خواص میوه ها و سبزیجات را بر اساس رنگشان بشناسید

1863 بازدید
10 آذر 97
بهاره
,

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگشان

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ

هر رنگ در میوه ها و سبزیجات چیزی می گوید، که به سلامت مربوط می شود. میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف، دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. این ویژگی ها آن ها را از یکدیگر جدا می سازد. همواره بدن نیاز به میوه ها و سبزیجات زیادی دارد. اکثر میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان های فراوان هستند. در میوه های رنگ قرمز و نارنجی ، عناصر شیمیایی در مقادیر زیاد، وجود دارد که هموگلوبین را در بدن افزایش می دهد. در ادامه خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگشان و همچنین چگونگی تاثیر رنگ آن ها بر سلامت بدن را شرح خواهم داد.  

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگشان

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگشان

 

مواد مغذی در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ

به طور طبیعی میوه ها و سبزیجاتی که رنگارنگ هستند، خوشمزه تر و سالم ترند. میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از مواد مغذی، از جمله بتا کاروتن، ویتامین های ب به میزان فراوان می باشند. کارشناسان تغذیه نیز معتقدند که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان در میوه ها و سبزیجات حاوی رنگ های طبیعی، بدن را از انواع بیماری ها محافظت می کنند. علاوه بر این، رنگ های مختلف این موادغذایی به قسمت های مختلف بدن شما برای مبارزه با انواع بیماری، کمک می کنند.

سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات سبز مانند بروکلی، گل کلم، اسفناج حاوی ویتامین ب و مواد معدنی هستند. مصرف آن ها باعث کاهش استرس ذهنی می شود و سیستم ایمنی را نیز تقویت می کند. علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات سبز، دارای یک عنصر شیمیایی به نام لوتئین (Lutein) می باشند که از کبد محافظت می کنند. بنابراین سبزیجات سبز رنگ را بخشی از رژیم منظم خود قرار دهید.

میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ

گوجه فرنگی، هندوانه، کلم قرمز شامل این دسته می باشند. آن ها همچنین حاوی مواد شیمیایی به نام فیتوکمیکال (Phytochemical) و لیکوپن (Lycopene) هستند که از هر نوع آسیب داخلی یا آسیب پوستی که توسط اشعه خورشید ایجاد می شود محافظت می کنند. علاوه بر این، از قلب نیز محافظت می کند. آنتوسیانین (Anthocyanin) در توت فرنگی، تمشک، گیلاس و چغندرقند یافت می شود. این گروه حاوی عناصر شیمیایی هستند که فشار خون بالا را تنظیم می کنند و از مشکلات مربوط به دیابت جلوگیری می کنند.  

 

همچنین بخوانید: خواص پنج میوه و سبزی قرمز رنگ

 

میوه ها و سبزیجات زرد رنگ

ویتامین ث در سبزیجات و میوه های زرد رنگ فراوان است که برای کاهش التهاب در بدن، جلوگیری از آلرژی و مقابله با رادیکال های آزاد برای پوست سالم، مفید است. در میوه های زرد، کاروتنوئیدها (Carotenoid) و ویتامین ها فراوان وجود دارد که، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. میوه ها و سبزیجات زرد رنگ شامل لیمو، آناناس، فلفل دلمه ای زرد و انگور می باشد.

میوه ها و سبزیجات تیره (سیاه) رنگ

معمولا مردم در مورد موادغذایی سیاه رنگ هیچ نمی دانند. اما مطمئن باشید، موادغذایی سیاه برای کلیه ها مفید هستند. بنابراین کشمش و زیتون سیاه را در رژیم غذایی خودجای دهید. علاوه بر این، آنتوسیانین (Anthocyanin) فراوان موجود در هویج سیاه، کلسترول را در بدن کاهش می دهد.

میوه ها و سبزیجات رنگ بنفش

اضافه کردن میوه ها و سبزیجات بنفش به رژیم غذایی روزانه، برای سلامت مغز مفید است. انگور، پیاز، کلم بنفش، بادمجان، و غیره شامل این گروه از میوه ها و سبزیجات می شوند. به غیر از این، بلوبری منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. میوه ها و سبزیجات بنفش باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان می شوند و مانع وجود باکتری ها و عفونت ها در بدن می شوند.

میوه ها و سبزیجات سفید رنگ

سبزیجات سفید برای ریه ها بسیار مفید هستند. مقدار زیادی ویتامین ث، ب، آهن، گوگرد، کلسیم، منگنز، فسفر در آن ها وجود دارد. موادغذایی سفید حاوی مواد مغذی هستند که سیستم ایمنی بدن ما را بهبود می بخشند. بنابراین موادی چون سیب زمینی، سیر، قارچ سفید و غیره را در برنامه غذایی خود اضافه کنید. این مواد فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالا را کنترل می کنند.

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ

در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ بتا کاروتن بالا وجود دارد. علاوه بر این، حاوی مقدار فراوانی آنتی اکسیدان ها و ویتامین آ هستند. برای حفظ سلامت طحال، موادغذایی نارنجی باید خورده شود زیرا ویتامین ث در پرتقال و در بعضی مقادیر ویتامین آ برای طحال مفید است. علاوه بر این، بتا کاروتن موجود در سبزیجاتی مانند هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین برای پوست و چشم ها بسیار مفید است.

مصرف میوه ها و سبزیجات در هر فصل

خوردن موادغذایی سالم، خطر بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف سبزیجات و میوه های رنگارنگ متناسب با هر فصل تاثیرات بیشتری بر روی سلامت بدن دارد.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیرافزا را با خواص درمان روماتیسم، لاغر کننده، مدر، بازکننده عروق، مسکن اعصاب، آرامبخش، کمک در رفع سنگ های ادراری، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0