topNotif

آشنایی با خواص درمانی صمغ تباشیر (طباشیر)

4932 بازدید
25 آبان 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

تاریخ به روز رسانی 2 مهر 1398

با خواص صمغ تباشیر (طباشیر) آشنا شوید

تباشیر (طباشیر، رزین یا صمغ بامبو) با نام علمی Saccharum ravennae، صمغ گیاهی به نام بامبو است. گیاه بامبو در نواحی پر آب چون هند و بنگال می روید. تباشیر یک ماده سخت، سفید و شفاف است که از گره های ساقه بامبو استخراج می شود. در واقع در هند به شیرابه داخل ساقه های نی مانند گیاه بامبو پس از انجماد، تباشیر گفته می شود. این ماده جادویی به مدت طولانی بخشی از طب آیورودا هند، طب یونانی و همچنین طب سنتی چین بوده است.

خواص صمغ تباشیر (طباشیر)

خواص صمغ تباشیر (طباشیر)

تاریخچه صمغ تباشیر

اگر چه تباشیر جز برجسته داروهای گیاهی طب سنتی آیورودا است، اما تصور می شود که استفاده از تباشیر با قبیله های بومی هندوستان آغاز شده است. تباشیر اولین بار توسط هندیان وارد چین شد. به همین دلیل چینیان آن را زرد هند می نامند. دانش استفاده از این محصول از هندوستان وارد چین شد. تباشیر هزاران سال قبل از هند به طور گسترده ای، از جمله از طریق معامله گران عرب در طول قرون وسطی، صادر می شده است.

در زبان سانسکریت تباشیر را با نام های دیگری چون شکر بامبو (vans-sharkar)، کاپور بامبو (vans karpoor) و مانا بامبو می شناسند. در ماندارین هم تیان زو هوانگ نامیده می شود که به معنی بامبو آسمانی زرد است.

مواد تشکیل دهنده صمغ تباشیر

تباشیر به طور سنتی به عنوان یک منبع غنی از سیلیس آلی به طور طبیعی استفاده می شود. علاوه بر سیلیس، حاوی آهن، کلسیم، کولین و بتایین است. وقتی ساقه های بامبو خشک می شوند شکاف برداشته و شیرابه منجمد شده آن نمایان می گردد سپس آن را جمع آوری کرده و به بازار عرضه می دارند. همه ساقه های بامبو حاوی صمغ نیستند. برای تشخیص این کار ساقه بامبو را تکان می دهند، اگر یک صدای بلند در داخل آن شنیده شود، بدین معناست که داخل این نی شیرابه تباشیر موجود است. در نهایت این ساقه ها برای استخراج تباشیر باز می شوند.

 

همچنین بخوانید: صندل سفید چه خواص درمانی دارد؟

 

خواص صمغ تباشیر

تباشیر به طور سنتی برای اهداف دارویی در سراسر کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار گرفته می شود. این گیاه به عنوان گیاه دارویی در هند، چین و دیگر کشورهای آسیایی کاربرد بسیاری دارد. طبیعت این صمغ سرد و خشک است. مطالعات اخیر نشان می دهد که تباشیر یک محرک طبیعی، قابض، تب بر، مقوی، خنک کننده معده و کبد، ضد اسپاسم و داروی مقوی غرایز جنسی است. در هند، تباشیر برای بهبود اثرات ناشی از عمل جراحی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

اعتقاد بر این است که تباشیر برای درمان آسم، بیماری های متابولیسم کودکی، توانبخشی افراد بعد از سکته مغزی، اسپاسم، خلط و سرفه مفید است. همچنین به عنوان پادزهر سم مورد استفاده قرار گرفته می شود. همچنین در درمان بی خوابی، آرامش و تحریک ذهن مفید است. علاوه بر این، در جلوگیری از انسداد قلب و ریه موثر است و حالت استفراغ صفرایی را قطع می کند. ضد عطش بوده و در درمان گرفتگی صدا استفاده می شود. استفاده از دمنوش تباشیر با گلبرگ گل سرخ باعث استحکام لثه ها، تقویت آن ها و سالم ماندن دندان ها خواهد شد. مصرف تباشیر با سکنجبین جهت رفع ترس، وحشت و اندوه مفید است. بهترین نوع تباشیر سفید است که مقداری تند و گزنده زبان است. مشابه تباشیر تخم خرفه و سماق است. صندل سفید بهترین مشابه تباشیر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تباشیر را با خواص شادی بخش، تقویت معده، تسکین التهاب، رفع عطش، ضد استفراغ صفراوی، ضد اسهال خونی، تقویت اعضای ضعیف بدن، برطرف کننده تب های تند، ضد جوش و کورک، برطرف کننده زخم های دهان به ویژه در کودکان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0