topNotif

خواص مریم نخودی در طب سنتی چیست ؟

8519 بازدید
21 دی 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آخرین به روزرسانی 01 مهر 1398

خواص مریم نخودی در طب سنتی را بیشتر بشناسیم !

در این مقاله با خواص و مضرات مریم نخودی (کلپوره) و تاریخچه و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا خواهیم شد، طریقه و مقدار مصرف مورد نظر آن و بیشترین موارد استفاده از این گیاه برای بیماری های مختلفی را برای شما عزیزان شرح می دهم.

گیاه‌شناسی مریم نخودی :

مریم نخودی گیاهی است علفی و چندساله که تا ارتفاع 40 سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه شاخه‌های فراوانی دارد و به علت پرزهای پنبه ‌ای دارای ظاهری تقریبا سفید رنگ است. برگ‌ها دراز و باریک هستند که روی دو سطح آنها از پرزهای سفید رنگ پوشیده شده است. گل‌ها کوچک و به رنگ‌های سفید تا صورتی می‌باشند. قسمت مورد استفاده گیاه شاخه های گلدار آن است.

مریم نخودی (کلپوره) بومی نواحی مدیترانه و خاورمیانه است و در بسیاری از نقاط ایران از جمله نواحی شمالی، غرب، مرکز و جنوب رویش دارد.

خواص مریم نخودی در طب سنتی

خواص مریم نخودی در طب سنتی

تاریخچه مریم نخودی :

از قدیم برگ گیاه جهت پختن غذا و به خصوص به منظور درمانی استفاده می‌شده است. استفاده عمده این گیاه به خصوص در مشکلات معده بوده است، کلپوره در ادوار مختلف برای درمان دردهای احشایی (روده، معده و اعضای داخلی بدن) به کار می‌رفته است، در طب سنتی ایران برای کاهش فشارخون، به عنوان ضد باکتری، ضدنفخ، ضدالتهاب، ضداسهال، ضدتشنج، کاهش قند خون و ضد درد آن را استفاده می‌کردند.

ترکیبات مهم مریم نخودی :

مهمترین ترکیبات مریم نخودی اسانس برگ‌های آن است که دارای ترکیبات فنلی، استری، هیدروکربوری، الکلی، اکسیدی و سزگویی ترپنی است.

داروشناختی و اثرات مهم مریم نخودی :

در بین اثراتی که در تاریخچه و کاربرد گیاه در طب سنتی ایران شرح داده شده، اثر کاهش قند خون آن مورد تردید می‌باشد، زیرا در سال 2003 تحقیقی در این مورد صورت گرفته و نتایج مثبتی به دست نیامده، اما در سال 2006 اثرات ضد درد و ضد اسپاسم این گیاه به صورت علمی به اثبات رسیده است. این گیاه هنوز در طب عامیانه به عنوان ضد نفخ و ضد درد مورد استفاده می‌باشد.

مهمترین اثرات گزارش‌شده : ضدباکتری، ضدالتهاب، ضدتب، ضدعفونی‌کننده، ادرارآور، قارچ‌کش، کاهش‌دهنده پرفشاری خون، ضداسپاسم و معرق می باشد.

طریقه و میزان مصرف : روزانه 1/5 گرم از گیاه به صورت دم‌کرده میل شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص گیاه گلرنگ و موارد منع مصرف آن

 

نکات قابل توجه :

در کتاب قانون ابن‌سینا و کتاب مخزن‌الادویه، مریم نخودی به نام جعده معرفی شده که از نظر ظاهری همین گیاه است. ولی خواص ذکرشده در مواردی با خواص تایید شده امروزی تفاوت دارد. مثلا یکی از استفاده‌های اصلی این گیاه به عنوان تسکین و درمان مشکلات معده می‌باشد. در صورتی که در منابع ذکرشده آن را مضر معده می‌دانند و یا یکی از خواص آن ضد اسهال است. در صورتی که در منابع ذکرشده آن را مسهل معرفی کرده‌اند. به همین دلیل مشخص نمودن این که گیاه جعده واقعا کلپوره یا مریم نخودی است احتیاج به تحقیقات بیشتری دارد.

در منابع جدید، نام عمومی کلپوره فلتی گرمندر ذکر شده است، چون در منابع خارجی رنگ گل گیاه را سفید تا صورتی، ولی در منابع فارسی رنگ گیاه سفید تا زرد ذکر شده است. در منابع جدید احتمال وجود مواد سمی در گیاه برای کلیه و کبد یادآوری شده است، بنابراین توصیه می شود در مصرف آن احتیاط لازم را به عمل آید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کلپوره را با خواص درمان لک و برص، درمان سوهاضمه، معالجه یرقان، درمان سرفه مزمن، رفع کم اشتهایی، معالجه دفع سخت ادرار، درمان سردرد، پیشگیری و درمان دیابت، درمان ناراحتی معده، تسریع در ترمیم استخوان های شکسته، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0