خواص فلفل آبی چیست

2426 بازدید
04 شهریور 97
سمانه

با کاربرد و خواص فلفل آبی آشنا شوید

فلفل آبی در کتب طب سنتی با نام فلفل الما ذکر شده است. صاحب اختیارات بدیعی فلفل الما و زنجبیل الکلاب را نام های مختلف یک گیاه می داند. ولی در سایر کتب و منابع از جمله در مخزن الادویه آن ها را متفاوت می دانند و تحت دو عنوان مربوط به دو گیاه مختلف آورده اند.

مشخصات فلفل آبی

فلفل آبی گیاهی است یک ساله، علفی بلندای آن 50 – 100 سانتیمتر و همان طور که از نام آن بر می آید در نقاط مرطوب و کنار آب های راکد و غیر جاری می روید. ساقه آن پر گره و در محل اتصال دمبرگ و ساقه گره هایی با زوایدی دیده می شود. برگ های آن سبز باریک کمی دراز شبیه برگ بید بیضی که از دو طرف باریک است، گل های آن به رنگ سفید کثیف یا قرمز است. میوه آن ریز کوچک به شکل خوشه به رنگ سبز مات که سطح خارجی آن را نقاط ریز می پوشاند، برگ های آن و همچنین دانه های آن دارای طعمی تند شبیه فلفل است ولی اسانس آن شبیه عطر فلفل نیست.

این گیاه در مناطق مختلف اروپا و آسیا و شمال آفریقا و آمریکای شمالی به طور خودرو می روید. در ایران در مناطق جنوب غرب ایران در شوش به طور وحشی و فراوان دیده می شود.

خواص فلفل آبی چیست

خواص فلفل آبی چیست

ترکیبات شیمیایی فلفل آبی

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ های آن اسانس روغنی فرار وکسی متیل آنتراکینون و همچنین چند اسید از جمله پولی گونیک اسید که خاصیت تحریک کردن دارد مشخص شده است و ضمن یک گلیکوزید که خاصیت انعقاد خون را افزایش می دهد در گیاه وجود دارد، به همین علت از این گیاه برای بند آوردن خون استفاده می شود. به علاوه در گیاه یک روغن اتری دارای پولیگونوم وجود دارد که فشار خون را کاهش می دهد.

بررسی های جدید دیگری نشان می دهد که در گیاه مواد فلاونول، فلاون گلوکوزید وجود دارد و به علاوه گلی کوزید دی و کوثرسیترین و گلی کوزید ای از آن جدا شده است. مقدار گلوکوزید فلاونول در گیاه مرتبا تا آغاز رسیدن میوه رو به افزایش می گذارد و پس از آن کاهش می یابد. حداکثر مقدار این گلوکوزید در برگ گیاه در حدود 9 درصد می باشد. ضمن یک ماده سسکی ترپن دی آلدئید جدید و همچنین پولی گودیال در گیاه مشخص شده است.

 

همچنین بخوانید: فلفل سیاه و فواید درمانی آن برای سلامتی بدن

 

خواص و کاربرد فلفل آبی

گیاه فلفل آبی از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و برگ آن دارای طعم دبش و تند و میوه آن نیز تند است. در برخی مناطق از آن به جای فلفل استفاده می شود و یا آن را خشک کرده ساییده با روغن زیتون مخلوط می نمایند و به جای سس تند با غذا مصرف می کنند. این سس ضمن تندی برای هضم غذا نیز کمک می کند. برگ و میوه آن گرم کننده معده و کبد و محرک و مدر و قاعده آور است و در مواردی که قطع قاعدگی علت خاصی نظیر آبستنی یا یائسگی نداشته باشد برای رفع آن از برگ های این گیاه می خورند، ضمنا برای سایر عوارض رحمی نیز مفید است.

از عصاره این گیاه با توجه به ماده عامل خاصی که دارد برای بند آوردن خون و قطع اخلاط خونی و خونریزی های معده و خونریزی از بواسیر و خونریزی های رحمی استفاده می شود و در این موارد مصرف 30 – 40 عصاره آن در روز بسیار مفید است. ریشه گیاه تلخ و ضمنا مقوی است و ضماد برگ آن برای تحلیل ورم های بلغمی و سفت و تحلیل خون مردگی و ورم زیر چشم مفید است. ضماد آن را در موارد زخم های باز نباید استعمال نمود زیرا پوست را تحریک می کند.

مقدار خوراک از گرد برگ و میوه آن 1 – 4 گرم است و تا 8 گرم نیز تجویز کرده اند. برای دم کرده آن تا 15 گرم در یک لیتر آب جوش مصرف می شود. این گیاه برای ماهی مسموم کننده است. در هندوستان از این گیاه و از برگهایش به عنوان محرک، مدر و بادشکن استفاده می شود. در هند و چین برگ های گیاه به عنوان ملین و ضد انگل معده و کرم کش تجویز می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

فلفل بهاره را با خواص مقوی معده، بادشکن، درمان یبوست مقوی حافظه و اعصاب، مسکن دردهای عصبی و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0