topNotif

خواص نمک هیمالیا (نمک صورتی) برای سلامتی بدن

4809 بازدید
17 مرداد 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص نمک هیمالیا (نمک صورتی) و فواید درمانی آن برای سلامتی بدن آشنا شوید

نمک هیمالیا (Himalayan salt) که با نام های نمک صورتی، طلای سفید و نمک پنجاب نیز شناخته می شود، در مقایسه با نمک معمولی، با کیفیت تر، متعادل تر و سالم تر است. این نمک که از معادن شمال غرب پاکستان استخراج می شود، حاوی 87 درصد کلرید سدیم و بیش از 84 گونه از ترکیبات مواد معدنی نظیر فلوراید، ید، فسفر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، مس، روی و سلنیم است. رنگ صورتی آن نیز عمدتا به واسطه وجود ماده اکسید آهن می باشد، به همین علت به نام نمک صورتی شهرت دارد. وجود این مواد معدنی باعث خاصیت دارویی و درمانی این نمک شده است. امروزه از این نمک در پخت و پز و همچنین مصارف پزشکی و درمانی استفاده بسیاری می شود. حال در ادامه مقاله با خواص درمانی نمک هیمالیا (نمک صورتی) آشنا شوید.

 

خواص نمک هیمالیا (نمک صورتی) برای سلامتی بدن

خواص نمک هیمالیا (نمک صورتی) برای سلامتی بدن

 

خواص نمک هیمالیا (نمک صورتی) برای سلامتی بدن

نمک صورتی هیمالیا به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان، علاوه بر حفظ سلامتی بدن، دارای خواص درمانی نیز می باشد. شما می توانید از نمک هیمالیا به روش های مختلفی نظیر مصرف خوراکی در انواع غذاها و نوشیدنی ها و همچنین، به صورت موضعی (جهت ماساژ و استحمام) استفاده کنید.

خواب آور طبیعی

گفته می شود نمک هیمالیا به دلیل دارا بودن مواد معدنی فراوان، باعث ترویج خواب بهتر و راحت تر می شود. این نمک با پاکسازی بدن از سموم، کیفیت خواب را افزایش داده و اختلالات خواب را بر طرف می کند. همچنین، وجود برخی مواد معدنی مانند منیزیم سبب کاهش استرس و اضطراب شده و به سیستم عصبی آرامش و آسایش می بخشد. بنابراین، مصرف نمک هیمالیا (در حد مجاز) به عنوان یک خواب آور طبیعی عمل کرده و سبب افزایش کیفیت خواب می شود.

بهبود مشکلات تنفسی

بر اساس تحقیقات انجام شده، نمک هیمالیا ضد باکتری، ضد التهاب و خلط آور است و مخاط بیش از حد سیستم تنفسی را کاهش می دهد. همچنین، عوامل بیماری زا و آلرژی زا موجود در هوا مانند گرد و خاک را از بین برده و از حساسیت سیستم ایمنی بدن نیز می کاهد. لذا این نمک عوارض و علائم مشکلات تنفسی مانند سینوزیت، برونشیت و آسم را نیز کاهش می دهید. امروزه به دلیل کارآیی این نمک در سرعت درمان از ترکیبات آن در اسپری ها و قرص های مرتبط با بیماری های سینوسی، استفاده می شود.

مفید برای حفظ سلامت پوست

خاصیت ضد التهابی این نمک باعث شده است که به درمان التهاب های پوستی کمک کند. علاوه بر این، به دلیل متعادل کردن سطح مایعات در بدن سبب حفظ رطوبت پوست شده و از خشکی آن جلوگیری می کند. همچنین، این نمک بیماری های پوستی و مشکلات مزمن مانند اگزما و پسوریازیس را نیز درمان می کند. نمک ها به طور کلی خاصیت لایه برداری دارند، لذا نمک هیمالیا نیز برای از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  کمبود ید و عوارض ناشی از آن

 

حفظ تعادل PH سطح خون و مایعات بدن

از آنجا که نمک آلی هیمالیا حاوی سدیم و همچنین سایر الکترولیت ها است، تاثیر مستقیمی بر pH خون دارد. مواد معدنی موجود در نمک صورتی هیمالیا می تواند به تعادل در سطح pH بدن و حذف سموم اسیدی بدن، کمک کند. شاید بنظر برسد که این یک مشکل بزرگ برای بدن نیست، اما هنگامی که pH شما دارای یک نسبت اسیدی به قلیایی باشد، سبب بروز بیماری در کل بدن می شود. علاوه بر این، نمک صورتی گردش خون را تحریک کرده و عمل اکسیژن رسانی به تمام سلول های بدن را تسریع می کند. همچنین، با متعادل کردن نسبت مایعات در بدن، از بروز کم آبی و کاهش مایعات در بدن جلوگیری می کند.

تقویت دستگاه گوارش

نمک هیمالیا به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی، به طور طبیعی دستگاه گوارش را پاکسازی کرده و تمام سموم را از بین می برد. علاوه بر این، نمک های معدنی مانند هیمالیا برای تقویت ایمنی بدن و هضم غذا بسیار مناسب هستند و به عنوان یک ملین سبک نیز استفاده می شوند. جهت پاکسازی سیستم گوارش تنها کافی است مقداری نمک هیمالیا را در آب حل کرده و میل نمایید.

سایر فواید نمک هیمالیا

  • ماساژ بدن با نمک صورتی هیمالیا سبب آرامش عضلات شده و یک درمان موثر برای گرفتگی های عضلانی محسوب می شود. همچنین، استفاده موضعی از آن سر دردهای میگرنی را کاهش می دهد.
  • به درمان پوسیدگی دندان، خونریزی و التهاب لثه کمک می کند و بوی بد دهان را نیز کاهش می دهد.
  • فشار خون را متعادل می کند.
  • جهت حفظ تناسب اندام و کاهش وزن کاربرد دارد.
  • بوی بد بدن را از بین می برد.
  • قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و در برابر باکتری ها و قارچ ها مقاومت می کند.
  • با تحریک گردش خون در مغز سبب افزایش توانایی های ذهنی و بهبود عملکرد مغز می شود.
  • به تصفیه و پاکسازی هوا کمک می کند.
  • عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد.
  • وجود برخی از مواد معدنی نظیر کروم، منگنز و منیزیم در نمک صورتی به حفظ قند خون نیزکمک می کنند.

عوارض مصرف بی رویه نمک هیمالیا

مصرف متعادل نمک صورتی هیمالیا برای بدن بسیار مفید است، اما استفاده بیش از حد آن به دلیل داشتن سدیم، سبب بروز مشکلاتی برای بدن به ویژه برای افرادی که به بیماری های کلیوی، قلبی و ناراحتی های کبدی مبتلا هستند، می شود. گرچه مقدار سدیم نمک هیمالیا پایین تر از نمک های معمولی خوراکی است، اما تعادل در مقدار مصرف آن بسیار ضروری است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. علی فراست پور
    4 دی 1402

    خیلی ممنون از توضیحات خوب و رسا و شفافی که در مورد این نوع نمک معدنی بسیار مفید عنوان کردید ، لطف کنید روش و مدت حمام و ماساژ با این نمک را هم ذکر بفرمایید. با کمال تشکر.

0