topNotif

خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن

3796 بازدید
06 آبان 99
مروارید
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن

وانیل میوه ای از گیاهان خانواده ثعلب است و میوه گیاه وانیل می باشد که به شکل شاخ بلندی است، این گیاه به شکل یک چوبه یا غلاف سیاه و باریک می باشد، که در صورت خشک شدن سیاه و معطر می شود. دانه های وانیل را پس از فرآوری تخمیر می کنند تا عطر آن بیرون آید. اندونزی کشوری است که بیشترین تولید وانیل را در سراسر جهان دارد، عطر وانیل به دلیل وجود ترکیب وانیلین موجود در آن می باشد. از میوه وانیل علاوه بر طعم دهنده برای تهیه دارو نیز استفاده می شود. در این مقاله درباره خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن

خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن

 

خواص فوق العاده وانیل

در غذاها و نوشیدنی ها، وانیل هم به عنوان یک طعم دهنده شناخته شده است، و هم اینکه به غذاها اضافه می شود تا مقدار قند مورد نیاز برای شیرین سازی را کاهش دهد، همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، وانیل را به غذا اضافه می کنند. نمونه های استفاده از وانیل موارد زیر می باشد:

عصاره وانیل گران است به همین دلیل بعضی اوقات عصاره وانیل با عصاره های کم هزینه رقیق می شود.

ارزش غذایی 

وانیل از بسیاری جهات برای پوست، مو و سلامتی مفید است. عصاره وانیل مجموعه ای از روغن های اساسی، ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین قندهای ساده و پیچیده را دارا می باشد. ارزش غذایی هر 100 گرم عصاره وانیل، طبق USDA، به شرح زیر است:

– کالری: 288

– چربی: 0.06

– کربوهیدرات: 12.65

– پروتئین: 0.06

– کلسترول: 0

فواید وانیل برای سلامتی

وانیل فراتر از یک عطر و طعم شیرین و معطر است. عصاره وانیل دارای خواص دارویی متعددی است و از طرق مختلف می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

مطالعه منتشر شده در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی نشان داد که عصاره وانیل حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان  ها است و این مواد سلول های ما را از خطرات اکسیداسیون، که باعث بسیاری از بیماری ها می شود محافظت می کند. مزایای وانیل را می توانیم به شرح زیر ببینیم:

خواص وانیـل برای پوست

وانیل منبع خوبی از ویتامین های گروه B مانند نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک است، که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند. خواص آنتی اکسیدانی وانیل از پوست شما در برابر آسیب آلاینده های محیطی و سموم محافظت می کند. می توانید از آن ها اسکراب صورت تهیه کنید.

 

همچنین بخوانید: خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن

 

درمان آکنه

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، از وانیل برای پاکسازی پوست و کاهش شیوع آکنه و جوش  استفاده می شود .

ضد پیری

اشاره کردیم که وانیل سرشار از آنتی اکسیدان است که از رادیکال های آزاد که باعث ایجاد چین و چروک و لکه های پوستی می شوند، جلوگیری و با آن ها مقابله می کند؛ بنابراین وانیل در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. و برای رفع چین و چروک بسیار مفید است.

ترمیم زخم

در قرون وسطی، از عصاره وانیل برای درمان زخم استفاده می شده است، زیرا خاصیت ضد التهابی دارد و مناطق ملتهب پوست را تسکین می دهد.

درمان سوختگی

از وانیل به عنوان یک درمان سنتی برای درمان سوختگی و زخم استفاده می شود. عصاره وانیل غلیظ یا روغن های اساسی نباید مستقیما روی سوختگی های جدید استفاده شود. درمان های موضعی حاوی عصاره وانیل برای سوختگی ها می تواند مفید باشد. (توصیه می شود قبل از استفاده از هرگونه روش درمانی خانگی برای سوختگی، با پزشک مشورت کنید.)

 

خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن

خواص فوق العاده وانیل و نحوه نگهداری آن

 

خواص وانیـل برای مو

موهای ابریشمی

وانیل وقتی با سایر مواد مخلوط شود، موهای شما را ابریشمی، براق و درخشان می کند. می توانید یک بسته روغن حمام برای موهای خود تهیه کنید.

مواد لازم:

  • پنج قطره روغن اساسی وانیل
  • دو قاشق غذاخوری روغن بادام، جوجوبا یا کرچک

طرز تهیه: روغن را روی حرارت گرم کرده و پس از خنک شدن این ترکیب را خوب مخلوط کنید. می توانید این ترکیب را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی موهای خود بمالید و با یک شامپوی ملایم بشویید. با این کار موهای شما نرم و قابل کنترل می شوند بدون اینکه چسبناک شوند. این مخلوط را می توان در دمای اتاق یا در یخچال برای استفاده های بعدی نگهداری کرد.

رشد مو

اول از همه، موها را با یک شانه دندانه پهن شانه بزنید و آن ها را با آب گرم خوب بشویید. بعد از آن، یک فنجان روغن زیتون بسیار بکر، روغن جوجوبا، روغن بادام یا نارگیل را روی حرارت زیاد به مدت 30 ثانیه گرم کنید. 10 قطره روغن اسطوخودوس و وانیل را به این قطره اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را از ریشه تا انتها بر روی موهای خود بمالید، و پوست سر خود را با حرکات دورانی به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید. اطمینان حاصل کنید که در تمام طول موهای شما اعمال می شود و بیشتر در انتهای پوست سر قرار گیرد. موهای خود را ببندید، و یک حوله گرم را به دور سر خود بپیچید. بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس دوباره حوله را گرم کنید و برای 15 دقیقه دیگر بپیچید. و در آخر با یک شامپوی ملایم بشویید.

درمان اضطراب و افسردگی

تحقیقات در زمینه اعصاب اثبات می کند که عصاره وانیل می تواند به افرادی که از اختلال اضطراب و افسردگی رنج می برند کمک کند. نوشیدن شیر وانیل و بوییدن آن می تواند تا حد زیادی علائم افسردگی را تسکین دهد.

کاهش حالت تهوع

هنگام ایجاد حالت تهوع، با افزودن چند قطره عصاره وانیل به یک فنجان آب و نوشیدن آرام آن، حالت تهوع کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

درمان سرفه

از وانیل در شربت های سرفه برای پوشاندن طعم تلخ دارو استفاده می شود و خواص مخدر وانیل به تسکین درد گلو و التهاب لوزه کمک می کند.

بهداشت دندان

یک ترکیب وانیلین در وانیل وجود دارد، این ترکیب تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی مرکزی دارد و یک مسکن موضعی است.

خواص آنتی اکسیدانی

عطر و طعم متمایز و فواید عصاره وانیل برای سلامتی می تواند به دلیل وجود حدود 200 ترکیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی باشد. و می تواند رادیکال های آزاد که مواد زائد فرآیندهای مضر متابولیکی هستند را از بین ببرد. این رادیکال های آزاد می تواند باعث بیماری های مختلفی از جمله سرطان شود. وانیل تمام خواص ضد سرطانی را دارد.

خواص وانیل برای کودکان

عصاره وانیل اضافه شده به یک فنجان آب گرم با یک قاشق چای خوری شکر می تواند به کاهش دما و مبارزه با عفونت در کودکان کمک کند.

دیگر خواص وانیـل

از زمان های بسیار قدیم وانیل به عنوان ضد تبخال مورد استفاده قرار می گرفته است. برخی مطالعات نشان داده اند که رایحه درمانی تولید شده توسط وانیل می تواند با افزایش سطح تستوسترون در مردان میل جنسی را افزایش دهد و استفاده از وانیل برای درمان ناتوانی جنسی آن ها بسیار موثر است.

روش نگه داری وانیـل

وانیل باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. نگهداری وانیل در جاهای مرطوب موجب فاسد شدن آن می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر وانیل را با خواص مراقبت و ترمیم پوست، تقویت کننده میل جنسی، کاهش اضطراب، تقویت قلب، جلوگیری از آکنه، ضد افسردگی، بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از سرطان، کمک به کاهش وزن، درمان بیماری های تنفسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0