خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن

2315 بازدید
17 دی 97
بهاره
,,

خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نام وانیل را شنیده اید و بی درنگ به یاد بستنی و کیک وانیلی افتادید. اما آیا می دانید که این وانیل خوشمزه از لحاظ سلامتی نیز بسیار مفید است؟ بله. وانیل یکی از ادویه ها و طعم دهنده های فوق العاده قوی و خوشمزه ای است که فواید زیادی هم برای سلامتی بدن دارد. وانیل بیشتر در مناطق گرمسیری یافت می شوند. طعم دهنده ای عالی است که حاوی آنتی اکسیدان های ضروری بوده و خواص ضد التهابی دارد. همچنین، کم کالری است و در کل برای سلامتی بدن مفید است. حال، با خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن آشنا شوید.

 

خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن

خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن

 

وانیل

وانیل، عصاره میوه گیاهی از خانواده ارکیده ها (زیر مجموعه ثلعبیان) هستند که در مناطق نسبتا گرمسیری قاره آمریکا کشت می شوند. غلاف وانیل حاوی چند دانه سیاه کوچک است که طی فرایندی استخراج شده و به پودر سفید تبدیل می شود. در حال حاضر کشور مکزیک یکی از مهمترین تولید کننده های وانیل در جهان محسوب می شود. خود گیاه وانیل یک نوع گیاه بالارونده است که دانه های (میوه یا غلاف) نابالغ آن زمانی که در حدود 5 تا 8 اینچ رشد می کنند، آماده برای برداشت می شوند. بخش عمده عطر و طعم وانیل به دلیل وجود ترکیب عنصری به نام وانیلین (Vanillin) است.

خواص وانیل و فواید درمانی آن برای حفظ سلامت کل بدن

خاصیت ضد التهابی دارد

وانیل مانند زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است. بدن را تقویت می کند و مقاومت سیستم ایمنی بدن را در برابر میکروب ها افزایش می دهد. همچنین، به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی، در درمان بیماری های مفصلی مانند درد و التهاب مفاصل استفاده می شود. به دلیل خاصیت ضد التهابی وانیل یک درمان عالی برای بهبود زخم نیز می باشد.

برای درمان مشکلات پوستی و زیبایی مفید است

وانیل مزایای زیادی برای پوست دارد. در اکثر محصولات بهداشتی و مراقبتی از پوست مانند لوسیون بدن، مرطوب کننده های لب و بدن از وانیل، استفاده می شود. به دلیل خواص ضد باکتریایی آن برای درمان آکنه مفید است. همچنین، وانیل در درمان سوختگی ناشی از آفتاب و برنز کردن بسیار سودمند است.

سبب کاهش استرس می شود

وانیل یک طعم دهنده قوی با بوی عالی است که به واسطه همین بوی مطبوع سبب کاهش استرس و اضطراب می شود. در واقع مصرف وانیل استرس را از بین می برد. وقتی وانیل استفاده می کنید، نوعی احساس گرمی و شادابی به فرد القا می شود. همچنین، وانیل ذهن شما را فعال می کند و عملکرد مغز را افزایش می دهد. به علاوه، وانیل به درمان اختلالات عصبی و بیماری هایی چون هیستری (هیجان و احساسات غیر قابل کنترل که با اضطراب بیمارگونه همراه است) کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با دارچین و خواص و مضرات آن

 

باعث کاهش وزن می شود

یکی از مهمترین خواص وانیل، کمک به کاهش وزن اضافی و کنترل تناسب اندام است. در بسیاری تحقیقات و مطالعات مشخص شده است که مصرف وانیل کالری اضافه نمی کند اما باعث تولید انرژی می شود. بنابراین، افرادی که به ورزشگاه می روند و یا در صدد کاهش وزن هستند، می توانند وانیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. همچنین مقدار زیادی آنتی اکسیدان در آن وجود دارد.

باعث افزایش قوای جنسی می شود

از زمان های قدیم در طب سنتی از وانیل به عنوان داروی افزایش قوای جنسی استفاده می شده است. مطالعات مشخصی در مورد آروماتراپی (رایحه درمانی) ثابت کرده است که عطر وانیل می تواند میل جنسی را با افزایش سطح تستوسترون در مردان افزایش دهد. همچنین، اثبات شده است که استفاده از وانیل در درمان ناتوانی جنسی موثر است. عطر وانیل احساس خوشایندی را ایجاد می کند.

خاصیت ضد پیری دارد

وانیل غنی از آنتی اکسیدان ها است که باعث مقابله با آسیب های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد می شود. در نتیجه از دیگر خواص وانیل و مصرف آن این است که، اثرات پیری و افزایش سن مثل خطوط، چین و چروک و لکه های سنی کاهش یافته و یا دیرتر بروز می کنند.

اختلالات دستگاه گوارش را درمان می کند

چای تهیه شده از وانیل می تواند مشکلات گوارشی را از بین ببرد. نوشیدنی هایی که حاوی وانیل هستند، یک درمان سنتی برای استفراغ و ناراحتی های معده است. عطر فوق العاده وانیل درکاهش حالت تهوع موثر است. همچنین، عملکرد هضم غذا را بهبود می بخشد.

مشکلات دوران قاعدگی را رفع می کند

عصاره وانیل در تنظیم قاعدگی مفید است. زنان می توانند برای تنظیم قاعدگی نامنظم خود از وانیل استفاده کنند. اگرچه داروهای مختلفی برای درمان این مشکلات در دسترس است، اما مشکلات جزئی را می توان با افزودن وانیل به رژیم غذایی روزانه درمان کرد.

در دوران حاملگی مفید است

طبیعی است که که در دوران بارداری به هنگام صبح، حالت تهوع و استفراغ وجود داشته باشد که طعم و عطر وانیل به شما کمک خواهند کرد. عطر وانیل باعث کنترل و کاهش حالت تهوع در دوران بارداری می شود. همچنین، به دلیل وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان های فراوان در آن، برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین بسیار مفید است. کیک وانیلی گزینه خوبی برای مادران باردار محسوب می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر وانیل را با خواص مراقبت و ترمیم پوست، تقویت کننده میل جنسی، کاهش اضطراب، تقویت قلب، جلوگیری از آکنه، ضد افسردگی، بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از سرطان، کمک به کاهش وزن، درمان بیماری های تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0