوی صمغ، آنغوزه، انگشت گنده، حلتیت منتن هم می گویند. برای به دست آوردن صمغ انجدان، ساقه انجدان را از گردنه که بر روی ریشه قرار گرفته است قطع کرده، پایین آن را کمی گود می نمایند تا صمغ که به صورت مایع است در آن گودی جمع شده و بسته شود و آخر روز محصول آن را که به صورت یک گردوی کوچک است جمع آوری می کنند و به همین جهت به آن گردوی انجدان هم می گویند.

رنگ آنغوزه زرد قهوه ای و خاکستری بوده، طعم آن گس زننده و تلخ است و بوی آن شبیه بوی سیر خیلی تند می باشد. صمغ انجدان مانند انجدان، ضد تشنج، ضد کرم، ضد حشرات و بادشکن بوده و تمام خواص انجدان در آن بحد اعلی وجود دارد.

خواص صمغ انجدان

در دامپزشکی از آنغوزه زیاد استفاده می شود. در داروسازی جدید به صورت چسب و تنقیه بیشتر مصرف دارد. اگر صمغ انجدان را در آب حل کنید به صورت مایعی شیری در می آید که خوردن آن برای امراض سرد دماغی مانند فلج، رعشه، صرع، بی حسی اعضا و استسقا تجویز می شود. با فلفل و سداب جهت درمان کزاز و با سکبینه جهت فلج و بی حسی نافع است. (سکبینه یک نوع صمغ ایرانی است که در قریه ماه از توابع اصفهان به دست می آید).

سرمه صمغ انجدان با عسل جهت تقویت بینایی و جلوگیری از آبریزش چشم و لکه های سفید سودمند می باشد. چکاندن جوشانده صمغ در گوش جهت درد گوش و سنگینی آن توصیه شده است، و مخصوصا برای رفع صدا کردن گوش تجویز می شود. جوشانده صمغ با زاج جهت پلیپ بینی نافع است.

خواص صمغ انجدان چیست؟

خواص صمغ انجدان چیست؟

گذاشتن کمی از آن در حفره دندان پوسیده، مسکن درد آن بوده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند و برای این کار صمغ خوشبو مؤثرتر از صمغ بد بو است. مضمضه جوشانده صمغ با انجیر و زوفا جهت تسکین درد دندان کرم خورده زیاد توصیه شده است. غرغره جوشانده صمغ با عسل جهت ورم گلو و با سرکه جهت اخراج زالو که در گلو چسبیده باشد و با زرده تخم مرغ جهت باز شدن آواز و نرمی گلو مفید می باشد.

چند کاربرد دیگر صمغ انجدان

نوشیدن محلول صمغ انجدان در آب جهت باز شدن آواز و نرمی گلو مفید می باشد. اگر شیر پستان زنی کم شده یا خشک شده باشد، مقداری از صمغ را در سکنجبین حل کرده و به او بدهید تا بنوشد. خوردن آن با داروهای قابض جهت اسهال رطوبی و با ادویه مناسب جهت دل پیچه و قولنج و از بین بردن نفخ شکم و اخراج انواع کرم معده و باز شدن خون بواسیر و سردی معده، جگر و اسپرز و استسقا، سستی بدن مفید است.

اگر چند روزی پی در پی نیم گرم صمغ انجدان را در جوف خمیر گذاشته و مبتلایان به استسقا آن را بلع نمایند، جهت تحلیل استسقا مخصوصا استسقای طیلی مفید است. ضماد آن با بارهنگ جهت از بین بردن دمل نافع است و خوردن آن جهت باز شدن قاعده زنان و محلول آن جهت اخراج جنین مرده سودمند می باشد. گذاشتن صمغ روی دمل ها بعد از شکافتن آنها جهت بیرون آوردن چرک و خون و التیام زخم آنها مفید است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه دارویی باریجه و خواص آن

 

ضماد صمغ انجدان با انجیر خشک و سرکه جهت جوش های عصبی و با موم و روغن جهت زگیل و داءالثعلب و با آب خاکستر و آب دریا جهت شکاف بیخ ران مؤثر است. اگر آنرا در آب حل کرده، به بدن بمالید حشرات به شما نزدیک نخواهند شد. در قدیم برای رفع زیان پیکان زهر دار از ضماد صمغ انجدان استفاده می کردند و همچنین آنرا در روغن زیتون حل کرده، روی نیش عقرب می گذاشتند، خوردن صمغ با غذا باعث بازشدن و نیکویی رنگ رخسار است، چنانچه آنرا در پارچه گذاشته، در عمق آب بگذارید از کرم گذاشتن آب جلوگیری می کنم.

استفاده از صمغ انجدان در کشاورزی

گذاشتن صمغ انجدان در مزارع باعث از بین رفتن آفات نباتی است. بهترین وسیله برای کشتن کرم خاردار پنبه می باشد و برای این کار کافی است که کمی از صمغ را در موقع آبیاری به آن اضافه نمایند. چنانچه مقداری از صمغ را در ریشه درختی که کندن آن مقدور نباشد، بگذارید، باعث پوسیده شدن آن می شود و چنانچه یک دفعه کافی نباشد، می توان آن را تکرار کرد.

مطبوخ ریشه انجدان که عربی آن محروث است می تواند در همه حال جانشین و بدل صمغ انجدان باشد، عده ای ریشه اشترغار را ریشه انجدان می دانند و این اشتباه است، با هم شبیه بوده و چندین خواص مشترک داریم ولی اشتر غار معرب اشتر خار که خار شتر است می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ آنغوزه را با خواص  تسکین درد گوش، تسکین سرفه، ضد نفخ، تقویت بینایی، ضد تشنج، مقوی معده، درمان سیاه سرفه، ضد انگ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0