با خواص لوبیا و نخود بیشتر آشنا شوید

3126 بازدید
26 مرداد 97
سمانه
,

با خواص لوبیا و نخود آشنا شوید

لوبیا و نخود هر دو گیاهانی از تیره بقولات (یا بنشن ها، یا نخودیان، یا باقالاییان) با نام علمی Fabaceae می باشند. این حبوبات یکی از بالاترین ارزش های غذایی را در بین بنشن ها دارا هستند، به طوری که برخی از متخصصان تغذیه مواد مغذی آن را بالاتر از گوشت می دانند. این حبوبات گونه های متنوع بسیاری دارند، اما تقریبا ارزش غذایی و خاصیت یکسانی با یکدیگر دارند. حال تا انتها این مقاله ما را همراهی کرده تا با خواص لوبیا و نخود بیشتر آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه لوبیا

لوبیا (لوبیا قرمز، لوبیا کلیوی) با نام علمی Phaseolus vulgaris گیاهی است از خانواده نخود (Fabaceae)، علفی که ارتفاع آن به ۴ متر می رسد. این گیاه دارای ساقه ای کوتاه و یا بالارونده است. برگ های آن مرکب از ۳ برگچه پهن بزرگ و خشن بوده و گل های آن سفید مایل به زرد یا مایل به بنفش می باشد. میوه آن باریک، دراز، نوک تیز و محتوی دانه های کشیده و بیضوی است. هنگامی که لوبیا هنوز سبز است، از پوست و دانه های آن استفاده می شود که به لوبیای سبز معروف است ولی هنگامی که پوست غلاف سفت می شود، دانه های داخل آن به صورت لوبیای خشک که به رنگ قرمز یا سفید است مورد استفاده غذایی قرار می گیرد. لوبیا دارای نژادهای مختلف است که در آن ها رنگ و اندازه میوه و دانه ها با یکدیگر متفاوت است. لوبیا در اکثر جهان کشت و بهره برداری می شود.

 

با خواص لوبیا و نخود آشنا شوید

با خواص لوبیا و نخود آشنا شوید

 

اندام قابل مصرف این گیاه، شامل پوست میوه (غلاف) می باشد. غلاف میوه لوبیا از بخش پریکاپ میوه است و پس از خشک شدن به صورت قطعات نازک چند گوش در می آید. پوست برونی به رنگ زرد خاکستری و پوست درونی براق، سفید و پیله ای است. کناره پوست ها بیشتر حالت خمیده دارد و در قسمت داخلی پوست، جای گودی دانه ها مشخص و به بیرون متورم است. همراه قطعات پوست، تکه هایی از دم یا نوک میوه به صورت میله ای مشاهده می شود. این دانه حاوی ترکیبات قندها، اسیدهای آمینه، همی سلولز، مواد معدنی و املاح کروم می باشد و پوست آن بدون بو و بدون مزه است و در اثر جویدن مزه ای موسیلاژی پیدا می کند.

خواص لوبیا

لوبیای قرمز از نظر طب سنتی ایران گرم و تر و لوبیای سفید معتدل است. لوبیا قاعده اور و ادرار آور (مدر) است و حجم ادرار را زیاد می کند. همچنین، خاصیت ضد سرطانی دارد. علاوه بر این، برای برطرف کردن درد نقرس، دفع سنگ کلیه، کاهش کلسترول خون و فشار خون، درمان بیماری های دستگاه ادراری، تسکین درد سیاتیک و رماتیسم، درمان یبوست و پاکسازی روده، نرم کردن سینه و ریه مفید می باشد. لوبیا به عنوان ضد دیابت مصرف سنتی دارد و لوبیا سبز نیز با کاهش قند خون برای درمان بیماری دیابت مفید است. علاوه بر این، لوبیای سبز نیروی جنسی را تحریک کرده و به عنوان تقویت کننده قلب کاربرد دارد. در گذشته استفاده از سوپ لوبیا برای تمیز کردن رحم بعد از زایمان توصیه می شده است. همچنین، برای استعمال خارجی، آرد لوبیا را خمیر کرده و روی زخم هایی پوستی و اگزما بگذارید تا آن ها التیام یابند.

لوبیا به دلیل این که گاز زیادی در معده و روده تولید می کند باید به مقدار کم استفاده شود و همچنین با طریقه پخت مناسب، نفخ آن را گرفته و قابل هضم کرد. بدین منظور باید لوبیا را بعد از شستن در آب گرم بریزید و به مدت چند ساعت بگذارید خیس بخورد، سپس آب آن را دور بریزید و آب تازه روی آن بریزید و بپزید.

 

همچنین بخوانید: 5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها

 

مشخصات ظاهری گیاه نخود

نخود غذای اصلی یونانی ها و رومی های باستان بوده است. در فارسی به نخود بو داده نخود چی می گویند. همچنین، دانه های نارس آن را به عنوان نخود سبز و لثه سبز می شناسند. این گیاه مانند باقلا و لوبیا از حبوبات غذایی می باشد و دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد. بهترین نوع آن سفید درشت و سبز است. نخود با نام علمی Cicer arietinum گیاهی است از خانواده نخود یا باقالاییان (Fabaceae)، یک ساله، بوته ای و کوتاه که ارتفاع آن به حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه دارای برگ های ریز، شاخه های نازک و گل های سفید رنگ است. این گیاه بومی جنوی غربی آسیا بوده و هم اکنون در دیگر نقاط جهان به ویژه در آسیای شرقی (هند) کشت می شود. دانه های نخود حاوی ترکیبات شمیایی نظیر ساکاروز، لسیتین، دکستروز، گالاکتان و املاح کمیاب (مانند لیتیوم، مس و بور) می باشد. علاوه بر این، دارای ارسنیک (مقدار بسیار ناچیز)، اسید استیک، اسید اگزالیک و اسید مالیک است.

خواص نخود

نخود سرشار از فیبر، اسید سولفوریک و منگنز، پروتئین و ماده معدنی مانند آهن، منیزیم، روی و مس است. فیبر موجود آن در کاهش میزان کلسترول موثر است. مصرف روزانه نخود در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی نقش دارد و همچنین، پاک کننده کبد و کلیه است. دانه های نخود خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و جهت جوش های پوستی مفید است. ضماد آن نیز جهت پاک شدن خال های سفید، سیاه و کک و مک و امثال آن مفید است. مقادیر زیادی ویتامین ث و آهن در نخود فرنگی، موجب می شود که این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. علاوه بر خواص درمانی، نخود جهت پاک کردن لباسی که خون آلود شده است، استفاده می شود.

خواصی از نخود سیاه !

جوشانده نخود خرد کننده سنگ های کلیه و مثانه است. ولی نخود سیاه در جمیع احوال قوی تر از نخود سفید می باشد. علاوه بر این، نخود سیاه بادشکن بوده و برای مبتلایان به جذام بسیار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نخود درجه یک را با خواص درمان چین و چروک پوست، تقویت مو و درمان شوره سر، کاهش بیماری های قلبی، تنظیم قند خون، پیشگیری از سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0