topNotif

21 خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی + دمنوش

2950 بازدید
06 دی 99
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 24 اسفند 1400

21 خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی + دمنوش

منشا عناب به چین برمی گردد و نام علمی آن Ziziphus jujuba  و از خانواده Rhamnaceae است که به عنوان خرما چینی نیز شناخته می شود. بیش از 4000 سال است که کشت می شود و بیش از 400 نوع می باشد. عناب چینی و عناب هندی معمولا اشتباه گرفته می شوند، اما تفاوت آن ها این است که عناب هندی یک گیاه گرمسیری از همین تیره است و با آب و هوای گرم سازگار می باشد، در حالی که عناب چینی گیاهی مقاوم به سرما است. این مقاله درمورد خواص عناب و برگ عناب و 21 فایده برای سلامتی می باشد، پس با ما همراه باشید.

 

21 خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی

21 خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی

ارزش غذایی عناب

میوه های عناب کالری کمی دارند، سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین ث هستند که یک آنتی اکسیدان می باشد.

خواص عناب و برگ عناب

1. کاهش یبوست حاد

تحقیقات شیمیایی نشان داده است که میوه عناب یک منبع با ارزش فیبر در رژیم غذایی می باشد. نتایج یک مطالعه که در سال 2008 منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف عصاره عناب توسط افراد مبتلا به یبوست مزمن علائم یبوست آن ها  را بسیار کاهش می دهد.

2. کاهش سطح کلسترول

مطالعه ای برای تعیین تاثیر میوه عناب بر میزان کلسترول خون در نوجوانانی که از چاقی و چربی خون رنج می برند، در مجله Medical Archives منتشر شد و نتایج آن نشان داد که عناب تاثیر خوبی بر سطح کلسترول و کنترل چاقی کودکان دارد.

3. کاهش سطح قند خون

یک مطالعه مقدماتی که برای تعیین تاثیر عناب بر سطح قند خون روی موش ها انجام شد در مجله علوم دارویی پاکستان در سال 2015 منتشر شد، و نتایج آن نشان داد که سطح قند خون ناشتا در تمام گروه هایی که تحت درمان قرار گرفتند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت و به سطح طبیعی آن رسید.

توجه: از آنجا که عناب ممکن است قند خون را کاهش دهد، توصیه می شود سطح قند خون را کنترل کنید و دقیق اندازه گیری کنید، و در مصرف آن احتیاط کنید.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص و مضرات عناب

 

4. بهبود اسهال

برگ عناب یکی از محصولات درخت عناب است که هزاران سال است از آن برای تسکین بسیاری از بیماری ها از جمله اسهال استفاده می شود، اما هنوز در این زمینه مطالعات بیشتری لازم است.

5. بهبود عوارض بیماری کبد

یک مطالعه مقدماتی در مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران در سال 2018 منتشر شد، روی گروهی از موش ها که بیماری کبد چرب داشتند، انجام شد که نتایج آن نشان می دهد مصرف عصاره عناب به همراه برخی عصاره های دیگر باعث بهبود عوارض این بیماری می شود.

در مطالعه مقدماتی دیگری که در مجله چینی طب سنتی و غربی در سال 2014 منتشر شد و روی موش ها انجام شد، نشان داد که عناب تاثیر قابل توجهی در کاهش بیماری کبدی دارد.

یک مطالعه مقدماتی دیگر بر روی موش ها که در دانشگاه کشاورزی نانجینگ در سال 2006 منتشر شد، نشان می دهد که عناب می تواند حساسیت به آسیب های شیمیایی کبد را کاهش دهد.

6. کاهش اضطراب

در یک مطالعه مقدماتی بر روی موش ها که در مجلهEthnopharmacology در سال 2000 منتشر شده، اثبات شد که مصرف عصاره عناب در دوزهای کم می تواند به کاهش اضطراب کمک کند و مصرف آن در دوزهای بالاتر اثر آرام بخش دارد.

 

خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی

خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی

 

7. افزایش استقامت بدن هنگام ورزش

یک مطالعه مقدماتی بر روی موش ها انجام شد و در سال 2015 در مجله Advance Journal of Science and Technology منتشر شد این آزمایشات اثبات کرده است که موش هایی که دوز بالای عناب به آن ها داده شد، سطح گلیکوژن در کبد و عضلات آن ها بالاتر بوده است.

عناب بدن انسان را تقویت می کند و هنگام ورزش استقامت بدن را بالا می برد و همچنین خستگی را کاهش می دهد.

8. بهبود زخم معده

مطالعه ای در سال 2004 در مجله Natural remedies منتشر شد که نتایج آن نشان می دهد، عصاره برگ عناب به طور قابل توجهی زخم معده موش ها را بهبود می دهد.

سایر مطالعات در مورد خواص عناب و برگ عناب

9. مطالعه مقدماتی منتشر شده در Journal of Food & Function در سال 2015 نشان داد که عناب با تقویت عملکرد دیواره روده، خطر IBD را کاهش می دهد.

10. مطالعه مقدماتی منتشر شده در ژورنال EXCLI در سال 2015 نشان داد که استفاده از عصاره عناب به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی می تواند خطر تصلب شرایین ناشی از چربی خون بالا را در موش های دیابتی کاهش دهد.

11. یک مطالعه منتشر شده در بررسی فارماکوگنوزی در سال 2015 نشان داد که عناب حاوی ترکیبات زیست فعال می باشد که دارای خواص ضد تکثیر سلول های سرطانی هستند.

12. یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله بین المللی ماکرو مولکول های بیولوژیکی در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که پلی ساکاریدهای موجود در عناب اثر تعدیل سیستم ایمنی و آنتی اکسیدانی دارند.

13. یک مطالعه مقدماتی بر روی موش ها، که در سال 2016 منتشر شد، نشان داد که مصرف مکمل های غذایی عناب ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش دهد و آسیب اکسیداتیو به عضله قلب را که ناشی از ورزش شدید استقامت است را کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید: خواص ویژه و مفید میوه عناب

 

فواید برگ عناب

14. جویدن برگ های تازه درخت عناب و حس چشایی فرد را برای مدت بسیار کوتاهی کمرنگ می کند از این شیوه جهت مصرف برخی از دارو هایی که طعم بسیار بدی دارند، استفاده می شود.

15. از برگ های عناب به صورت موضعی برای درمان سریع و ترمیم استخوان استفاده می شود.

16. از برگ های درخت عناب جهت درمان گزیدگی عقرب و حشرات استفاده می شود.

17. استفاده از دمنوش برگ عناب به درمان تب تیفوئید بسیار کمک می کند. 18. دم کرده برگ های عناب برای از بین بردن انگل بسیار موثر است.

19. دمنوش بزرگ عناب برای از بین بردن چربی های اضافه بدن بسیار مفید است.

20. برگ های عناب حشرات را دور کرده و از بین می برد.

21. از مهم ترین خواص برگ عناب تاثیر فوق العاده بر روی کاهش وزن و لاغری می باشد.  

21 خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی

21 خواص عناب و برگ عناب برای سلامتی

 

اقدامات احتیاطی برای استفاده از عناب

در برخی موارد هنگام مصرف عناب باید احتیاط کرد و از جمله این موارد نمونه های زیر می باشد:

زنان باردار و شیرده

هیچ اطلاعات قابل اعتماد و کافی در مورد ایمنی خوردن عناب در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، بنابراین توصیه می شود در این دو مرحله از استفاده از آن خودداری کنید.

دیابت

همانطور که قبلا گفته شد، عناب قند خون را کاهش می دهد، بنابراین به افراد دیابتی توصیه می شود هنگام استفاده از عناب در مقادیر زیاد سطح قند خون را کنترل کنند.

حساسیت به لاتکس

افرادی که به لاتکس حساسیت دارند نیز ممکن است به عناب آلرژی داشته باشند، بنابراین به این افراد توصیه می شود در این مورد از خوردن عناب خودداری کنند.

عمل های جراحی

همانطور که قبلا ذکر شد، عناب ممکن است قند خون را کاهش دهد و ممکن است در کنترل سطح آن در حین و بعد از عمل اختلال ایجاد کند، علاوه بر این با توجه به اینکه داروهای مورد استفاده در بیهوشی بر سیستم عصبی مرکزی نیز تاثیر می گذارد مصرف عناب می تواند باعث کند شدن کار سیستم عصبی مرکزی شود. بنابراین توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده، خوردن عناب را متوقف کنید.

طرز مصرف عناب و برگ عناب

عناب را می توانید تازه، خشک یا به شکل آب نبات بخورید. می توانید از آن دمنوش تهیه کرده و مصرف نمایید. برگ های عناب بصورت تازه و یا خشک مصرف می شوند.  

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عناب را با خواص تنظیم فشارخون، آرامبخش، ضد یبوست مزمن، درمان بی خوابی، ضد سرطان، حاوی ویتامین ث، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0