خواص مالت را بشناسیم

2732 بازدید
07 بهمن 96
شقایق

خواص مالت را بشناسیم

به فرانسوی و انگلیسی به این گیاه مالت گویند که در زبان فارسی نیز همان لغت خارجی آن گفته می شود. به طور مطلق و اختصاصا مالت به مالت جو گفته می شود ولی از نظر فنی در تجارت، جوانه غلات از جمله جوانه جو، جوانه یولاف، جوانه گندم و جوانه ذرت را مالت نامند. برای این کار اگر جو، یولاف، گندم و ذرت را خیس کرده و بگذارند جوانه بزند مالت نامیده می شود.

در صنعت، هدف عمده از تهیه مالت تولید ماده ای به نام مالت می باشد و آن شیره جوانه های غلات فوق الذکر است که از آن برای تهیه مشروبات الکلی خصوصا آب جو (مالت جو) استفاده می شود. نوعی از مالت جو خشک را که ریشک های آن گرفته شده باشد در تجارت به فرانسوی مالت مارچند گویند. در چین مرسوم است که از برنج، ارزن، جو، لوبیا، عدس و گندم مالت درست می کنند و برای این کار خیلی ساده حتی در خانه دانه های فوق را خیسانده و مرطوب می کنند و می گذارند که جوانه بزند نظیر آنچه که در ایران در جریان عید نوروز مرسوم است و عدس و گندم و جو را سبز می کنند و پس از مدتی که جوانه ها به قدر کافی سبز شد آن ها را در آفتاب خشک می کنند. قسمت جوانه های سبز شده را از بقیه دانه جدا کرده و دانه های باقی مانده را برای تهیه نان یا کیک تبدیل به آرد می نمایند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص جو

 

خواص و کاربرد مالت

مالت ارزن را به چینی سویرا گویند و آن را به عنوان خنک کننده، بادشکن و مقوی معده مصرف می کنند گرد آن را با چربی مخلوط کرده برای نرمی و شفافیت پوست روی صورت می مالند. مالت برنج را  تائونیح گویند و برای تقویت معده مفید است و ضد نفخ و بادشکن و سازنده است. مالت جو را کیانگ مای نیاح نامند و در مورد خواص آن معتقدند که گرم کننده، مقوی معده و پپتیک است و برای سقط جنین به کار می رود. این مالت در موارد وبا و همچنین در اختلالات هضم روده ای که در اثر پر خوری ایجاد شده باشد تجویز می شود.

از مالت جو برای ناراحتی های پس از زایمان و ضمنا برای قطع ترشح شیر در مورد مادرانی که طفل آن ها پس از تولد از دست رفته باشد و یا به دلایل دیگری لازم باشد شیر آن ها قطع شود استفاده می کنند. جوانه دانه های دیگر نیز دارای خواصی شبیه جوانه های فوق است که از تکرار آن خودداری می شود. کار تهیه مالت را در صنعت اصطلاحا مالتاژ نامند.

تهیه مالت جو در پنج مرحله انجام می شود : مرحله اول، پاک کردن و غربال کردن جو است، مرحله دوم مرطوب کردن آن با آب و آماده ساختن آن برای جوانه زدن، مرحله سوم گستردن و پهن کردن آن در ماشین جوانه زنی، مرحله چهارم خشک کردن که آن را که تورایاژ نامند، مرحله پنجم جدا کردن باقیمانده دانه غلات که از جوانه های سبز شده تهیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جودوسر را با خواص كاهش كلسترول خون، مقوی اعصاب، ضد عفوني كننده بدن، تقويت كننده بدن، ادرار آور و ملين، مقوی قلب و خون، تسكين دهنده درد، درمان اگزما، کاهش وزن، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0