topNotif

خواص میوه آش انگور را بدانید

2920 بازدید
11 اردیبهشت 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

میوه آش انگور :

گیاه آش انگور (Rhamnus Cathartica) که با نام های خرزل، نرپرن، اشنگور، خوشه انگور، سیاه آلو، خر زال، وُشر، کولی کک، شر آلجاره، سیاه تیس، عوسج، شوکه  الصباغین، خوشه سیاه، سیاه درخت و سیاه تنگرس طبی نیز شناخته می شود، گیاهی از خانواده عنابیان (Rhamnaceae) است. این گیاه دارای میوه ای کروی به اندازه یک نخود، به رنگ سیاه و براق است و خواص دارویی فراوانی نیز دارد. در ادامه این مقاله با خواص میوه آش انگور آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه آش انگور

این گیاه درختچه ای به ارتفاع 2 تا 3 است که ارتفاع تا هشت متر می رسد و در برخی نقاط خیلی کوچک تر، با شاخه های فروان، متقابل و انتهای شاخه های آن خاردار است. برگ های آن متقابل، بیضی، کرک دار و دندانه دار است به طوری که در هر طرف چهل تا هفتاد دندانه کوچک دیده می شود. طول این برگ ها 3 تا 6 سانتی متر (گاهی تا 13 سانتی متر) و عرض آن 3 تا 5 سانتی متر است. همچنین، 3 تا 4 زوج رگبرگ کمانی در اطراف رگبرگ میانی آن دیده می شود.

گیاه اشنگور، گل هایی کوچک به رنگ زرد مایل به سبز دارد که مجتمع بوده و به تعداد زیاد و به حالت فشرده در کنار برگ ها ظاهر می شوند.

میوه رسیده این گیاه به بزرگی یک نخود، سیاه رنگ، کروی، براق و به قطر 5 تا 8 میلی متر با سطحی چروکیده است. همچنین، دارای پایک کوتاهی به طول دو و نیم میلیمتر است. در داخل میوه آن، درون شیره ای به رنگ قرمز مایل به سبز یا مایل به بنفش دیده می شود و معمولا دو تا چهار تخم در آن جای دارد.

 

خواص میوه آش انگور را بدانید

خواص میوه آش انگور را بدانید

 

محل رویش و پراکنش گیاه آش انگور

اشنگور در نواحی مختلف اروپا، آسیا، آفریقای شمالی و آمریکا پراکنده است و به صورت خودرو در کشورهای روسیه و لهستان بهره برداری می شود. در ایران نیز در ارتفاعات جنگل های شمال ایران تا دو هزار و چهارصد متری دیده شده است.

اندام قابل استفاده گیاه آش انگور

در گیاه اشنگور، میوه آن قابل استفاده است. رنگ میوه ابتدا سبز و قرمز بوده که پس از رسیدن سیاه می شود. میوه ها بویی ندارد و طعم آن در ابتدا شیرین، سپس تلخ و کمی تند است و در اثر جودن آن بزاق دهان زرد رنگ می شود. البته، عصاره میوه ی این گیاه دارای طعمی تلخ و نامطبوع است. البته، پوست، برگ و دانه آن در بعضی موارد به صورت ضماد مصرف درمانی دارد.

ترکیبات شیمیایی گیاه آش انگور

میوه اشنگور حاوی ترکیبات شیمیایی مانند ترکیبات آنتراکینون ها (4 تا 7 درصد)، تانن ها (3 تا 4 درصد) و فلاونوئیدها (1 تا 1/8) می باشد.

خواص درمانی میوه آش انگور

میوه و شیره میوه این گیاه مسهل خیلی قوی است و معمولا آن را با شربت قند مصرف می کنند، هنگامی که داروهای دیگر به عنوان مسهل اثر بخش نباشد، می توان به خوبی از آن نتیجه گرفت. در موارد  رفع زردی، درمان نقرس، آرتروز و اختلال در عادت ماهیانه زنان تجویز می شود، برای کمک به درمان سرطان هوکسی مصرف می شود، دارای خاصیت ضد تومور نیز می باشد. بدین منظورآن را بسیار خشک کنید، بعد خرد کرده و هسته های آن را دور بریزید، بعد آن را به مدت سه یا چهار روز بگذارید تا تخمیر شود. پس از آن با فشار از صافی دارو سازی بگذرانید و شیره سبز مایل به بنفش از آن خارج می شود و مقدار خوراک این شیره پنج گرم بوده و در دارو سازی از آن داروی نوپرن می سازند.

 

  همچنین بخوانید: درباره فواید و مضرات کفیر بیشتر بدانید  

 

توصیه های مهم :

چون مسهل نیرومندی است، اشخاصی که مبتلا به گاستریت مزمن (ورم معده) و انواع اولسر کولیت و بواسیر هستند از خوردن آن اجتناب کنند. زنان باردار، مادران شیرده و اشخاصی که از مسهل های دیگر استفاده می کنند نباید آن را مصرف نمایند. اگر به مدت طولانی و بیش از دو هفته استفاده شود، سستی امعا و احشا ایجاد می کند و روده ها عادت می کنند که بدون تحریک شیمیایی نتوانند مدفوع را خارج کنند. ممکن است مصرف زیاد باعث استفراغ و خونریزی روده بشود.

ضمنا دقت کنید پوست آن کاملا خشک شده باشد، در غیر این صورت اگر استفاده کنید ایجاد تهوع و آشفتگی و احتمالا دل درد شدید و اسهال می کند. این درمان حتما باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. اگر در جریان مصرف، اسپاسم روده ای یا اسهال شدید عارض شد، مقدار مصرف را کاهش دهید یا به طور کلی قطع نمایید.

مالیدن ضماد برگ تازه خردل بر پیشانی از چشم درد جلوگیری می کند و جهت باد سرخ مفید است. تخم آش انگور را اگر به صورت جوشانده ی چهار در هزار آن را قبل از غذا یک فنجان بخورید، مسهل ملایمی است. در پوست درخت آش انگور هم خواصی وجود دارد، یک قاشق مرباخوری از پوست ساقه های قدیمی آن را نیم کوب کنید و در ششصد و پنجاه گرم آب، به مدت ده دقیقه بجوشانید و هر بار موقع خواب یک قاشق سوپ خوری از آب صاف کرده ی آن بنوشید، این جوشانده اثر مسهلی ملایمی خواهد داشت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سیاه توسه را با خواص درمان یبوست، ملین، محرک، صفرا آور، درمان بیماری های دهان و پوست سر، دافع کرم و مسهل، ضد سرطان، ضد ویروس و قی آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0